In W 10 met toets F8 opstarten in Veilige Modus

Najsnarf

PCS Lid
Zoals bekend kan dat door in het cmd-scherm in te voeren
bcdedit /set {default} bootmenupolicy legacy
en bij een herstart op F8 tokkelen.
Een Lenovo laptop heeft de eigenaardigheid dat je bij sommige F1,F2,F11 handelingen ook nog op de toets Fn (staat tussen Ctrl & Windowstoets) moet indrukken. Maar dan lukt het niet om meteenbij opstarten in V.M. te komen. is daar een andere methode voor?

Met een VM bedoel je neem ik aan een Virtual Machine? Zo ja, in welk programma gebruik je die dan? (Vmware of virtualbox).

Veilige modus is altijd F8. dit is namelijk een instelling van Windows. De andere opties die jij ziet zijn voor de BIOS en het opstartmenu en soms heb je er ook nog een met opstarten over netwerk.

Het nadeel van de optie msconfig vind ik altijd dat je dan nog wel de computer "normaal" moet kunnen opstarten. In de meeste gevallen gebruikt men de veilige modus als de computer niet meer goed functioneert.

Gewoon zelfde stappen ondernemen en vinkje weghalen!!
Mvg
d'anvers

Tijdje geleden was ik de mogelijkheid om W 10 makkelijk op te starten (dus niet via mscaonfig etc), maar dat was na een her-installe verloren gegaan. Tot ik V.M. opstarten met F8 weer tegen kwam. Op een gewone desktop werkt dat wel, maar op een lenovo niet.

Nogmaals: de mogelijkheid van opstarten in V.M. via msconfig was mij al lang bekend, en vinkje plaatsen / weghalen uiteraard ook. Het gaat nadrukkelijk om tijdens opstarten en met tokkelen op F 8 in die V.M. te komen.

Je hebt het commando wat je in bericht #1 plaatst wel met succes uitgevoerd? Daar heb je ook een melding van gekregen?

dat het succesvol was.
Nou is het zo dat ik dat niet iedere dag/week/kwartaal nodig heb, maar als een pc helemaal niet meer normaal wil opstarten (daar zijn ook andere mogelijkheden voor, dat weet ik) dan is het wel makkelijk als dat met F8 kan. En anders via msconfig / computer opstarten / veilige modus aanvinken / opstarten (en: aan eind van de sessie (zo kon ik alleen maar een ongewenste Avast die was meegelift weer de-installeren) vinkje weghalen.

Bootsafe is een makkelijk tool: download
56dd5c035cca0-47db20793d2be983-16x16.png
BootSafe van Foolish IT naar het bureaublad.
  • Pak het bestand met de naam BootSafe.zip uit in een nieuwe map.
  • Klik vervolgens met de rechtermuisknop op BootSafe.exe en kies voor de optie "Als administrator uitvoeren".
  • Standaard staat de optie Safe Mode geselecteerd, voor de veilige modus met internetverbinding selecteer je de optie Safe Mode with Networking.
  • Klik nu op de knop Restart Windows om het systeem opnieuw op te starten in de veilige modus.
  • Er verschijnt nu nog een klein venster om het herstart te bevestigen, klik hier op Ja om daadwerkelijk te herstarten.
56dd5cf3839e5-BootSafe.png

ik wil dit best gaan bekijken, maar kan je ( zoals in dit geval een Lenovo laptop) opstarten vanuit de nul-stand naar veilige modus?. Volgens mij heb jij ook een Lenovo laptop?

Ik draai nu weer met mijn trouwe Dell Precision die over drie weken alweer negen jaar oud is.
Windows 10 Enterprise draait er vrolijk in.

Bootsafe is idd goed tooltje ook al gebruikt.Komt wat op zelfde als msconfig.
Wat in #1 staat wou hier ook nooit lukken in Win8.1!!!
Mvg
d'anvers

Hallo,

Gaat het om Windows 10 doe dan eens het volgende:

1. Start de pc opnieuw op. Wanneer het aanmeldingsscherm wordt weergegeven, houdt de Shift-toets ingedrukt en selecteert je Aan/uit knop van je pc > De pc gaat Opnieuw opstarten
  2. Nadat de pc opnieuw is opgestart en het scherm Kies een optie wordt weergegeven, selecteert je Probleemoplossing > Geavanceerde opties > Opstartinstellingen > Opnieuw opstarten.
  3. Nadat de pc opnieuw is opgestart, ziet je een lijst met opties. Selecteer 4 of F4 om je pc in de veilige modus op te starten. Of selecteer 5 of F5 voor Veilige modus met netwerkmogelijkheden als je toegang tot internet wilt.

@ abbs: dat werkt prima in mijn gewone (door Azerty gemaakte) desktop, maar niet in de Lenovo: die komt uit China en die trekt zich van de Shift -toets niets aan. Ik zie ook dat de titel van het draadje niet helemaal correct is: door zou het woord "in" vervangen moeten worden in "naar", want je bent nog niet in V.M. Nogmaals: ik vraag mij af hoe dat bij andere Lenovo-eigenaars is.

Terug
Bovenaan Onderaan