Hoe hebben jullie leren kennis maken met de computer

• Onderwerp starter Onderwerp starter Verwijderd forumlid 74
  • Startdatum Startdatum
  • Reacties 10
  • Weergaven 847
V

Verwijderd forumlid 74

Gast
Misschien vreemde vraag want nu heeft bijna iedereen een computer . Maar het is mij opgevallen dat de meesten hier ongeveer mijn leeftijd hebben en zelfs nog een stukje ouder zijn dan ik . Ik ben dit jaar al 59 geworden . De jongere generatie groeit nu op in een computertijdperk en digitale wereld . Toen ik heb leren met een computer werken was het helemaal anders . De mensen moesten toen nog met hun hoofd en hersenen werken . Hedendaags is het helemaal anders . De computer verricht nu het werk wat ons vroeger werd aangeleerd hoe we onze hersenen moesten leren gebruiken . Dit is dan ook geen verwijt naar de huidige jonge generatie dat zij hun hersenen veel minder hebben leren gebruiken dan ik destijds . Waarom zou ik mijn hersenen moe maken als die computer het in mijn plaats doet . Het is maar een voorbeeld en overdreven maar wie weet ooit in de toekomst . Als men een kind een paar maanden na zijn geboorte al zou kunnen leren met de auto rijden , waarom moet het dan nog leren lopen ?
Ik ben dus van de generatie toen gewone mensen helemaal nog geen computer gebruikten . Toen ik in de lagere school zat , op 7 jarige leeftijd heeft men ons leren uit het hoofd rekenen , en leren rekenen op papier met potlood of balpen . Ik kan me nog zeer goed herinneren , de buurtwinkeltjes rekenden de winkeliers de prijs uit op een stukje papier . Nu is het helemaal anders . artikelen scannen aan de kassa en op het einde heeft de rekenmachine of computer het totaal bedrag uitgerekend voor jou .
En ja dan gaat men even controleren of de rekening wel klopt , en oudere mensen snappen dan niet waarom de computer het zo uitgerekend heeft . En dan de jonge huidige generatie snappen dan niet , waarom rekent die nu op een blaadje papier met potlood , terwijl daar naast hem een rekenmachientje ligt .
Mijn eerste kennismaking met de computer was de commodore 64 , wat nog niet echt een personal computer was maar een home computer . Ik had toen nog kleine kindjes die al gezien en gehoord hadden over computerspelletjes . We zullen er ook maar eentje kopen dacht ik dan kunnen de kids ook computerspelletjes spelen .
Thuisgekomen en de commodore 64 kon men aansluiten op de TV . Dat ding aangezet en wat stelde ik vast ? dat ding deed totaal niets en zag ik alleen maar een leeg scherm met wat tekst Commodere 64 en nog iets over Basic . Basic ja wat was dat nu weeral voor iets ,
Met dat ding terug naar de winkel dat dat ding niets deed en alleen maar dat tekstje verscheen en toch verwacht had dat de kids toch één of ander spelletje konden spelen .
ik kreeg dan te horen , vanzelf zal dat ding niet werken , Basic is een programmeertaal waarmee je die home computer kan programmeren en programmaatjes maken . In de boekhandel dan maar eens een tijdschrift gaan kopen en in de bibliotheek eens een boek gaan uitlenen over de commodore 64 en hoe je dat ding met basic programmeertaal aan de praat kreeg . Het viel me toen al op dat de computertaal Basic niet meer was dan wat logisch nadenken . ik had dus gauw begrepen hoe ik dat ding moest werkend krijgen en hoe ik zelf kleine spelletjes voor de kids in basic kon schrijven en op precies een bandrecordertje kon weggeschreven op een cassette.
Een paar jaar later toen de PC eigenlijk in opmars kwam had ik me een een PC aangeschaft , met nog een XT moederbordje . Er zat toen nog zelfs geen harde schijf in de computer en werden er nog van die flexible diskettes gebruikt .dat ding kostte destijds iets van 25.000 Belgische frank wat nu iets minder is dan 625,00 euro. Toen iemand later aan mij vroeg of ik iets kon doen met zijn computer want het was veel te moeilijk en te ingewikkeld of ik hem wou hebben . In die computer zat al een 720 KB diskette lezer en een harde schijf van 20 MB wat toen al gigantisch groot was . Ja je leest het goed 20 MB en ik denk 128 kb geheugen . Ik had nu 2 computers en ik wou dan ook eens weten wat in een computer nu eigenlijk inzat en dat oude XT modelletje eens opengemaakt . ik was wel verbaasd dat er zo weinig inzat . Ik had me voorgesteld daar zullen heel wat componenten inzitten , misschien nog meer dan in een TV . Dan zag ik dat een computer veel minder ingewikkeld in elkaar stak dan ik gedacht had . Zo heb ik leren zelf mijn eigen computer bouwen, zelf uitbreiden enz....
Ik heb gewerkt met MS DOS , windows 3.2 , windows 95, windows 98 SE , windows XP , Windows vista , en werk nu met Windows 7 met ernaast Linux Mint 17.3 .op een tweede ingebouwde HD. Dit is nog een systeem met maar een dual core processor (64-bits) en 6 GB ram en draait als een zonnetje .
Op een andere desktop ook nog met een ouder moederbord en ook maar een 64-bits dual core processor en 4 GB ram draait ook onder Windows 7 en op een tweede ingebouwde HD installeer ik regelmatig eens een andere Linux distro om wat uit te testen . Ubuntu 16.04 en 16.10 heb ik wel ondervonden dat de processor minder krachtig werkt dan de vorige Ubuntu versies .

Tjee Swake, dat is allemaal niet niks! Er zullen vast niet zo veel mensen zijn die zich zo letterlijk in hun pc verdiept hebben! Het lijkt me ook heel tof voor je kinderen dat deze vader met de computer omgaat alsof het zijn broodtrommeltje is!
Dan zijn die van mij toch wel tekort gekomen. In 1990 ging ik werken bij de gemeente en als er een nota geschreven was, nou dan was-ie dat ook letterlijk! Op gemeentepapier. Dat schrijfsel ging dan naar de typekamer en daar werd het uitgetypt, gecontroleerd op typefouten en weer naar je terugbracht door de bode. Dan was er een week om!
In 1995 kregen we allemaal een scherm en een toetsenbord! Meer niet. Maar je kon nu tenminste tikken en hoefde niet meer te schrijven. Er was een kamer in het gemeentehuis waar een immense computer stond. En dat ding werd elke morgen opgestart door de enige IT-medewerker die we hadden. Als de goede man ziek was, of te laat, dan zaten we met de handen in het haar.
De post die je maakte vloog op een voor mij onbekende manier door het gemeentehuis. We hadden allemaal een wachtwoord en ik kreeg de boodschap om alle wachtwoorden van de afdeling te bewaken. Ja ja, en dat deed ik gewoon op een papiertje. Het gemak was, dat als de b en w-vergadering afgelopen was, ik de wijzigingen vast kon aanbrengen: ik keek gewoon in de post van de anderen. Wat een beveiliging! In 1998 kwam het pc-prive-project en ik kocht een computer. Je betaalde dat ding elke maand van je salaris. En toen ik in 2000 met de VUT ging, moest ik in 1 klap de rest betalen, maar........ toen had ik thuis ook een computer. En vanaf dat moment was ik verkocht. Nee, ik heb er nooit in willen kijken, er moet iets te raden overblijven! Maar het was een wonderlijk ding waar ik leuk mee speelde. en toen kon ik e-mail verzenden, want dat was bij de gemeente streng verboden! En in Word kon ik verhaaltjes schrijven en ze nog bewaren ook!
Mijn jongens kregen intussen dure laptops van de baas, maar dat zat er voor mij niet in. Ik zeg maar niks over dit forum, want ze verklaren me subiet voor gek: wat moet hun moeder daar nou mee! Tja, iedere gek heeft zijn gebrek, zeiden we in Amsterdam altijd.

Is zowat ieder zijn hobby . Ik ken iets van auto's , dat het een motor heeft en op brandstof rijd , de oudere auto's dan , want nu rijden ze op brandstof en elektriciteit . Een lekke band vervangen of eens olie verversen tja dat zal ik wel kunnen, maar dan heb je van die mensen die een auto gans van buiten kennen, die uit elkaar halen en terug in elkaar steken. Zoiets zou je dan aan mij ook niet moeten vragen .

In het begin van de negentiger jaren had ik eerst een Sinclair Z80 en later de verbeterde versie Z81.

http://www.ebay.com/itm/SINCLAIR-ZX...118630?hash=item33c9cf00a6:g:G0IAAOSwdGFYusCS

In de jaren daarna had ik er even genoeg om een computer met de TV verbinden.
In 1998 kocht mijn zus voor 2900 gulden een desktop PC met Intel P2 op 566MHz. en daarin op een 6 GB HD Windows 98.
Verder een monitor van 17" en een HP-printer.

Als er problemen waren, kon ik dat meestal oplossen.

Nog weer later (deze eeuw) nam ik van een collega een Medion notebook over, met een Intel mobile P2 op bijna 800MHz.
Dat werd dan ook het begin van mijn notebook verslaving.

En hoe lang heb je er over gedaan om te weten te komen welke programma's je nodig had? En hoeveel boeken later? Kijk, daar ben ik nooit aan begonnen, maar ik vind het wel super interessant. Ach, ieder zijn hobby en wij profiteren van de jouwe.

Mijn eerste ervaring met computer ,was op taxibedrijf waar ik nacht shift deed;als telefonist .Naast mij stond scherm en toetsenbord,moest wel alle nachten bestellingen voor de volgende dag op papier schrijven voor mijn dag collega,maar heb echt katte geschrift(teveel straf geschreven)die zaagde altijd man schrijf beter!
Maanden later hadden we het gevonden om die pc te laten werken lol,Kon typen en af drukken ,collega gelukkig!Zo zal ik toen ontdekt hebben wat een netwerk is,zonder het te weten,want natuurlijk was heel nieuwsgierig,had leren klikken en klikte er maar oplos,zag dan zaken van de baas, zijn pc stond op bureel.
Jaren later gaan werken(zelfstandige)bij Ladbrokes daar hadden we een touchscreen ,stonden tabs waar we de paarden/honden rennen konden voor programmeren,daar was ik snel met weg.
Alleen is touchscreen heel gevoelig, was op letten geblazen.
Geef voorbeeld persoon zegt speel 100BF op paardje 5 in ren xxxx, bij bedrag was er menu en 100 en 1000 stonden heel dicht bij mekaar.
11 jaar geleden dan zelf mijn eerste laptop gekocht Acer van 1799€ woog 8kg lol.
Naar volwassen onderwijs lessen gaan volgen, voor de basis te leren.
Veel zelfstudie ook met vallen en opstaan,beetje kennis meer op gedaan.
Mvg
Danvers

Laatst bewerkt:
Naast mij stond scherm en toetsenbord,moest wel alle nachten bestellingen voor de volgende dag op papier schrijven voor mijn dag collega,maar heb echt katte geschrift(teveel straf geschreven)die zaagde altijd man schrijf beter!
Net zelfde als ik . Tegen mij zeggen ze dan soms zelfs de geleerdste dokter gaat uw geschrift nog niet kunnen lezen .

En hoe lang heb je er over gedaan om te weten te komen welke programma's je nodig had? En hoeveel boeken later? Kijk, daar ben ik nooit aan begonnen, maar ik vind het wel super interessant. Ach, ieder zijn hobby en wij profiteren van de jouwe.
Logisch blijven denken moet voorop staan en bij crashes niet de fout bij de machine, maar bij jezelf zoeken.
Ergo, met heel veel vallen en weer opstaan ben ik verder komen.
Daarnaast heb ik veel kennis opgedaan via twee Duitse computermagazines.
De websites van beiden bezoek ik nog steeds.

Daarnaast heb ik veel kennis opgedaan via twee Duitse computermagazines.
De websites van beiden bezoek ik nog steeds.
Ja talen zijn heel belangrijk om kennis op te doen, daar schiet ik hopeloos in te kort!
Mvg
Danvers

En niet alleen lezen, maar ook begrijpen! Dat kan volgens mij alleen als het je hobby is!

Logisch blijven denken moet voorop staan en bij crashes niet de fout bij de machine, maar bij jezelf zoeken.
Dat klopt inderdaad . Ook wat de fout van de oudere generatie . Men stopt van kleinsaf een machine in hun hand die gaat denken in hun plaats en zo word het logisch denken afgeleerd .
Vanavond zag ik op TV een programma en het ging over een robot . Het was een vrouw die een robot had laten ontwikkelen die haar overleden man moest vervangen , een robot dus die met haar praatte , ze kon vasthouden enz.....
In het TV programma vroeg ze dan aan de robot , wie van ons twee is nu de slimste . Antwoordde de robot , ik natuurlijk want mensen denken soms verkeerd .

Terug
Bovenaan Onderaan