Hoe van Xenforo 1 naar XenForo 2 te gaan.

• Onderwerp starter Onderwerp starter Abraham54
  • Startdatum Startdatum
  • Reacties 7
  • Weergaven 806

Abraham54

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
2 aug 2016
Waarderingsscore
7.064
Punten
113
OS
Windows 11 Professional
AV
Microsoft Defender, MBAM & Eset Online
FW
Windows Firewall
Heb jij een XenForo 1.x.x forum en wil je een testforum inrichten met Xenforo 2.0.0?

Dan kan ik jou onderstaande handelingen aanbevelen:

• Voorbereiding:
  • Download zowel de nieuwste volledige versie van XenForo 1.x.x als ook de nieuwste
    upgrade versie van XenForo 2 Bèta via Customer Login | XenForo
  • Ga naar jouw server en maak daar een sub-domeinnaam aan.
  • Maak op de server ook een nieuwe database aan.
  • Pak beide gedownloade bestanden uit.
  • Eerste upload via FTP:
  • Start jouw FTP-programma.
  • Kies in jouw bestandsmap voor de volledige XenForo 1.x.x map en klik die open.
  • Klik de map Upload open en alle bestanden daarin dienen geupload te worden.
  • Login op jouw server en via Files navigeer je in de root van de niewe sub-domein-map.
  • Upload nu alle installatiebestanden, zodra alles geupload is, kan de installatie beginnen
  • Eerste installatie:
  • Ga via jouw webbrowser naar jouw sub-domeinnaam/install/ - voorbeeld:
    Code:
    https://xfbeta.piepcomp.nl/install/
  • Vervolgens krijg jij het installatiescherm en kan je beginnen met de juiste database gegevens in te geven (van de nieuw aangemaakte database wel te verstaan!).
  • Is de installatie voltooid en ben je in Admin - ga dan naar Tools » Gezondheidscontrole Bestanden
  • Importeren:
  • Blijf in Tools en kies nu voor Importeren » Externe Data Importeren » kies voor XenForo 1.2 (of hoger)
  • Je hebt daarbij de gegevens van de originele database van jouw forum nodig.
  • Tevens dien jij de locatie van de mappen data en internal_data aan te geven.
  • Indien jij daar een probleem bij ervaart, gebruik dan het bijgevoegde path.php
  • Gaat alles goed en heb jij alle import knoppen afgewerkt dan kan jij het importeerlog desgewenst opslaan
  • Tweede upload via FTP:
  • Start wederom jouw FTP-programma
  • Kies in jouw bestandsmap voor de xenforo_2.0.0-Beta-X-(Unsupported)_xxxxxxxxxx_upgrade en klik die open
  • Klik de map Upload open, alle bestanden daarin dienen geupload te worden naar de root van jouw subforum
  • Login op jouw server en via Files navigeer je in de root van de nieuwe sub-domein-map.
  • Upload nu alle installatiebestanden, ga akkoord met overschrijvingen.
  • Zorg dat de mappen data en internal_data op de server de 777 permissie krijgen.
  • Upgrade installatie:
  • Wederom ga jij via jouw webbrowser naar jouw sub-domeinnaam/install/ - voorbeeld:
    Code:
    https://xfbeta.piepcomp.nl/install/
  • Vervolgens krijg jij het installatiescherm inclusief foutmeldingen.
  • Die foutmeldingen mag je negeren en klik telkens op doorgaan.
  • Deze upgrade installatie duurt langer dan de originele installatie!
  • Is de installatie voltooid en ben je in Admin - ga dan naar Tools » Checks and tests » File health check
  • Hiermee is het upgrade proces voltooid: bij mij duurde dit alles bij elkaar een halfuurtje.
Let op: door het upgradeproces zijn de permissies van al jouw leden op No gezet.
Dit behoeft dus aanpassingen!

Update: ook het eventueel verborgen forum onderdeel zal in eerste instantie voor iedereen zichtbaar zichtbaar en toegankelijk zijn.

Via het adminpanel de betreffende nodes via permissions op "Private" aanvinken en opslaan via de knop Save.

Deze wijze van installatie is een upgrade in een geheel schone XenForo 1.x.x versie.
Add-ons en thema's uit Xenforo 1 zijn namelijk niet compatibel met XenForo 2.

Zelf heb ik gemerkt, dat uitgeschakelde add-ons en thema's toch er voor kunnen zorgen
dat er zich problemen voordoen na de upgrade (de eerste testversie die ik vorige week had gemaakt).

Laatst bewerkt:
Wanneer ben jij van plan dit alles te gaan gebruiken in een "live" omgeving en welke mooie nieuwe zaken kunnen we verwachten voor leden? Maar ook voor moderators en admins specifiek?

Ik kan even niet volgen
h) Je hebt daarbij tevens de gegevens van de database van jouw forum nodig.

Om welke gegevens gaat dit dan ? Je kan toch geen databank aanmaken met dezelfde gegevens van een andere databank die al bestaat , of denk ik in de verkeerde richting ?

Ik kan even niet volgen
Om welke gegevens gaat dit dan ? Je kan toch geen databank aanmaken met dezelfde gegevens van een andere databank die al bestaat , of denk ik in de verkeerde richting ?

De gegevens die benodigd zijn van de originele databank van jouw hoofdforum:

1. database naam
  2. gebruikersnaam
  3. wachtwoord

Voorbeeldje geven .

1. databasenaam : voorbeeld piep_fourm1

Je wil een database aanmaken voor het testforum en je gebruikt terug piep_forum1 : krijg je toch normaal een error met melding : Database bestaat al .
Een gebruiker met pebruikersnaam piep_gebruiker1 , kan wel meerdere databases beheren
Dus maak ik een nieuwe databank aan .
Databasenaam piep_forum2
Gebruikersnaam : piep_gebruiker1
Dan heb je toch een aparte databank voor het testforum .

Wat probeer je nu te bereiken met hetgeen je post.
Als een XenForo beheerder die een testforum wil inrichten op de wijze zoals ik heb beschreven, en de gegevens van de database van zijn forum niet meer heeft, kan dan ook niets importeren.

Wat ik wil bereiken met mijn post ?
De installatie volgorde.
Je gaat toch eerst de database exporteren >> nieuwe database aanmaken .
En ik doe het dan zo .
Met een compiler verander ik alles van piep_forum1 naar piep_forum2
Sla op als SQL file en ga dan importeren in mijn nieuwe database

Dan heb je mijn verhaal niet goed gelezen!
Lees het nogmaals - het is inmiddels wat indeling betreft duidelijker geworden.

Terug
Bovenaan Onderaan