Hoe schakel je de Scareware-blokkering van Edge in en bescherm je jezelf tegen online oplichting?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Abraham54
  • Startdatum Startdatum
  • Reacties 7
  • Weergaven 239
Hoe schakel je de Scareware-blokkering van Edge in en bescherm je jezelf tegen online oplichting?

Microsoft Edge bevat nu een AI-functie om je te beschermen tegen online oplichtingspraktijken voor technische ondersteuning
en zo schakel je deze functie in.

Wat is Scareware Blocker op Edge?

Scareware Blocker is een beveiligingsfunctie die gebruikmaakt van een lokaal AI-model om de inhoud op het scherm (in dit geval de webbrowser) te analyseren en zo in realtime tekenen van oplichting te detecteren.

Scareware-zwendel bestaat al vele jaren en neemt elk jaar aanzienlijk toe. Meestal bouwt de kwaadwillende een webpagina met een grote pop-up die onmogelijk te sluiten is en probeert je te laten geloven dat je computer geïnfecteerd is met malware en dat je contact moet opnemen met het valse telefoonnummer van de technische ondersteuning om je systeem te herstellen.

Een groot deel van de zwendel is het gebruik van ontwerpelementen om het te laten lijken alsof het bericht afkomstig is van het besturingssysteem, met behulp van een soortgelijk venster- en knopontwerp.

Als onderdeel van het beveiligingssysteem dat is ingebouwd in het besturingssysteem en de browser, implementeert Microsoft het Defender SmartScreen, een vergelijkbare technologie die gebruikers helpt beschermen tegen phishing, malware en andere online bedreigingen. Het werkt door de reputatie van bestanden en websites te controleren en vervolgens actie te ondernemen op basis van die reputatie.

De nieuwe Scareware Blocker-functie voegt echter een extra beschermingslaag toe door AI te gebruiken, om nauwkeuriger te detecteren wanneer een webpagina je probeert op te lichten.

Het is belangrijk om te weten dat deze functie momenteel in preview is met de nieuwste versie van de browser in het stabiele kanaal.

Scareware Blocker inschakelen op Microsoft Edge

Voer de volgende stappen uit om de AI-gestuurde Scareware Blocker in te schakelen in uw browser:

• Open Microsoft Edge.
  • Klik rechtsboven op de knop “Instellingen en meer”.
  • Klik op de optie Instellingen.
  • Klik op “Privacy, zoeken en services” in het linkerdeelvenster.
  • Schakel de schakelaar Scareware blocker in onder het gedeelte “Beveiliging”.

67a1e3cdea602-Schermopname_4-2-2025_105148_settings.jpeg

Afbeelding credit: Abraham54

• Schakel de schakelaar “Microsoft Defender SmartScreen” in (indien van toepassing).

Zodra je de stappen hebt voltooid, wordt de beveiligingsfunctie ingeschakeld en kun je gewoon verder internetten.

Terwijl u op internet surft, blijft de Defender SmartScreen-functie realtime bescherming bieden voor niet-vertrouwde websites. Wanneer een site als kwaadaardig wordt gedetecteerd, wordt de cloudgebaseerde database voor SmartScreen bijgewerkt en wordt de informatie verspreid over apparaten over de hele wereld.

De Scareware blocker functie is een extra beveiligingslaag die zal ingrijpen in die gevallen waarin je wordt blootgesteld aan oplichterij en SmartScreen niet is bijgewerkt met die specifieke aanval.

In deze gevallen gebruikt de functie het model voor machinaal leren op de computer om de schermvullende pagina te analyseren met getrainde voorbeelden om te bepalen of de pagina verdacht is.

Als er een zwendel wordt gedetecteerd, zal de browser je waarschuwen en je de controle geven.

NBiQgnx2kLWpPcwBVmbcke-1200-80.jpg

(Afbeelding credit: Microsoft)

Als je weet dat de pagina niet kwaadaardig is, kun je altijd doorgaan en de website laden.

Als u de wijzigingen ongedaan wilt maken, kunt u dezelfde stappen uitvoeren als hierboven, maar in stap 5 schakelt u de schakelaar Scareware blocker uit.

Bron:

Ik heb op al mijn pc's de preview voor updates uitstaan en toch staat die scareware-blokker al in de instellingen van Edge.
Maar de schuifknop staat wel op uit.

Zijn bij jou alle Eges de nieuwste versie: 132.0.2957.140?

Inderdaad bij alle pc's versie 132.0.2957.140
Ik had het voorbije weekeinde alle pc's (apps ed) bijgewerkt.

Heb je speciale extensies in Edge zitten.

Deze zitten erin, maar geven geen fouten en werken correct.
67a385c920d82-2025-02-05_16h36_51.jpg

Behalve U-block, schakel de andere extensies eens uit,
Sluit Edge en start Edge daarna weer op en kijk of je dan Scareware Blocker kan inschakelen.
Ook Smartscreen moet daarvoor ingeschakeld zijn!

Ik kan dat zonder problemen inschakelen.
Het was meer dat het me verbaasde dat die instelling beschikbaar is zonder dat ik die optionele updates ingeschakeld heb, het is toch een preview functie.
Ik laat die optionele updates alleen automatisch komen.

Terug
Bovenaan Onderaan