Ik gebruik de Automatische Updater niet

Om mijn PHP forum te upgraden naar de nieuwste versie van phpBB, gebruik ik de automatische updater NIET meer.
Al in versie 3.1 x kreeg je bij gebruik van het upgradepakket te maken met het installeren van extra te downloaden bestanden.
Om die extra bestanden te installeren, diende je secuur te werk gaan, anders loop je de kans dat er problemen ontstaan en het forum ontoegankelijk wordt.
Wat thans ook wel gebeurt, is dat er een vervelende timeout kan ontstaan bij het upgraden.....

Daarom ben ik bij een upgrade overgestapt op het downloaden van het complete installatiepakket.
Echter, gebruik dat pakket niet zomaar - want dat zou betekenen dat het bestaande forum vernietigd wordt voor een nieuw op te starten forum.

Met het volledige installatiepakket dien je eerst voorbereidend werk te gaan verrichten - zowel op de server als met het door jouw uitgepakte installatiepakket.

Vooraleer jij aan de slag gaat jouw forum te gaan upgraden, dien je ingelogd te zijn en in het Beheerderspaneel via Foruminstellingen prosilver als standaard te gebruiken thema te hebben ingesteld.

Het uitgepakte installatie bestand voorbereiden:

Klik de mappen open totdat je bij alle forumbestanden aankomt.
Verwijder nu uit deze mappen en bestanden de volgende onderdelen:

• het bestand config.php
  • de map files/
  • de map images/
  • de map store/
* indien op de server de .htacces aangevuld is:
  • het betand .htaccess ook verwijderen!​

Op de server inloggen en daar het volgende doen:

verwijder daar alle bestanden, behalve die hieronder vermeld staan:

• het bestand config.php
  • indien aangevuld, het bestand .htaccess
  • de map ext/
  • de map files/
  • de map images/
  • de map store/
  • de map styles

Zijn de voorbereiding gereed gekomen - dan wordt het zaak de upgrade bestanden naar jou server te uploaden.

Is dat gebeurd, dan pal achter jouw forumlink /install typen.
In mijn geval is dat spaceship-aarde.nl/install.

Als alles goed gaat wordt de database geupdated (duurt niet lang) en daarna kan je inloggen in de ACP = Beheerderspaneel.

Op de server verwijder je de map install - anders geeft het forum een foutmelding.

Indien om onbegrijpelijke redenen het Beheerspaneel aangeeft dat de forumversie na de upgrade verouderd is, herhaal dan bovenstaande, maar dan met het installatiepakket wat je hier weghaalt: phpBB • Download phpBB 3.2

Download het pakket en pak het uit.

Kopieer nu uit het vorige installatie pakket uit de map language de map nl en plak deze map vervolgens in het nieuwe installatiebestand in de map language erbij.

Herhaal nu de voorbereidingen in het nieuwe installatiebestand en op de server.

Is alles weer conform de hierboven beschreven handelingen afgehandeld, dan wederom de installatie opstarten.
Is alles op rolletjes gegaan, zal daarna de ACP aangeven dat jouw forum de nieuwste phpBB versie bevat.

Maxstar

VIP Security Analist
Lid geworden
6 feb 2020
Reactiescore
62
Punten
28
Leeftijd
39
Website
www.pcwebplus.nl
OS
Windows 10
AV
Emsisoft Anti-Malware
De map download bevat o.a. het bestand file.php die verantwoordelijk is voor het kunnen downloaden van bijlagen. Maar ook voor het inladen van geüploade avatars en dergelijke. Ik weet niet beter dat je systeemmappen nooit moet gebruiken voor bulkdata, op den duur is het dan wel lastig om de systeemfiles van andere files te onderscheiden. Zeker als je bij een automatische update bepaalde files dient te verwijderen.

toska

Bekend Lid
Lid geworden
28 aug 2016
Reactiescore
235
Punten
193
Leeftijd
58
Website
www.games4you.be
OS
Windows 10
AV
norton internet security 2021
FW
norton firrewal
Ik ga die manier van updaten niet meer doen, ik ga het op testforum zelf uitproberen tot ik het zelf kan (via het filmpje van black tiger als ik het ontvang) tot zolang zal ik mijn games site laten updaten door iemand die dat al doet voor mij of misschien black tiger als hij er zin in heeft?

toska

Bekend Lid
Lid geworden
28 aug 2016
Reactiescore
235
Punten
193
Leeftijd
58
Website
www.games4you.be
OS
Windows 10
AV
FW
norton firrewal
Ik heb dit op 2 verschillende phpbb forums gevraagd, en ze zeggen beide dit maar anders geformuleerd.
De aanbevolen updatemethode is de volledige pakketmethode (tenzij u wijzigingen hebt aangebracht in de kernbestanden).

Black Tiger

Moderator
Team lid
Lid geworden
6 aug 2018
Reactiescore
1.117
Punten
468
Website
www.satellitefun.org
OS
Windows 10 Pro
AV
AVG
FW
Windows Firewall
Dat klopt en is logisch omdat met een volledige pakketmethode ook alle bestanden overschrijven worden en je zeker weet dat je ook de nieuwste versie hebt. Dat is een standaard advies. En dat zul je ook zien voor bijv. Wordpress dat ze zeggen dat een volledige handigmatige update aanbevolen is. Omdat ze een advies moeten geven wat uit gaat van de minst mogelijke gekke dingen.
Nadeel is dan wel dat je dus ook alle verouderde bestanden handmatig moet gaan verwijderen.

Echter het kan gewoon geen kwaad als er een goede backup gemaakt wordt. Maar je moet ook niet teveel bestanden gaan weghalen bij een volledige backup, dus bijv. wel die config.php vergelijken, maar zeker niet zomaar verwijderen en de EXT directory ook niet want dan ben je de extensions kwijt.

of misschien black tiger als hij er zin in heeft?
Tuurlijk.
Filmpje is trouwens vertraagt. Gisteren de hele middag op de huisartsenpost en EHBO gezeten dus ik ga dat misschien vannacht doen als ik me goed voel of anders morgen. Maar het komt er zeker aan, beloofd is beloofd.

Abraham54

Beheer
Team lid
Lid geworden
2 aug 2016
Reactiescore
5.963
Punten
713
Leeftijd
67
OS
Windows 10 Professional x64
AV
Ziggo F-Secure antivirus
FW
ZoneAlarm Free Firewall

Maxstar

VIP Security Analist
Lid geworden
6 feb 2020
Reactiescore
62
Punten
28
Leeftijd
39
Website
www.pcwebplus.nl
OS
Windows 10
AV
Emsisoft Anti-Malware
De aanbevolen updatemethode is de volledige pakketmethode (tenzij u wijzigingen hebt aangebracht in de kernbestanden).
Mooi voorbeeld dit, tevens een goed advies. De forum-software phpBB in niet te vergelijken met Windows, maar (clean) updaten is wel de meest veilige methode. Je wilt geen gecorrumpeerde bestanden in de installatie hebben.

Installeer daarom nooit optionele (preview) updates voor Windows. Maar wees ook niet te snel met met het updaten van phpBB, tenzij het om een cruciaal lek gaat. Gewoon even afwachten en kijken welke problemen er ontstaan en daarop anticiperen.

Black Tiger

Moderator
Team lid
Lid geworden
6 aug 2018
Reactiescore
1.117
Punten
468
Website
www.satellitefun.org
OS
Windows 10 Pro
AV
AVG
FW
Windows Firewall
Desnoods kan je je redden met het bestaande taalbestand van phpBB Nederlands
Ja dat is me bekend, ook al vaker gedaan. Alleen gebruikte ik voor dit forum wat ik nu wil doen altijd de phpbb.nl versie en is handiger voor het filmpje. Het andere forum moet trouwens ook nog, dat doe ik wel altijd met de officiële updater en de aparte taalmodule.
Evt. kan ik daar ook een filmpje van maken, maar daar is alles in het Engels dus dat is voor Toska misschien minder handig, vandaar dat ik wilde wachten op de NL release.

maar (clean) updaten is wel de meest veilige methode. Je wilt geen gecorrumpeerde bestanden in de installatie hebben.
Exact. Meestal doe ik daarom de major versie upgrades, dus bijv. van 2 naar 3 echt met een volledige install en niet met de autoupdater. Was tijdje terug met 3.2.9 naar 3.3.0 per ongeluk gegaan, maar gelukkig alles goed gegaan. Alhoewel.... had weinig uitgemaakt, had ook weer een volledige backup gemaakt van tevoren zoals altijd.

Maxstar

VIP Security Analist
Lid geworden
6 feb 2020
Reactiescore
62
Punten
28
Leeftijd
39
Website
www.pcwebplus.nl
OS
Windows 10
AV
Emsisoft Anti-Malware
Zo doe ik dat ook, grote upgrades altijd met het volledige pakket en minor updates met de automatische updater. Bij een update met het volledige pakket schakel ik wel eerst alle extensies uit, bij een grote update is het eerder voorgekomen dat een extensie niet meer werkte. Sindsdien test ik een grote update eerst lokaal, dan heb ik even de tijd om alles uitgebreid te testen voordat ik het live-forum update.

Black Tiger

Moderator
Team lid
Lid geworden
6 aug 2018
Reactiescore
1.117
Punten
468
Website
www.satellitefun.org
OS
Windows 10 Pro
AV
AVG
FW
Windows Firewall
Ja dat klopt, bij grotere updates schakel ik ook de extensies eerst uit, was ik vergeten te melden. Dan loop je ook niet het risico dat een incompatible extensie het forum opeens plat gooit.
Als men lokaal een lamp server heeft waar men op kan testen is natuurlijk altijd beter, kan men ook eens dingen uitproberen om te zien hoe het er uit ziet.
Filmpje is per pm al naar Toska, ben benieuwd wat hij er van vindt. ;)

Maxstar

VIP Security Analist
Lid geworden
6 feb 2020
Reactiescore
62
Punten
28
Leeftijd
39
Website
www.pcwebplus.nl
OS
Windows 10
AV
Emsisoft Anti-Malware
Met XAMMP zet je eenvoudig een lokale LAMP-server op, mocht @toska hier meer over willen weten. Vraag maar raak....

toska

Bekend Lid
Lid geworden
28 aug 2016
Reactiescore
235
Punten
193
Leeftijd
58
Website
www.games4you.be
OS
Windows 10
AV
FW
norton firrewal
Ik ga er straks eens aandachtig naar kijken, heb de link al opgeslagen.Geen probleem @Maxstar zal dat doen iindien nodig thx

Bovenaan Onderaan