HP Pavilion 570-P585ND was dat verstandig?

HansGU

PCS Lid
Beste lezer(s), anderhalve week geleden heb ik een HP computer aangeschaft. Nu vraag ik mij af of ik voor de gespendeerde € 629,= geen kat in de zak heb gekocht. Zijn er insiders die me kunnen vertellen of ik mijn geld al dan niet heb weggegooid? Gezien m'n beperkte budget heb ik mijn nog goed werkende HP L2245wg monitor maar behouden, zodat er iets meer naar de PC kon. De specificaties zijn:

Merk en type: HP Pavilion 570-P585ND

Processor:
AMD A8-9600 (28nn technologie) 3,1 Ghz
Moederbord: HP 82FE
RAM geheugen: 8 Gb DDR4 (single channel 1197 mhz)
Videokaart: Nvidia Geforce GTX 1050 2Gb
Harddisk: 1Tb WDC (WD10EZEX) 7200 rpm (SATA)
Audio on board: Realtek High Definition

Besturingssysteem: Windows 10 Home 64 bit
HP dvd-brander
6 x Usb (waaronder zowel 2.0 als 3.0)
802.11ac Wifi
HDMI
of DVI via Display port

Mijn computerbezigheden beperken zich tot:
- veelvuldig gebruik van Excel en Word
- foto en video-bewerking
- film en muziek kijken/luisteren
- internetten

N.B. Ik speel zelden of nooit games.

Mijn oude (nog werkende) computer is een stokoude Targa (uit 2005/2006) waarvan zo ongeveer alle hardware al eens is vervangen zodat dit al een hele verbetering is.

Alvast bedankt voor een mogelijke reactie.

Je hebt een computer gekocht die een bepaald niet zwakke processor van AMD bevat.
Dus hardwarematig mag er, zoals ik het zie, geen probleem zijn datgene er mee te doen wat jij wil.

Ok Abraham, dank voor je bemoedigende woorden. Alles draait als een zonnetje. Vergat te zeggen dat ik er ook een 300 Tb externe Seagate heb bijgekocht. Zo is het wel genoeg denk ik :)

Misschien in de toekomst nog een SSD erin en dan zit - voor jouw gebruik - super comfortabel. Er zijn maar 2 sata's op je moederbord maar er zit wel een M.2 SSD connectie, dus kan je perfect een M.2 SSD'tje erin pluggen met behoud van je klassieke HDD en CD/DVD. M.2 - Azerty

@ ArtstudioG, dank je wel voor de tip. Helaas zal ik nog even moeten wachten met de uitgave voor een SSD maar ik ben blij dit nu te weten.

@ porrelaar, het was inderdaad een tikfoutje. Ik bedoelde 3TB.

Allebei bedankt voor jullie reactie.

@HansGU : de afgelopen dagen, steeds als ik het forum bezocht, zag ik jouw bericht en de tot dan toe geschreven reacties. Ik was eerst niet van plan te reageren, maar doe dat uiteindelijk wel.

Ik zie de machine (vanuit 'mijn bril') toch ietwat gematigder. En idd. als je een bepaald budget hebt dan moet je daarbinnen genoegen nemen met wat de markt je aanbiedt.

Maar als ik dit in je startbericht lees :

- foto en video-bewerking

dan rijst bij mij igg. de volgende vraag :

is dat een hobby van je, m.a.w. doe je dit soort klussen vaak en zijn het dan ook nog eens 'omvangrijke' bestanden waarmee / waaraan gesleuteld wordt? Indien jouw antwoord "Ja" zou luiden op deze vraag, dan kijk ik toch een klein beetje 'gereserveerder' naar de machine(hardware).

Je geld is niet weggegooid, integendeel, maar kijkend dit type processor (ic. deze AMD), het 'maar' 8 Gb aanwezige SINGLE channel geheugen en de aanwezigheid van 'slechts' een 2 Gb videokaart en een conventionele 7200 Rpm HDD, dan kan je je idd. afvragen als het video -en fotobewerken een corebusinesstaak op deze machine is, of er voor zeer soepel en vlotverlopende bewerkingen helemaal de juiste keuzes zijn gemaakt.

Het is slechts een mening, meer niet.
Maar zet je 'm af tegen de Targa dan is het 't verruilen van een Trabantje voor een snelle VW Golf.

Laatst bewerkt:
hahaha, leuke vergelijking quandor. Videobewerking doe ik min of meer regelmatig, maar met niet al te grote bestanden. Het zijn meestal filmpjes van mijn digitale camera die ik tracht te verbeteren/verfraaien en ja, die magere 2 Gb op de videokaart zag ik ook. Maar op is op en bovendien was het een complete aanbieding, een duurdere videokaart er apart bij doen ging mijn budget te boven. Vandaar deze amateuristische configuratie.

Ik zou het geen amateuristische samenstelling willen noemen, maar gewoon een samenstelling die past bij de prijs die je ervoor moest betalen. Als jij idd. op de wijze die je net beschreef aan beeldbewerking gaat doen, dan denk ik dat je veel plezier van de machine zal gaan hebben.

Gelukkig dan maar quandor :)

En wat lees ik nu? Van harte proficiat met je verjaardag quandor. Nog een fijne verjaardag! :grinning:

Terug
Bovenaan Onderaan