Het vele gebruik van smartphones door kinderen en jeugdigen, kan bijziendheid als gevolg hebben.

• Onderwerp starter Onderwerp starter Abraham54
  • Startdatum Startdatum
  • Reacties 19
  • Weergaven 1515

Abraham54

Administrator
Forumleiding
Lid geworden
2 aug 2016
Waarderingsscore
7.050
Punten
113
OS
Windows 11 Professional
AV
Microsoft Defender, MBAM Free & Eset Online
FW
Windows Firewall
[format=h3]Het vele gebruik van smartphones door kinderen en jeugdigen, kan bijziendheid als gevolg hebben.[/format]

Hoe mensen sociaal met elkaar omgaan is door het vele gebruik van smartphones sterk verandert, iets dat velen al is opgevallen.
Echter - ook de gezondheid staat op het spel.
In Duitsland zijn al de helft van de studenten en afstuderenden bijziend. Een oorzaak hiervoor schijnt het vaak gebruiken van smartphones te zijn, vooral wanneer dit al in de kinderjaren begonnen is.
Ook het gebruik van smartphones buitenshuis draagt haar aandeel in deze ontwikkeling bij.

Volgens Anselm Jünemann, directeur van de oogkliniek van de medische fakulteit van de universiteit Rostock, zal deze ontwikkeling zich verder doorzetten.
Onduidelijk is nog, welke uitwerkingen dit zal hebben op het latere leven van deze mensen.

Zou het echt alleen aan de smartphones liggen? De kinderen van die jeugdige leeftijd zitten ook veel achter de (spel)computer. Het is vast de combinatie.
Maar: welk jong kind heeft er nu een smartphone nodig? En voor de computer is een dagelijkse tijd best te regelen. Ik ben blij dat het bij mijn kleinkinderen van 9 en 11 jaar tot nu toe probleemloos werkt.

Dat kinderen alleen maar "spelen" met smartphones, is natuurlijk ongezond op allerlei gebied.
Lekker lang buiten spelen, zie je nog nauwelijks. Het zijn vaak bleekscheetjes, doordat ze veel binnen blijven.
De ruimte om te spelen wat ik had, hebben ze ook niet meer, dat speelt ook een rol. Maar de fantasieën die ik toen had, om mij te vermaken, hebben ze al helemaal niet. De meeste kinderen zijn scherm kinderen, geworden. Smartphone, Tablet of Tv, het zijn alleen maar schermen waar ze naar kijken. Op school hebben ze ook nog digitale schoolborden. Geen gekras meer op het bord zoals in mijn tijd.
Digitale tijdperk, heeft ook zo zijn nadelen!

Onderzoekers van de Erasmus MC hebben dat in 2015 ook al geconstateerd!

Onderzoekers van de Erasmus MC hebben onderzoek gedaan naar het effect van smartphone- en tabletschermen op kinderoogjes. Ze hebben 5000 Rotterdamse kinderen de afgelopen zes jaar gevolgd van hun geboorte tot hun zesde levensjaar, daaruit komt naar voren het percentage bijziende kinderen erg hoog is en dat deze duidelijk meer gebruik maken van beeldschermen.
Het onderzoek legt een verband tussen het gebruik van beeldschermen en bijziendheid. Van de 5000 jongeren is op dit moment al 2,5 procent bijziend en de onderzoekers verwachten dat de helft van deze groep bijziend zal zijn tegen de tijd dat ze 20 jaar zijn.
Uit het onderzoek blijkt ook dat de 2,5 procent die nu al bijziend is, veel meer achter de computer zit dan de groep die niet bijziend is. De bijziende kinderen zitten gemiddeld 45 minuten per dag voor een computer en niet bijziende kinderen slechts 33 minuten. Verder spelen bijziende kinderen minder buiten, gemiddeld één uur en 18 minuten per dag dan niet bijziende kinderen die één uur en 58 minuten buiten spelen.
Volgens de onderzoekers groeien de ogen van kinderen tot ze ongeveer 21 jaar oud zijn. Als ogen eenmaal zijn aangetast waardoor ze bijziend zijn groeien ze ook zo verder. Het gevolg van bijziendheid kan zijn dat deze kinderen op latere leeftijd extreem slechtziend worden.
Ogen willen scherp stellen op één punt en alles eromheen is dan waziger. Na verloop van tijd zullen je ogen proberen om het wazige gedeelte ook scherp te stellen. Bij mensen die bijziend zijn gebeurt dat niet meer, die blijven alles wazig zien.
De onderzoekers raden aan om kinderen niet langer dan 30 minuten met een smartphone of tablet te laten spelen en minimaal een afstand van 30 centimeter aan te houden.

Misschien klink ik ouderwets maar al die hedendaagse (hoog) technologische snufjes verstoren ook het mentaal en geestelijk ontwikkelingsproces van kinderen . Het verstoort ook het sociaal gedrag van kinderen . Het mooiste voorbeeld zie je al hoe kinderen en tieners elkaar pesten via sociale media . Ik gebruik geen smartphone maar nog een gewone klassieke GSM . Als ik dan eens het openbaar vervoer neem dan word ik vreemd aangekeken alsof ik van een andere planeet kom omdat ik geen smartphone bij de hand heb .
Ik deel ook de mening van prutser . Wij speelden en ravotten vroeger buiten met een ganse bende . Soms waren we drie dorpen weg van huis , geen GSM of smartphone bij de hand en onze ouders wisten waar we ergens uitspookten .

De onderzoekers raden aan om kinderen niet langer dan 30 minuten met een smartphone of tablet te laten spelen en minimaal een afstand van 30 centimeter aan te houden.
Dat werd ons vroeger ook geleerd , lezen en schrijven 30 cm afstand houden tussen boek , schrift en ogen !

Misschien klink ik ouderwets maar al die hedendaagse (hoog) technologische snufjes verstoren ook het mentaal en geestelijk ontwikkelingsproces van kinderen . Het verstoort ook het sociaal gedrag van kinderen . Het mooiste voorbeeld zie je al hoe kinderen en tieners elkaar pesten via sociale media . Ik gebruik geen smartphone maar nog een gewone klassieke GSM . Als ik dan eens het openbaar vervoer neem dan word ik vreemd aangekeken alsof ik van een andere planeet kom omdat ik geen smartphone bij de hand heb .
Ik deel ook de mening van prutser . Wij speelden en ravotten vroeger buiten met een ganse bende . Soms waren we drie dorpen weg van huis , geen GSM of smartphone bij de hand en onze ouders wisten waar we ergens uitspookten .
Niks ouderwets, het is gewoon wat er nu speelt!

Tja, mannen, we worden een dagje ouder! En nu gaan we over vroeger denken. Natuurlijk doe ik dat ook(niet zo gek op mijn leeftijd), maar ik ben best blij met die nieuwe dingen. En kom niet aan mijn smartphone, die op dit moment mijn laptop vervangt omdat die al snurkt! Nee, de techniek daar mankeert niets aan, maar het ligt aan ons. Echt waar, mijn kleinzoon van 9 klimt iedere dag wel in een boom en hij weet het: een half uur achter de computer. Ja, strenge ouders.

Tja, mannen, we worden een dagje ouder! En nu gaan we over vroeger denken. Natuurlijk doe ik dat ook(niet zo gek op mijn leeftijd), maar ik ben best blij met die nieuwe dingen. En kom niet aan mijn smartphone, die op dit moment mijn laptop vervangt omdat die al snurkt! Nee, de techniek daar mankeert niets aan, maar het ligt aan ons. Echt waar, mijn kleinzoon van 9 klimt iedere dag wel in een boom en hij weet het: een half uur achter de computer. Ja, strenge ouders.
Tuurlijk zijn ze er, de kinderen die minder interesse hebben in die nieuwe technieken, maar de meerderheid zijn nauwelijks achter het scherm vandaan te krijgen. Zeker met dat pokemon gedoe, zie je s'avonds in donker nog langskomen. volgen mij is dat ook al weer op zijn retour!
We moeten natuurlijk wel realistisch blijven, hoe zouden wij het gevonden hebben als in onze kind zijn dagen, andere kinderen met soortelijke nieuwe technieken rondliepen, maar wij niet, wij zouden dat ook toch graag willen. Wij hadden vroeger nog niet direct tv, dus deden we dat bij opa en oma, of bij een tante. er was alleen tv op zaterdag en woensdag middag, dus bleef er genoeg tijd over om buiten te spelen!

Ik denk dat ik heel aparte kleinkinderen heb! Ze zitten super graag achter de computer van vader, hebben op school een zgn, chromebook, maken powerpoint- presentaties, houden spreekbeurten met de laptop ernaast, maar weten wat er thuis niet mag.
Het half uur achter de spelcomputer of achter de laptop werkt nog steeds. En oma houdt ze zich daar op dinsdag ook aan, evenals wanneer ze bij mij thuis zijn.
Dus..... ze zijn gek op de techniek, geven hun gespaarde zakgeld rustig uit aan een spel voor de spelcomputer, maar spelen ook lekker buiten of oma is het slachtoffer met een (langdurend!) spel en lego. En er wordt wat af gesport. Leve de judo en het turnen!
Nee, het gaat dus niet helemaal op dat de jeugd niets anders doet. Maar je moet er wel consequent boven op zitten!
Ik ben echter wel bang dat er andere tijden zullen komen als de middelbare school-tijd aanbreekt.
En tot slot: wij hadden vrij laat tv toen ik klein was, maar in Amsterdam had in onze buurt nog niemand dat zo vroeg. En ik kon pas kijken toen ik 17 was en me een slag in de rondte werkte aan mijn schoolwerk.Ik heb het niet gemist. (En ik bedenk opeens dat ik wel bijziend ben geworden!!)

Dan de hamvraag: Mama en Papa werken allebei en de kinderen zitten in de commerciële opvang?

Dan de hamvraag: Mama en Papa werken allebei en de kinderen zitten in de commerciële opvang?
Papa en mama, zouden niet allebei, fulltime moeten werken, wil je dat wel, moet je geen kinderen op deze wereld zetten.
Je hebt dan verantwoording voor je kinderen, dat over te laten aan anderen, vind IK een verkeerde instelling!
Het leven bestaat uit voortdurend keuzes maken. Kinderen zijn maar al te vaak, de dupe als paps en mams er lekker warm bij willen zitten!
Je wensenlijst zo configureren, zodat je allebei moet werken en kinderen willen hebben, dat gaat samen, niet goed!

Nou, hier word ik toch een beetje nijdig over, hoor! Natuurlijk, ik vind ook dat ouders het zo moeten regelen dat er van 1 salaris moet worden geleefd. Maar dat gaat echt niet altijd. En om daarom dan maar geen kinderen te nemen, dat gaat me te ver! Kinderen hebben is een wens en die mag niet afhangen van je inkomen! Kom nou!!
De kinderen die, volgens de hamvraag, ergens in de opvang zitten, worden daar verzorgd door mensen die daar weer hun werk hebben. En daar is niks mis mee, want anders was er in hun huishoudboekje ook een gat, denk ik.
Niet iedereen kan, zoals de minister, (en vele anderen) roept, meteen naar een topbaan doorstromen. Want er moeten veel meer vrouwen aan de top! Ja, mijn neus, ik hoor nooit dat er meer mannen thuis moeten blijven zodat mams in het kabinet kan gaan zitten! En er wordt ook nooit geroepen dat er meer vrouwen bij de vuilnisophaaldienst moeten gaan werken. Daar lopen altijd mannen!
Mijn kleinkinderen hebben het heerlijk: mama werkt 3 dagen, 2 dagen daarvan komt oma gratis (omdat ze het zo leuk vindt!) en voor de 3e dag heeft papa uren ingeleverd en hij is intussen ontzettend handig in het huishouden.
En tot slot nog een mededeling die de deur dicht doet denk ik: ik ben heel goed opgeleid, deed leuk werk, maar bleef thuis toen de kinderen klein waren. En daarna bleek dat 1 salaris toch niet alles was! De jaarlijks terugkerende post voetbalschoenen en contributie hakte er in. En dan ontdek je dat je opleiding alleen goed is als je daarin weer fulltime gaat werken, om de aparte dingen te kunnen betalen.
Niet dus, en Kate ging bij oudjes poetsen, want daar ben ik ook heel goed in!! Dat bleek heel leuk te zijn en in een oogwenk was ik bij elk van mijn 4 oudjes een soort kind. Ik heb het 5 jaar gedaan, nooit spijt van gehad, en nu weet ik zeker: als ik nog een kans zou krijgen, ging ik in de ouderenzorg.
Daarna kwam opeens een andere baan uit de lucht vallen en werd het anders. Maar ik had het niet willen missen!

Nou, hier word ik toch een beetje nijdig over, hoor! Natuurlijk, ik vind ook dat ouders het zo moeten regelen dat er van 1 salaris moet worden geleefd. Maar dat gaat echt niet altijd. En om daarom dan maar geen kinderen te nemen, dat gaat me te ver! Kinderen hebben is een wens en die mag niet afhangen van je inkomen! Kom nou!!

Nee, dat bedoel ik ook niet, ik weet ook wel dat tegenwoordig levens onderhoud zo kostbaar is, dat je beiden moet werken.
Maar als je bewust allebei wilt werken, maar ook kindjes wil, en dan vervolgen in de opvang dumt, ben je voor mijn gevoel niet goed bezig!
Maar vergeet niet, dat is mijn mening he"

Nee, dat bedoel ik ook niet, ik weet ook wel dat tegenwoordig levens onderhoud zo kostbaar is, dat je beiden moet werken.
Maar als je bewust allebei wilt werken, maar ook kindjes wil, en dan vervolgen in de opvang dumt, ben je voor mijn gevoel niet goed bezig!
Maar vergeet niet, dat is mijn mening he"
Niet nijdig worden over de zienswijze van een ander, daar heb je alleen jezelf mee.
Feit is dat sinds de jaren zeventig van de vorige eeuw, waarin de radiospotjes lieten horen dat een slimme meid de techniek moest kiezen voor liep op de ontwikkeling, dat een gewone vent alleen amper nog een salaris verdienen kan waarvan een gezin onderhouden kan worden!

Niet nijdig worden over de zienswijze van een ander, daar heb je alleen jezelf mee.
Feit is dat sinds de jaren zeventig van de vorige eeuw, waarin de radiospotjes lieten horen dat een slimme meid de techniek moest kiezen voor liep op de ontwikkeling, dat een gewone vent alleen amper nog een salaris verdienen kan waarvan een gezin onderhouden kan worden!
En zo is het ook! Maar ik ben er ook voor als een slimme meid de techniek of anders, iets wil gaan doen, een prima zaak.
Ik zie graag vrouwen op "mannen" banen. Daar heb ik respect voor, petje af!
Maar als je kinderen wilt, zul je je daar wel bij moeten aanpassen, wie dat ook maar gaat doen!

Wel, ik blijf bij alle woorden die ik geschreven heb. Heel fijn dat jullie het goed vinden dat vrouwen op mannenbanen af gaan! Maar waar blijven die mannen die dan een vrouwenbaan nemen? De secretaressen zitten altijd onder de plak van meneer de baas.

En aanpassen bij kinderen kan op veel manieren. Ik zie en hoor bij de school van mijn kleinkinderen veel manieren en de ene spreekt me meer aan dan de andere, maar allemaal hebben ze vrolijke kinderen, die net zo veel kattenkwaad uithalen als de mijne.
Ik was thuis tot de kinderen naar de middelbare school gingen, en dat hield in dat ik boven zat en zij buiten speelden! Ik wilde het zelf zo, maar het kon ook anders, toen er een parttime-baan op school vrij kwam. Ik liet me toen beslist niet leiden door al dat gedoe van de overheid, maar dacht zelf na. Het was voor mij moeilijker dan voor de kinderen: ik was bang dat ze iets te kort zouden komen!

En ik heb het vaak genoeg gevraagd hoe ze er nu over oordelen dat ik er niet was. Ze vonden het toen, en nu nog, prima, en lachen om al die meningen van anderen.
Maar jullie mogen je mening uiteraard houden, hoor. Kate vindt het best!

Ik ben opgegroeid als kind in een gezin waar alleen vader ging werken . Maar mijn moeder werkte even hard als mijn vader. Eigenlijk nog harder dan vader . Moeder bleef thuis om voor de kinderen te zorgen , maar ze werkte ook op het veld . Mijn moeder had dus ook een full time job waar ze niet eens voor betaald werd . Dankzij moeder aten we elke dag verse groenten uit de groententuin .
Veel luxe heb ik thuis als kind nooit gezien , en wij waren toen veel gelukkiger als kind dan ze nu zijn . Wij waren tevreden met wat we hadden.

Daar zeg je wat, Swake! Wij waren vroeger veel meer tevreden (en gelukkiger?). Maar nu heb je het over een tijd die voor mij tussen 1940 en 1955 ligt, mijn jeugd en tienerjaren. En dat was in de oorlog en de jaren er na. In de oorlog had ik geen speelgoed en in Amsterdam vaak ook geen eten. En na de oorlog had ik 1 pop, en mijn zusje had de andere van de tweeling. Daar speelden we iedere dag mee. Mijn moeder werkte niet, want dat was verboden als je man een baan had. Ja, ze kon uit werken gaan, maar dat vond mijn vader weer niet goed!

Kijk, mijn kinderen hadden het al weer gemakkelijker. Eerst was moeder iedere dag thuis, maar er was wel veel meer speelgoed. En daarna was moeder vaak voor de klas, maar dat leverde weer iets extra's op. En de tevredenheid was er gewoon en werd niet benoemd. Alles wat nodig was, kwam er wel. Zo lijkt het alsof het allemaal beter werd, maar daar ben ik niet van overtuigd.
Want er werd veel meer naar de vriendjes gekeken: wat hebben die wat ik niet heb. En dat was in mijn jeugd niet: niemand had veel!

ik ben thuis op gegroeid met 2 broers en 2 zusters en met beide ouders,dus in totaal 7 personen mijn vader was bouwvakker en mijn moeder huisvrouw.Dus we leefden van een inkomen+ het weinige kindergeld die je toen kreeg, en toch kwamen wij als kinderen niets te kort konden mee op schoolreis,deden aan sport kochten ons schoolboeken zelf (nu komt de staat er tussen) kregen kleding en van voeding hadden wij ook niets te kort.
Zo zie je maar dat je wel degelijk met een inkomen rond zo komen? maar nu gaan beide ouders werken om hun kinderen alle weelde te kunnen geven, en toch zitten ze soms nog in armoede wie begrijpen kan? De tijd is erg veranderd tegenover vroeger we speelden buiten en kamperen in een tent met vrienden sliepen in de zomer buiten
dit zie je nu zo allemaal niet meer.

Ja Tosca, ik begrijp het soms ook niet dat je met 2 inkomens nog in armoede kan leven.
Mijn poetsgeld verdween naar de voetbalvereniging en de voetbalschoenen. En toen de jongens allebei tegelijk (!) gingen studeren en op kamers wonen, werkte ik fulltime bij de gemeente en mijn verdiensten verdwenen in alles wat bij studeren hoorde. Wat de overheid bijdroeg was nog niet eens genoeg om voor hen 2-tjes een kamerhuur op te brengen. Maar ik deed het met plezier en heb 10 heerlijke jaren op mijn werk gehad.
Maar het kan ook anders, hoor. Als je boven je stand gaat leven en meer uitgeeft dan je inbrengt, helpt een 2e inkomen meestal ook niet.
En wat te zeggen van de mensen die van een uitkering leven! Dan ben je blij dat er nog wat meer verdiend wordt, en de kinderen profiteren er dan ook van. En.......die kinderen waren er meestal al voordat de uitkering in het beeld kwam, dus er viel niet meer te kiezen voor wel of geen kinderen. Dus leve de kinderopvang dan!
Ik zou me niet kunnen voorstellen dat ik de jongens (50 en 47, dus jongens, hm!) niet had. En ik wilde ze graag en dan ook nog specifiek jongens! Ik zou er dag en nacht voor gewerkt hebben, als het nodig was geweest.
En dat slapen in een tent heb ik ook gedaan: heerlijk!!!

Ja Tosca, ik begrijp het soms ook niet dat je met 2 inkomens nog in armoede kan leven.
We kunnen toch wel vaststellen dat de "eisen" van kinderen, maar ook de ouders, veel hoger liggen, dan in onze jeugd. Als je veel schulden kweekt, ook met 2 inkomens houd het een keer op.
Natuurlijk kun je ook pech krijgen, ziekte, werkeloosheid.
Wij waren overal blij mee. Nu willen pa en moe ook met van alles meedoen, en aanschaffen. En heb je geen geld, dan heeft de bank het wel, alhoewel die ook terughoudend zijn geworden!

Terug
Bovenaan Onderaan