@Black Tiger Heb jij zaken aangepast in de core-files van phpBB? Als dat niet het geval is dan gebruik je de automatische updater vast uit gemak i.p.v. een semi-handmatige update?
@toska Bij de automatische updater krijg je (soms) meldingen dat je eerst bepaalde ongebruikte bestanden handmatig moet deleten via FTP / DA (File Manager) voordat je de update kan voortzetten. Maar goed dit wijst voor zich.
In eerdere berichten las ik ook iets over het wel of niet uitschakelen van extensies. Indien een extensie niet compatibel is met een nieuwe versie van phpBB kan dit 'raar' gedrag vertonen of je krijgt enkel een wit scherm te zien.
Het uitschakelen van extensies voor een - grote - update kan soms wel wenselijk / noodzakelijk zijn om niet voor verassingen komen te staan. Maar om dit te voorkomen / of onverhoopt op te lossen maak je vooraf immers een complete back-up via Direct Admin.
Zelf hanteer ik altijd de volgende procedure om phpBB te updaten. Ook wacht ik altijd even af met updaten, en check ik
phpBB.com voor (known) issues. Ook wacht ik altijd totdat
phpBB.nl de nieuwe downloads + bijgewerkt taalpakket beschikbaar heeft.
Update via volledig pakket
1. Download nieuw phpBB-installatie-pakket en unzip die.
2. Verwijder in de phpbb3 folder het bestand
config.php en
.htaccess indien aangepast.
3. Stel via ACP > Aanpassingen > Stijlen - ProSilver als standaard in. Dit om stijlconflicten te voorkomen met stijlen die niet van ProSilver erven.
4. Forum uitschakelen via het ACP > Foruminstellingen > Forum uitschakelen:
Ja.
5. Back-up via Direct Admin maken, indien gereed ga dan verder met de volgende stappen.
*. Extensies die mogelijk niet compatibel zijn (langere tijd niet geüpdatet) schakel ik meestal uit.
Log via FTP (b.v. FileZilla) in op het hostingpakket. Open de map (root) waarin phpBB is geïnstalleerd en verwijder alles behalve de onderstaande mappen.
- config.php
- de map images
- de map files
- de map store
- de map ext
- de map styles (verwijder in deze map wel de map prosilver
6. Upload nu alle (nieuwe) bestanden vanuit de phpbb3 folder via FTP naar je hostingpakket.
7. Ga naar
https://jouwdomeinnaam.xx/install of
https://jouwdomeinnaam.xx/iphpbbroot/nstall en volg de verder stappen.
8. Middels het volledige pakket update je vervolgens alleen de database. Je krijgt dan de melding: "er zijn geen update bestanden gevonden". Deze melding kan je negeren (want volledig pakket) en de update afronden.
9. Verwijder nu de install map op het hostingpakket en schakel het forum via het ACP weer in, zie stap 4.
10. Indien je extensies hebt uitgeschakeld, schakel deze - één voor één - weer in.
P.s.
Installeer
XAMMP eens, dan kan je - localhost - het één en ander eens uitproberen. Wil je gemakkelijk een database importeren kan dit via de commanprompt.
Code:
CD /d "X:\xampp\mysql\bin"
mysql.exe -u root databasenaam < db-file.sql