Hoe kies ik een Linux distributie

• Onderwerp starter Onderwerp starter EvC
  • Startdatum Startdatum
  • Reacties 7
  • Weergaven 2564
E

EvC

Gast
Twijfelaars zoals deze jongeman zijn er veel. Met goede redenen legt hij uit waar de drempels liggen.
Mijn stelling is: zonder interesse en nieuwsgierigheid wordt het niets. Vind je het leuk, stap dan eens in en laat je inspireren.
Bedenk ook dat je van beide werelden kunt snoepen door virtualisatie of dualboot.

Een lang verhaal typen is onnodig als er ook videomateriaal is.
In dit topic is het de bedoeling om laagdrempelig te zijn. Hoe het zal lopen is van jullie afhankelijk.
Vind je leerzame video's, plaats ze gerust.

Deze video is Engelstalig. Mocht je goed Nederlandstalig materiaal vinden dan dat wordt dat zeer gewaardeerd.

Laatst bewerkt door een moderator:

Lol, een tutorial over Gentoo die zich hoofdzakelijk in de terminal afspeelt.
Zelf heb ik geen kennis van welke programmeertaal dan ook. Nu hoeft dat geen probleem als je de belangrijkste commands kent of wilt leren.
Wil je met die video bereiken dat je een installatie van Gentoo ook laagdrempelig kunt uitleggen?

Het laagdrempelige van Gentoo is het feit dat er een complete handboek aanwezig is. Hierdoor kan iedereen zonder kennis zijn systeem installeren en gelijk een hoop over Linux leren.
Dankzij dat handboek heb ik enkele jaren terug zonder al te veel kennis een super snel systeem kunnen installeren.
Het nadeel hiervan is wel dat er behoorlijk wat tijd in gaat zitten, waardoor de drempel helaas weer hoger komt te liggen.

Een aantal jaar geleden had de belastingdienst een aangifteformulier welke gedownload moest worden en na het invullen moest worden gemaild. Voor Windows was er uiteraard een .exe bestand, voor Linux een .rpm en een tar.gz bestand.
De .rpm versie was uiteraard makkelijk te installeren op o.a. Fedora en CentOS, maar voor de niet op RedHat gebaseerde distro's moesten het met een tar.gz bestand doen. Volgens mij is dat voor veel beginners een behoorlijke drempel. Met het Gentoo handboek als achtergrondkennis is zo'n drempel dan ook gelijk weer laag.

Het laagdrempelige van Gentoo is het feit dat er een complete handboek aanwezig is. Hierdoor kan iedereen zonder kennis zijn systeem installeren en gelijk een hoop over Linux leren.
Is er handboek in Nederlands?
Mvg
Danvers

gouwepeer zei:
Met het Gentoo handboek als achtergrondkennis is zo'n drempel dan ook gelijk weer laag.
Bij gelegenheid zal ik me daar eens in verdiepen. In het gunstigste geval wordt het een uitdaging.

Dat kan een hele leuke uitdaging worden. Neem er wel de tijd voor.
Gentoo is een "rollende distro", wat wil zeggen dat je na een update gelijk weer de nieuwste versie hebt.

Instaleren schijnt in 1 uur mogelijk te zijn.... (filmpje is uit 2014)

Terug
Bovenaan Onderaan