importeren adresboek lukt niet

Najsnarf

Bekend Lid
Lid geworden
5 aug 2016
Reacties
1.569
Reaction score
155
Punten
63
tot hier ben ik gekomen, verdere stappen zijn voor mij niet duidelijk. En als ik dan een Xlsx heb hoe dan verder? weer een csv van maken?
6001523968cd1-No.002.jpg

Najsnarf

Bekend Lid
Lid geworden
5 aug 2016
Reacties
1.569
Reaction score
155
Punten
63
na dagen lang uitvoerig gedoe heb ik een kloon van een andere schijf er in gezet. Die werkte - na wat aanpassingen - prima. HJet adresboek ingevuld met (een deel van mijn eigen) adresboek en de rest aangevuld met een print van de (niet werkende) csv. van die computer.
Nu draait daat alles weer prima. Na ongeveer 10 reacties en suggesties: iedereen weer hartelijk dank. Op die "onwillige"schijf komt binnenkort weer wat anders te staan. Dat houdt je van de straat.

Najsnarf

Bekend Lid
Lid geworden
5 aug 2016
Reacties
1.569
Reaction score
155
Punten
63
pst bestanden van adresboek(en) gemaakt, tja wat betreft contactpersonen (tegenwoordig kan je die beter niet ontmoeten) kunnen importeren van Excel --> Outlook een tamelijk ingewikkeld verhaal. Inmiddels hoef ik dat dus niet meer te doen.

Najsnarf

Bekend Lid
Lid geworden
5 aug 2016
Reacties
1.569
Reaction score
155
Punten
63
@boertje125: de instrructies (uitgeprint en er naast gelegd) nauwkeurig gevolgd. Dan stagneert het in deze fase:
6002f44118197-No.002.jpg

en dan komt er:
6002f51bdba36-No.001.jpg

het lijkt er op dat het aangemaakte csv-bestand (alleen namen en emailadressen in kolommen) niet geschikt is.

Najsnarf

Bekend Lid
Lid geworden
5 aug 2016
Reacties
1.569
Reaction score
155
Punten
63
ik zie dat het van XLSX over gezette bestand naar CSV er toch erg "excel-achtig"uit ziet in kolommen en niet met puntkomma's gescheiden. Kan daar de fout in zitten? Het oorspronkelijke excel-bestand heeft dunne lijntjes als raster.

boertje125

Bekend Lid
Lid geworden
6 okt 2020
Reacties
39
Reaction score
13
Punten
8
Volgens mij was het bestand open toen je het probeerde te importeren in outlook je moet het eerst sluiten
Als je de csv in excel bekijkt ziet het er uit als een excel bestand.

Bekijk het eens in notepad nadat je het hebt gemaakt met excel.
dan zal je zien dat het een komma op puntkoma geschieden csv is (kan je instellen )

Najsnarf

Bekend Lid
Lid geworden
5 aug 2016
Reacties
1.569
Reaction score
155
Punten
63
1Volgens mij was het bestand open toen je het probeerde te importeren in outlook je moet het eerst sluiten
antwoord: het csv bestand (als je dat bedoelt) was niet geopend
2)Als je de csv in excel bekijkt ziet het er uit als een excel bestand.
ja dat klopt

3)Bekijk het eens in notepad nadat je het hebt gemaakt met excel.
dan zal je zien dat het een komma op puntkoma geschieden csv is (kan je instellen )
antwoord: bij zowel opslaan van csv als van het excel-bestand als txt-bestand zie ik géén komma's; hoe en waar kan ik dat instellen?

Enigma147

Moderator
Team lid
Lid geworden
15 dec 2018
Reacties
268
Reaction score
109
Punten
43
Dat kan je niet instellen. Het zou afhankelijk moeten zijn van de taal instellingen van je computer. Het ergste is dat niet elk programma die instelling gebruikt maar uitgaat van een Amerikaans scheidingsteken. Zelfs binnen Microsoft kom je die gekkigheid tegen, als je in het oude Live Mail de contactpersonen exporteert mislukt het importeren in Outlook (de Office applicatie), puur omdat ze verschillend omgaan met het scheidingsteken.

Makkelijkste is als het importeren niet lukt of niet correct inleest het bestand even te openen in kladblok en daar even de komma vervangen door puntkomma of vice versa.

Najsnarf

Bekend Lid
Lid geworden
5 aug 2016
Reacties
1.569
Reaction score
155
Punten
63
zoals ik al eerder schreef: de adressen zijn handmatig (!) ingevoerd, en er zijn in het oorspronkelijkn csv-bestand per regel ongeveer honderden komma's of wat het dan ook is. Van dat gewraakte adresboek was sowieso geen hanteerbaar of bruikbaar excel, csv of txt te bakken.
Voor de aardigheid op advies van Boertje 125 probeerde ik van een (ander) eenvoudig excel-lijstje met emailadressen dat in te voeren, dus zonder succes. Ik denk dat er aarfig langs elkaar heen gesproken wordt.

ArtstudioG

pc-aholic
Lid geworden
30 jan 2017
Reacties
672
Reaction score
181
Punten
43
Leeftijd
62
Een extra tip om in de toekomst je mail-adressen te bewaren: maak een exchange-mail aan (Hotmail, live, outlook, ....) en plaats deze mee in je Microsoft Outlook (die van office, he). Je kan dan al je mail adressen copiëren/verplaatsen naar dit account. Zo blijven ze altijd en overal beschikbaar in het juiste format.
POP-account: mails, agenda, adresboek, notities worden ENKEL op de lokale pc bijgehouden (pst-bestand).
IMAP-account: mails worden ON-LINE bijgehouden en zijn op alle media beschikbaar/bewerkbaar. Agenda, adresboek, notities worden ENKEL op de lokale pc bijgehouden. Je kan hier wel backuppen naar een pst-bestand.
EXCHANGE-account (Hotmail, live, gmail,..): mails, agenda, adresboek, notities worden ON-LINE bijgehouden. Alles is dus op elk medium beschikbaar.

Najsnarf

Bekend Lid
Lid geworden
5 aug 2016
Reacties
1.569
Reaction score
155
Punten
63
ik heb wel een Gmail-account (gebruik het zelden) maar daar is wel een adresboek (173 adressen, sommige dubbel zie ik) en daar kan ik ook een csv-opslag van bakken. Helpt dit csv-bestand bij her-indstallatie van Outlook adresboek?
Van de desktop van mijn vrouw moet ik nog eens kijken of zij een Gmail-account heeft. 90% van Nederland gebruikt voornamelijk een smartphone - soms met email, méér met app - voor communicatie.

boertje125

Bekend Lid
Lid geworden
6 okt 2020
Reacties
39
Reaction score
13
Punten
8
je kan het scheidingsteken in excel wel instellen.
onder opties geadvanceerd en dan het vinkje voor scheidingstekens van systeem uitzetten en vervolgens instellen wat je wel wilt gebruiken.

standaard worden inderdaad de instellingen van het systeem gebruikt.
(deze extra optie is er alleen in excel niet in de overige applicaties van office)

maar even aanpassen is inderdaad net zo makkelijk in notepad.
ik heb een profiel met aangepaste landinstellingen speciaal voor dit soort zaken

Najsnarf

Bekend Lid
Lid geworden
5 aug 2016
Reacties
1.569
Reaction score
155
Punten
63
Via "geavanceerd" --> "opties" en "scheidingstekens van systeem gebruiken" uitgevinkt, geen probleem:
60053dffe682d-No.001.jpg

maar als je dan schrijft:
vervolgens instellen wat je wel wilt gebruiken
is die aanwijzing vàn een deskundige voor een betrekkelijke digibeet niet duidelijk: "standaard worden inderdaad de instellingen van het systeem gebruikt" schrijf je dan. Slaat dit bijvoorbeeld op het niet-meer-te-importeren CSV adres bestand? Kan je dit duidelijker maken met een printscreen?

boertje125

Bekend Lid
Lid geworden
6 okt 2020
Reacties
39
Reaction score
13
Punten
8
direct daaronder kan je aangeven wat je wilt gebruiken,
als je daar het scheidingsteken instel op een komma en vervolgens je export maakt heb je een komma gescheiden csv inplaats van een puntkomma gescheiden die je met de nederlandse landinstellingen instellingen krijgt.

ik adviseer je de instelling daarna weer op standaard te zetten in verband met eventuele ander zaken die je in excel doet

ps om het scheidingsteken op een , te krijgen moet je het decimaal teken op een . zetten je kan niet het zelfde voor beide gebruiken
ps2 instelling doet alleen wat in excel

Najsnarf

Bekend Lid
Lid geworden
5 aug 2016
Reacties
1.569
Reaction score
155
Punten
63
Dit moet ik weer nauwkeurig bestuderen en op me in laten werken. En het decimaal-teken op punt zetten i.p.v. komma is ook al weer zowat. Inderdaad doen de amerikanen het anders dan wij.

Najsnarf

Bekend Lid
Lid geworden
5 aug 2016
Reacties
1.569
Reaction score
155
Punten
63
en dan zou dat betekenen dat als ik dit vinkje weg haal voor "scheidingsteken"
6005e5480fffd-No.002.jpg

dan i.p.v. puntkomma de komma ingevoerd is in Excel, en voor de duizendtallen een punt?
Tot nu toe liep een import van een csv-bestand nog steeds mis. Ook met een csv-opslag van Gmail-adreesboek.
(inmiddels maak ik wat vaker van alle pc's een pst-opslag zoals eerder al geadviseerd).

Bovenaan Onderaan