Ik gebruik de Automatische Updater niet

toska

Bekend Lid
Lid geworden
28 aug 2016
Reacties
2.123
Reaction score
213
Punten
63
Leeftijd
57
Website
www.games4you.be
ik zou eens voorstellen bij de volgende phpbb update dat dit eens kan gedaan worden via teamvieuwer en dan kan ik het zelf volgen en maak er een filmpje van en klaar, als ik twijfel kijk ik eens naar dat filmpje en klaar? er moet nu niets geupdate worden maar zie dat iemand dat zitten om me daarmee eens te helpen? anders worden die pagina hier veel te lang, en ik denk dat dit de beste oplossing is? allemaal bedankt voor de info

Abraham54

Beheer
Team lid
Lid geworden
2 aug 2016
Reacties
21.390
Reaction score
5.153
Punten
113
Leeftijd
67
Van phpBB 3.1 naar phpBB 3.2 te gaan dien je mijn manier te gebruiken.
Van phpBB 3.1 naar phpBB 3.3 gaat op identieke wijze.
Alleen dan kan je foutmeldingen in de extensies verwachten.
Maar doorgaans vind je daar oplossingen voor.

Black Tiger

Moderator
Team lid
Lid geworden
6 aug 2018
Reacties
4.404
Reaction score
937
Punten
113
Website
www.satellitefun.org
V.w.b. backup zou ik toch altijd zelf eentje maken (desnoods van alleen de database) direct voordat je aan de upgrade begint.

Als je wilt updaten via de autoupdater, wil ik je dat wel via teamviewer laten zien.

Maxstar

VIP Security Analist
Lid geworden
6 feb 2020
Reacties
121
Reaction score
52
Punten
28
Leeftijd
38
Website
www.pcwebplus.nl
Dus als jij 'm verwijderd hebt, denk ik dat ie ook wel weer terug gaat komen. Of anders in elk geval bij gebruik van de autoupdater, dat is me nog niet geheel duidelijk.
Ik gebruik de automatische updater nooit, bij het volledige pakket krijg ik in ieder geval (altijd) een foutmelding als het io_lock.lock-bestand nog aanwezig is. Volgens dit bericht van David63 voorkomt dit bestand dat er twee updates tegelijkertijd uitgevoerd worden. Wellicht vervangt / delete de automatische updater dit bestand zelf en dien je dan bij een handmatige update middels het volledige pakket handmatig te doen. Dit lijkt mij wel een logische verklaring...

Black Tiger

Moderator
Team lid
Lid geworden
6 aug 2018
Reacties
4.404
Reaction score
937
Punten
113
Website
www.satellitefun.org
@toska prima, doen we.

@Maxstar Dat is inderdaad een mogelijkheid dat de automatische updater het ofwel vervangt, ofwel gewoon de oude laat staan want er hoeft er maar eentje te zijn om dubbele updates te voorkomen.
Ik gebruik alleen volledige update als er iets niet goed lukt of rare dingen gebeuren. Normaliter ook met grotere versie updates dus van 2 naar 3 alleen had ik dat dit keer vergeten en ging met de automatische updater super.
Wat ik ook fijn vond is dat de automatische updater nu aangaf welke bestanden niet meer gebruikt werden en weg konden. Deed ie volgens mij ook zelf. Was deze keer een bestand wat voor de database gebruikt werd, ben de naam alweer vergeten.

toska

Bekend Lid
Lid geworden
28 aug 2016
Reacties
2.123
Reaction score
213
Punten
63
Leeftijd
57
Website
www.games4you.be
volgens ik al meermaals vernomen heb, is dat je de automatische updater best niet gebruikt?? Wat de reden hiervoor is weet ik niet?

Black Tiger

Moderator
Team lid
Lid geworden
6 aug 2018
Reacties
4.404
Reaction score
937
Punten
113
Website
www.satellitefun.org
Ik ook niet, ik weet niet wie dat nog meer zegt, maar ik gebruik dat ding al jaren zonder problemen.
Handig als je bepaalde edits doet, die worden dan automatisch samengevoegd, met de volledige updater kun je dat weer opnieuw doen elke keer.

toska

Bekend Lid
Lid geworden
28 aug 2016
Reacties
2.123
Reaction score
213
Punten
63
Leeftijd
57
Website
www.games4you.be
Ik ook niet, ik weet niet wie dat nog meer zegt, maar ik gebruik dat ding al jaren zonder problemen.
Handig als je bepaalde edits doet, die worden dan automatisch samengevoegd, met de volledige updater kun je dat weer opnieuw doen elke keer.
oke dan doen we dat met de updater is goed voor mij.

Black Tiger

Moderator
Team lid
Lid geworden
6 aug 2018
Reacties
4.404
Reaction score
937
Punten
113
Website
www.satellitefun.org
Denk er wel aan dat het bij groot aangepaste custom forums (zoals je games forum) een heel ander verhaal kan worden.
Of je dat nu met de autoupdater doet of volledige update, al die aparte aanpassingen moeten daarom ook goed geregistreerd worden.

Maxstar

VIP Security Analist
Lid geworden
6 feb 2020
Reacties
121
Reaction score
52
Punten
28
Leeftijd
38
Website
www.pcwebplus.nl
@Black Tiger Heb jij zaken aangepast in de core-files van phpBB? Als dat niet het geval is dan gebruik je de automatische updater vast uit gemak i.p.v. een semi-handmatige update?

@toska Bij de automatische updater krijg je (soms) meldingen dat je eerst bepaalde ongebruikte bestanden handmatig moet deleten via FTP / DA (File Manager) voordat je de update kan voortzetten. Maar goed dit wijst voor zich.

In eerdere berichten las ik ook iets over het wel of niet uitschakelen van extensies. Indien een extensie niet compatibel is met een nieuwe versie van phpBB kan dit 'raar' gedrag vertonen of je krijgt enkel een wit scherm te zien.

Het uitschakelen van extensies voor een - grote - update kan soms wel wenselijk / noodzakelijk zijn om niet voor verassingen komen te staan. Maar om dit te voorkomen / of onverhoopt op te lossen maak je vooraf immers een complete back-up via Direct Admin.

Zelf hanteer ik altijd de volgende procedure om phpBB te updaten. Ook wacht ik altijd even af met updaten, en check ik phpBB.com voor (known) issues. Ook wacht ik altijd totdat phpBB.nl de nieuwe downloads + bijgewerkt taalpakket beschikbaar heeft.

Update via volledig pakket
1. Download nieuw phpBB-installatie-pakket en unzip die.
2. Verwijder in de phpbb3 folder het bestand config.php en .htaccess indien aangepast.
3. Stel via ACP > Aanpassingen > Stijlen - ProSilver als standaard in. Dit om stijlconflicten te voorkomen met stijlen die niet van ProSilver erven.
4. Forum uitschakelen via het ACP > Foruminstellingen > Forum uitschakelen: Ja.
5. Back-up via Direct Admin maken, indien gereed ga dan verder met de volgende stappen.
*. Extensies die mogelijk niet compatibel zijn (langere tijd niet geüpdatet) schakel ik meestal uit.

Log via FTP (b.v. FileZilla) in op het hostingpakket. Open de map (root) waarin phpBB is geïnstalleerd en verwijder alles behalve de onderstaande mappen.
  • config.php
  • de map images
  • de map files
  • de map store
  • de map ext
  • de map styles (verwijder in deze map wel de map prosilver

6. Upload nu alle (nieuwe) bestanden vanuit de phpbb3 folder via FTP naar je hostingpakket.
7. Ga naar https://jouwdomeinnaam.xx/install of https://jouwdomeinnaam.xx/iphpbbroot/nstall en volg de verder stappen.
8. Middels het volledige pakket update je vervolgens alleen de database. Je krijgt dan de melding: "er zijn geen update bestanden gevonden". Deze melding kan je negeren (want volledig pakket) en de update afronden.
9. Verwijder nu de install map op het hostingpakket en schakel het forum via het ACP weer in, zie stap 4.
10. Indien je extensies hebt uitgeschakeld, schakel deze - één voor één - weer in.

P.s.
Installeer XAMMP eens, dan kan je - localhost - het één en ander eens uitproberen. Wil je gemakkelijk een database importeren kan dit via de commanprompt.

Code:
CD /d "X:\xampp\mysql\bin"
mysql.exe -u root databasenaam < db-file.sql

Laatst bewerkt:

Black Tiger

Moderator
Team lid
Lid geworden
6 aug 2018
Reacties
4.404
Reaction score
937
Punten
113
Website
www.satellitefun.org
Heb jij zaken aangepast in de core-files van phpBB?
Bij een forum wel (weet niet meer zeker), bij een ander forum niet, behalve de css. Ik gebruik de automatische updater omdat ie gewoon goed werkt en veel sneller en gemakkelijker dan al het gedoe met handmatige update.

Is er een reden waarom jij de automatische updater niet gebruikt? Want ik ben er wel nieuwsgierig naar waarom sommigen de voorkeur geven voor de omslachtige volledige methode.

gouwepeer

Medewerker
Lid geworden
4 okt 2016
Reacties
1.732
Reaction score
407
Punten
83
Leeftijd
44
Website
www.gouwepeer.nl
Het aanpassen van de templates kan ook via een zelf gemaakte extentie. Hiervoor gebruik je dan de events.
Om een voorbeeld te geven: in template overall_header.html staat <!-- EVENT overall_header_feeds -->
In de extentie kan je dan het bestand overall_header_feeds.html aan maken welke dan in de stijl wordt opgenomen.
Op die manier zal na een update waarbij de stijl wordt overgeschreven de zelf gemaakte modificatie weer gewoon werken.

toska

Bekend Lid
Lid geworden
28 aug 2016
Reacties
2.123
Reaction score
213
Punten
63
Leeftijd
57
Website
www.games4you.be
bedankt allemaal voor de informatie, ben er al goed mee geholpen, maar beste om het nog beter te kennen is het toch beter om het eens zelf te kunnen volgen via teamvieuwer, zou het ondertussen via een filmpje kunnen opnemen om bij twijfel daar eerst nog eens naar te kijken.

Black Tiger

Moderator
Team lid
Lid geworden
6 aug 2018
Reacties
4.404
Reaction score
937
Punten
113
Website
www.satellitefun.org
zo omslachtig is het nu ook weer niet!
Nee dit is niet wat je gewend bent, het is echt wel omslachtiger. Kijk naar jouw eigen handleiding wat je allemaal moet doen en rekening mee moet houden.
Automatische update is alleen install en vendor map uploaden en beginnen te updaten, hoeft nergens naar te kijken en ook geen handmatige aanpassingen te doen zoals bij handmatige update soms. Dat is toch wel een essentieel verschil in tijd.

Het werken is natuurlijk wat je gewend bent, maar handmatig is echt wel een stuk meer werk, dus omslachtiger.

@toska misschien een idee. Als het goed is, dan kun je ook nog een oudere versie phpbb downloaden. Dan installeer je die gewoon en dan kun je die volgens de handleiding van Abraham54 updaten.
Zet je hem daarna nog eens terug, dan doen we hetzelfde nog eens via de autoupdater of je geeft me de gegevens, maak ik er zelf een filmpje van voor je, geen probleem.

Zo leer je beide methodes en kun je zelf ook zien wat voor jou het beste werkt en hoe je evt. van methode kunt switchen als er iets niet gaat zoals gewenst. Het beste is dat je beide methodes beheerst. Dus zeer zeker ook de handmatige.
Hoe dan ook, altijd zelf eerst een backup maken voordat je een upgrade doet.

Bovenaan Onderaan