Hoe maak ik een eenvoudige effectieve backup in Windows 10?

HansGU

PCS Lid
Waarschijnlijk is dit al een uitgekauwd hoofdstuk, maar toch heb ik er nog enkele vragen over.

1) Is het voldoende om voor een systeem back-up van de C schijf de Windows back-up te gebruiken?

2) Ik wil die back-up als systeemkopie op een externe schijf opslaan. Kan ik op die schijf verschillende mappen aanmaken en één van die mappen gebruiken om daarin de back-up op te slaan? Dan zou ik de overige aangemaakte mappen kunnen gebruiken voor mijn data. Ik weet niet zeker of dit kan en/of verstandig is? De externe schijf in ieder geval groot genoeg (3TB).

Een eenvoudige suggestie of uitleg is welkom.

Images zijn beter omdat je dan een kopie hebt van de letterlijke boel. Macrium reflect free werkt nog altijd erg goed hoorde ik van de week

Ik heb een wat tijdrovende methode aangewend om af en toe een echte kloon / kopie te maken van mijn harde schijf. Met MiniToolPartionWizard of met Aomei. Die laatste heeft (soms?) het voordeel dat je kan blijven doorwerken op de pc. Inmiddels heb ik dat voor een aantal pc's hier in huis een aantal keren gedaan met succes. Groot was de teleurstelling dat het de laatste keer voor mijn eigen pc mis ging: zowel de kloon als de oorspronkelijke schijf waren niet meer op te starten. Ook niet met de Windows 10 opstartschijf en ook niet met een ander backup programma (TM64backup). Gelukkig had ik nog een tweede(!) kloon, weliswaar een maand oud, maar toch, die wel werkte. Daar heb ik toen (niet zelf) in een pc-zaak een kopie van laten maken naar de oorspronkelijke C-schijf voor een tientje. Vreemd verhaal vond de medewerker dat.
Blijft voorlopig de vraag of dit na de eerstvolgende lopiëer-actie weer mis kan gaan.

Oef !!!

N.a.v. berichten in dit topic én het feit dat Microsoft binnenkort de imagefunctie uit Windows (10) sleutelt, heb ik gisterenavond de backupversie van Aomei gedownload en geïnstalleerd. Daarna een systeemkopie van C laten maken. Ging allemaal uiterst soepeltjes. Wel moet ik concluderen dat het tooltje trager is dan de systeemkopie van Windows zelf, maar ja, als Microsoft de functie uit Windows sleutelt dan moet je toch op zoek naar een gratis of betaald alternatief.

Vanzelfsprekend gisterenavond ook de gemaakte mirror terug laten zetten door Aomei (Ik had gekozen voor een USB starter ipv. de schijfstarter die je beide middels Aomei kunt aanmaken). Ook het terugzetten ging perfect, maar.............. toen begon de 'ellende':

na het terugzeten en opnieuw opstarten van mijn machine kwam er na het logo van mijn laptopfabrikant een zwart schermpje met daarop 3 regeltjes tekst die (samengevat) vermeldden dat mijn netwerk gevonden was. Die regeltjes bleven echter een seconde of twintig in beeld staan. Ik kon deze 'boodschappen' op geen enkele manier 'de nek omdraaien'. Bij iedere nieuwe opstart duurde het dus een kleine 25 seconden langer dan normaal voordat mijn Windows buroblad op mijn scherm stond.

Moraal van dit verhaal is dus dat de systeembackup maken en terugzetten middels Aomei prima verliep, maar dat er daarna 'iets' in het opstartgebeuren van mijn machine was veranderd, waardoor het opstarten ongeveer 55 seconde duurde. (Normaal start mijn machine in 18 tot 20 seconden op). Ik heb de Aomei software derhalve gelijk maar weer verwijderd en ben naarstig op zoek naar een (goed) alternatief.

Aanvankelijk was ik tevreden met MiniToolPartitionWizard, maar die liet mij toch wel eens in de steek. Zelfde verhaal voor Aomei (beide de gratis versie). Zelfs bij de pc-zaak (8km) lukte het gisteren wel, en vandaag (met Aomei) niet. Gelukkig had ik nog een andere boodschap, anders rij je ook nog eens 32 km. Nu moet ik er toch weer heen. Weer 16 of 32 km.

Ik maak altijd een systeemkopie , zoals het woord het zegt , een volledige kopie van mijn windows systeem via Backup maken en terugzetten > Een systeemkopie maken, en heb nog nooit problemen gehad om die aan te maken of terug te zetten !

N.a.v. berichten in dit topic én het feit dat Microsoft binnenkort de imagefunctie uit Windows (10) sleutelt, heb ik gisterenavond de backupversie van Aomei gedownload en geïnstalleerd. Daarna een systeemkopie van C laten maken.

Dit is wel niet echt een systeemkopie , maar een kopie van je C: partitie .

Snap wat je bedoelt, maar ik bedoel met 'systeemkopie' een mirror van het besturingsprogramma (schijf/partitie). Op diezelfde schijf(partitie) hebben heel veel mensen ook hun belangrijke programma's en de map Mijn documenten staan. Igg. is het bij mij zo, dat wanneer ik een (systeemkopie) / mirror / image (min of meer 3 verschillende namen voor dezelfde actie..........) van mijn C schijf maak, ik wel zo'n beetje 90% van mijn machine heb 'afgedekt'.

Wat ik in bericht 7 nog vergat te vermelden :

ik ben ook achter de oorzaak van de 'ellende' gekomen. In het bios van mijn machine was de bootvolgorde veranderd, ic. éérst werd naar mijn bedraadde en draadloze verbindingsadapters gekeken of daarvan geboot kon worden (via het netwerk). De wachttijd zal derhalve ongetwijfeld zijn veroorzaakt door het feit dat uitgebreid is onderzocht of vanuit het netwerk middels één van de adapters geboot kon worden en toen dat niet lukte, werd pas vanaf bootdevice 3, icc. de schijf die Windows bevat, geboot. Vandaar ook die tekst in de 3 'witte regeltjes'. Mijn Windows schijf(boot) partitie stond nu in het bios als derde, ipv. als eerste.

Dit betekent dat Aomei gisterenavond zonder mijn medeweten, -laat staan met mijn toestemming-, in het bios van mijn machine heeft gerommeld!!! Lekker programma.........

aanvulling op mijn reactie # 8: ook in die aardige pc-winkel bleek het niet gelukt te zijn. dat wordt dus weer 32 km met de auto.

Ik heb 'nieuws' voor je. Na mijn frustrerende ervaringen met Aomei, ben ik zelf maar wat gaan zoeken / lezen op het grote boze w w w. Je komt op een aantal plekken top-tien lijstjes tegen met gratis of betaalde backuptooltjes. Uiteindelijk heb ik 1,5 uur gelezen gekozen voor een tweede test (na de -bij mij- mislukte Aomeitest) en wel met het progje : Macrium. Ik ben om 16.00 uur vandaag begonnen met het downloaden van een handleidinkje, vervolgens het progje geïnstalleerd en a.d.h. de handleiding een eerste image gemaakt van mijn C schijf (incl. alle partities die erop staan). De ruim 96 gig aan data werd door Macrium in 4,5 minuut (!!!!) naar de backuplocatie weggeschreven. Vervolgens a.d.h. van de met Macrium gemaakte recovery CD de machine opgestart en de image teruggezet. Dit duurde iets langer, ic. 9,5 minuten.

Terwijl ik deze reactie post, draait mijn systeem dus nog geen 70 minuten nadat ik begonnen ben met het maken van de image, weer als een zonnetje. Wat mij betreft kan ik Macrium een ieder (dus ook HansGU) van harte aanbevelen!
Door mij gedownload handleidinkje, zie hieronder. (op een paar schermpjes na is de info nét even anders, want de handleiding is uit het najaar van 2015, dus men is qua progje (layout) ook weer wat verder. Het goede nieuws is dat het e.e.a. zich vanzelf wijst, een kind (zoals ik) kan de was doen........

Voor mij het zonneklaar : Het gratis Macrium is voor mij de opvolger van de backupfaciliteiten die uit Windows gaan verdwijnen.

Wel moet ik concluderen dat het tooltje trager is dan de systeemkopie van Windows zelf, maar ja, als Microsoft de functie uit Windows sleutelt dan moet je toch op zoek naar een gratis of betaald alternatief.

En wat bedoel je hiermee ? Ik kan me niet inbeelden dat die functie verwijdert werd uit windows .

ik ben ook achter de oorzaak van de 'ellende' gekomen. In het bios van mijn machine was de bootvolgorde veranderd, ic. éérst werd naar mijn bedraadde en draadloze verbindingsadapters gekeken of daarvan geboot kon worden (via het netwerk).

Word de datum en tijd nog juist weergegeven in het BIOS ? Een leeg CMOS batterijtje zorgt ervoor dat de bootinstellingen teruggezet worden naar standaard waarden (default settings) .

Niet WERD, die gaat in de eerstvolgende grote Windows update verdwijnen.

Batterijtje? De machine is nog geen 9 weken oud. :cool::p

Enne, standaard wordt er in geen enkel bios geboot op het netwerk.

Heb je daarvan een bron dat die gaat verdwijnen in windows 10.

Batterijtje? De machine is nog geen 9 weken oud. :cool::p

Tja je weet maar nooit . Tegenwoordig word nogal veel gefabriceerd uit gerecycleerd materiaal . Ik heb zoal dingen gelezen over oude harde schijven in een nieuwe computer .

Ik gebruik nog windows 7

Aha, jij bent nog geen 10 user (imho redelijk onverstandig, maar wie ben ik :cool: ).

Kijk eens naar de bijlage, die betreft een screendumpje van het configuratiescherm van Windows 10. Ik vermoed dat je het nu wel begrijpt?

Je kan met Aomei ook een backup maken naar een netwerkschijf , Misschien dat dit ook de oorzaak zou kunnen zijn .
Ik weet niet op welk medium je de backup gemaakt hebt .

Terug
Bovenaan Onderaan