IDE DVD brander op SATA

IDE DVD brander op SATA

PCS Lid
Ja het is ongelofelijk wat er allemaal veranderd is, nu heb ik meer werkgeheugen op mijn telefoon dan in mijn eerste computer aan opslag ruimte.

PCS Lid
Min allereerste pc (Tandy 8086) had maar zo'n 50kb geheugen en had daar nog 16kb voor bijgekocht. Die eerste pc was zo'n miskoop dat ik die een maand later verkocht heb en een 80286 van philips aangeschaft heb.

PCS Lid
Ik had heel veel geluk, mijn eerste was een Commodore 64 maar dat noem ik niet echt een PC.

Vriend van me had net een 8086 XT gekocht voor 2600 gulden met matrix printer erbij en vga monochroom monitor en 20 MB harddisk.

Tweek weken later kwam ik via via tweedehands erg goedkoop een 286-20MHz tegen met turbo knop. Met een 40 mb!! harde schijf en een hercules zwart/wit monitor.
Standaard werd toen nog met 20 mb geleverd. Dus grotere harddisk dan normaal, 64 kb basis geheugen, 256 KB ram geheugen en met de turbo knop werkte dat ding op 20 Mhz dus die turbo stond dus altijd aan. :)
Ik wilde nog gewoon ruilen met m'n vriend, vanwege die matrixprinter dat leek me leuk, en ik had toen nog geen bal verstand van computers en hij een beetje. Hij wilde alleen ruilen als hij die printer kon houden. Dat wilde ik op mijn beurt niet want het ging me net om die printer.

Heeft ie behoorlijk spijt van gehad toen hij begon in te zien wat het snelheidsverschil was tussen die XT en die 286 AT.
Saillaint detail is dat ik hem toen een paar keer nog gebeld heb van "hoe moet je ook alweer van directory wisselen" of "moet moet een directory verwijderen" en "hoe kom ik ook alweer uit die kut edlin". En nadien hielp ik hem met alle pc problemen. :D

Dan zul jij Edlin ook nog wel gekend hebben Shady, toch?

PCS Lid
Edlin ken ik inerdaad ook nog. Dacht dat er nog zo eentje was. Die ken ik niet meer. Ik heb zo wat alle dos versies vanaf 3.0 gehad en was daar redelijk handig mee. Ik heb nog even windows 3.1 gebruikt maar ben snel naar windows 95 over gestapt omdat ik win 3 1 niet geslaagd vond, dan liever dos met deskmate en daarna ms works, die gebruik ik nog voor mijn databases , muziek, video en dvd collecties. Tot nu heb ik die nog niet kunnen overzetten naar iets moderner maar zolang het werkt geen probleem.

PCS Lid
Edlin ken ik inerdaad ook nog. Dacht dat er nog zo eentje was.
Ja bijna, maar zooooooveel beter/gemakkelijker. Vanaf Dos 4.0 kwam er edit (oftewel edit.com) bij. Dat was echt een verademing ten opzichte van Edlin.
Ik heb ook altijd met dos gewerkt, weet niet meer of het 2 of 3 was en voor de fun ooit Quickmenu 3.0. Windows 3.0 heb ik er 1x op gezet en weer snel er af gekieperd, wat een ellende. Daarna BBS gaan draaien, nog node en hub geweest van Digital Net en Limnet en point van Fidonet, leuke tijd.
Pas ergens rond 1994 heb ik voor het eerst weer Windows 3.11 er op gezet, dat moest toen, want toen kreeg ik een internet accountje en daar moest je Windows voor hebben en Mosaic browser, de eerste browser ooit.
Daarna werd het Netscape Navigator. Daarna nog een tijdje OS/2 3.0 gedraaid voor het BBS. En op een gegeven moment ook Windows 95 toen die uit kwam. Stuk beter dan die 3.x.

Oef... MS Works heb ik nooit mee overweg gekund, vond ik niets. Heb wel een database gehad toen, maar dat draaide op W7 niet meer want 16 bit. Gelukkig heb ik geen collectie gemaakt van muziek en videobanden heb ik weer verkocht of weggedaan.
DVD's had ik wel veel, daar moest dus iets op verzonnen worden en daar gebruik ik nu al een tijd lang EMDB (klik) voor. Helaas alleen voor films, maar wel ideaal en gratis. En voor een bijdrage van 10 euro krijg je een gepersonaliseerde versie, dan heeft ie jouw naam, dus dat ook gedaan op een gegeven moment.

PCS Lid
Je hebt nog een werkende versie van works?
Volgens mijn zit daar een export naar csv in, die uitvoer kan je vrijwel overal me inlezen.
je kan volgens mij het bestand ook in Excel openen
hoe dat gaat hangt van de works versie en van de excel versie af.

Bovenaan Onderaan