ING voorziet app van 'Check het Gesprek' functie tegen bankhelpdeskfraude

Abraham54

Administrator
Forumleiding
Lid geworden
2 aug 2016
Berichten
34.796
Leeftijd
70
OS
Windows 11 Professional
AV
Microsoft Defender
FW
Windows Firewall
detail.png

ING voorziet app van 'Check het Gesprek' functie tegen bankhelpdeskfraude​


dinsdag 9 april 2024, 09:16 door Redactie, 13 reacties
Publicatie van
Security.nl


ING gaat de eigen bank-app voorzien van een nieuwe functie genaamd 'Check het Gesprek' die klanten tegen
bankhelpdeskfraude moet beschermen. Vorig jaar werden zeker tienduizend Nederlanders het slachtoffer van
bankhelpdeskfraude, waarvan duizenden de schade niet door hun bank vergoed kregen.

Met ‘Check het Gesprek’ kunnen ING-klanten controleren of een beller die namens ING contact opneemt ook
daadwerkelijk een ING-medewerker is. Klanten moeten, nadat ze op de knop in de app hebben gedrukt, hun
eigen telefoonnummer invullen. Vervolgens controleert de functie in het belsysteem van de bank of er
daadwerkelijk vanuit ING naar het opgegeven nummer wordt gebeld. De klant ziet dan op zijn of haar scherm
of het klopt of niet, en wat er moet worden gedaan.

Vanaf 16 april wordt de functie ‘Check het gesprek’ gefaseerd uitgerold onder alle klanten die gebruik maken van
de ING-app. Vorig jaar werden zeker tienduizend mensen slachtoffer van bankhelpdeskfraude, met een
schadebedrag van 28,2 miljoen euro. 31 procent van de slachtoffers kreeg de schade niet vergoed omdat ze niet
aan de 'coulancevoorwaarden' van hun bank voldeden. In veel gevallen ging het om oudere mensen.
 
De Rabobank heeft dit nog niet, maar deze waarschuwing is hier de moeite waard.


SNS bank

Tips consumenten bond.

 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan