Het OMT wil de mondkapjesplicht uitbreiden

Het OMT wil de mondkapjesplicht uitbreiden naar drukke winkelstraten, sportevenementen en meer.
Bovendien wil het OMT naar één mondkapjestype:

Geen zelfgemaakte mondkapjes meer​

Ten slotte adviseert het OMT om alleen medische mondkapjes op te doen. Als het kabinet dat advies overneemt, voldoen
zelfgemaakte mondkapjes niet meer. Belangrijk is wel dat het gaat om chirurgische mondneusmaskers
(minimaal type II) die een CE-keurmerk hebben.

Meer is hier te lezen:

Black Tiger

Moderator
Team lid
Lid geworden
6 aug 2018
OS
Windows 10 Pro
AV
AVG
FW
Windows Firewall
Ik hoorde zojuist op het nieuws dat ze met de medische mondmaskers FFP2 maskers bedoelden.
En mijn vrouw meende gehoord te hebben dat ze er ook over denken om dragen van maskers buiten te verplichten.

Abraham54

Beheer
Team lid
Lid geworden
2 aug 2016
Leeftijd
68
OS
Windows 10 Professional x64
AV
Sophos Home Free
FW
Windows Firewal
@Black Tiger - helemaal goed - ik vermoed dat het OMT dit doet in navolging van Duitsland.
Laten we wel zijn, zelf gemaakte mondkapjes geven geen enkele bescherming.

Maar met FFP2 mondkapjes is het ook oppassen - juist omdat het ademhalen bij juist gebruik moelijker gaat,
is het raadzaam de kapjes niet langer dan drie uur te gebruiken en daarna een pauze van minstens een
half uur zonder zo'n kapje inlassen.
En voor kinderen bestaan geen FFP2 maskers, laat kinderen daarom geen FFP2 maskers dragen, want dat
maakt het ademhalen super moeilijk voor deze kleine mensjes.
Voor kort gebruik in het openbaar vervoer is het eventueel te overwegen, maar daarna terug naar een medisch
mondmasker.

HansGU

Enthousiast Lid
Lid geworden
5 dec 2016
Leeftijd
77
OS
Windows 10 Home
AV
F-Secure en Windows Defender
FW
Windows
En wie gaat dat betalen ???

Abraham54

Beheer
Team lid
Lid geworden
2 aug 2016
Leeftijd
68
OS
AV
Sophos Home Free
FW
Windows Firewal
@HansGU - er is allang geen mondkapjes te kort meer, daarom mag het en een goed FFP2 masker
geeft inderdaad enige bescherming meer en is daarom ook niet zo goedkoop als een medisch masker.
En als je al eerder zelf die medische maskers kocht, geldt dat nu ook voor de FFP2 maskers.

HansGU

Enthousiast Lid
Lid geworden
5 dec 2016
Leeftijd
77
OS
Windows 10 Home
AV
FW
Windows
Ik vind het onzinnig dat wij zelf die maskers moeten kopen. Beslist De Jonge en nu zijn opvolger dan over mijn portemonnee? Het behoort m.i. in je zorgverzekering te zitten. Evenzo als de zelftests die je opgedrongen worden!

Abraham54

Beheer
Team lid
Lid geworden
2 aug 2016
Leeftijd
68
OS
AV
Sophos Home Free
FW
Windows Firewal
De Jonge zit nu meen ik op Woningbouw, nu moet je bij Kuipers zijn.
Maar het is nog steeds geen voorschrift - het is een wens van het OMT in het licht van het superbesmettende Omicron.

HansGU

Enthousiast Lid
Lid geworden
5 dec 2016
Leeftijd
77
OS
Windows 10 Home
AV
FW
Windows
De medicinale zijn veel duurder dan de meest eenvoudige. Het is ronduit krankzinnig te verwachten dat iedere Nederlander zich kan permitteren medicinale aan te schaffen. Kennelijk is men op het Binnenhof vergeten dat niet iedere Nederlander een ministerssalaris verdient. Voor de winkeliers is KASSA !

porrelaar

Gewaardeerd Lid
Lid geworden
22 aug 2017
De medicinale zijn veel duurder
Medicinale mondkapjes bestaan nog niet. Die moeten nog worden uitgevonden. Zou wel een mooie uitvinding zijn: je doet zo'n medicinaal mondkapje op en dan genees je van allerlei ziektes.
(Medicinaal betekent geneeskrachtig.)

Gewoon rustig blijven, Hans. Eerst maar even afwachten wat er besloten wordt. En anders verkoop je toch gewoon je boot?

HansGU

Enthousiast Lid
Lid geworden
5 dec 2016
Leeftijd
77
OS
Windows 10 Home
AV
FW
Windows
Porrelaar, je weet beslist wel wat ik bedoel. Bovendien kocht ik aan het begin van de corona crisis in de apotheek voor 40 !! euro twee van die zogenaamde medicinale mondkapjes. Ik weet dus wel waarover ik het heb.

What's in a name...

porrelaar

Gewaardeerd Lid
Lid geworden
22 aug 2017
Goh, Hans, ik dacht dat jij tegen een geintje kon. Blijkbaar niet.
Het valt me op dat jij je al snel druk maakt over van alles en nog wat.
Die dure mondkapjes die jij destijds kocht waren (dacht ik tenminste) op dat moment voorbehouden aan verzorgend en verplegend personeel. Niet voor particulieren, omdat er toen nog een flink tekort aan was. Waarom ging jij die dan toch kopen?

Ik betaalde € 5 voor een doos met 50 mondneusmaskers. Met keurmerk CE type 2.
Met 1 maskertje doe ik wel een paar weken. Ik gooi hem pas weg als ik hem vol gesnotterd heb. o_O
Ik heb dus nog zeker voor jaren voorraad.
En ik wacht wel af of een ander type mondneusmasker straks verplicht wordt. Het heeft toch geen zin om me daar nu al druk over te gaan maken. Bovendien verwacht ik niet dat er op iedere straathoek en in iedere winkel straks een controleur zal staan die gaat kijken wat voor type mondkapje jij draagt.

Het valt me wel op dat er nu in de supermarkten minder goed met mondkapjes om wordt gegaan dan een tijdje geleden. Veel mensen die alleen de mond bedekken met het masker. De neus laten ze liever vrij. Ook zie ik mensen die het kapje onder hun kin hebben hangen. Dat je dat buiten doet kan ik me wel voorstellen. Je komt een winkel uit, trekt het mondkapje een stukje naar beneden om weer even goed adem te kunnen halen, loopt naar een andere winkel en daar zou je dat mondkapje dan weer over neus en mond moeten doen, maar daar hebben sommige mensen blijkbaar geen zin meer in.

HansGU

Enthousiast Lid
Lid geworden
5 dec 2016
Leeftijd
77
OS
Windows 10 Home
AV
FW
Windows
Beste Porrelaar, in het beginstadium van corona wist ik niets van mondkapjes. Plotseling moest iedereen mondkapjes kopen of in elkaar knutselen. Ik hield het gemakkelijk, ik ging naar de apotheek en vroeg er naar. Helaas hadden ze niets meer behalve nog 2 van die dure en ja, ik dacht bij mezelf "ik wil er toch ook een paar hebben" Ik heb toen die laatste twee van de apotheker gekocht. Voelde me wel bestolen maar ja geen mondkapje tegen het geheimzinnige corona leek me ook niets.

En ja, het klopt inderdaad dat ik me i.h.a. wat drukker maak dan de meeste mensen. Ik kots zo langzamerhand van onze zogenaamd "sociale" maatschappij waarin je aan alle kanten word bestolen en bedrogen. Het begint al bij de kruidenier (van van oudsher) en eindigt bij onze zorgzame overheid. Nee, ik kan hier de humor allang niet meer van in zien. En nogmaals, in het begin van de coronaperiode heb ik hier op het forum ook al eens geschreven dat het zotheid was dat we die mondkapjes zelf moesten kopen. Ik ben van mening dat wat dat betreft de zorgverzekeraars of Rutte en consorten daarvoor moeten opdraaien.

Groetjes.

Abraham54

Beheer
Team lid
Lid geworden
2 aug 2016
Leeftijd
68
OS
AV
Sophos Home Free
FW
Windows Firewal
Er is een hoop verwarring ontstaan naar aanleiding wat het OMT nu wil.
Het OMT bedoeld namelijk absoluut niet dat het om FPP2 mondmaskers gaat maar om mondmasker type 2.
Type 2 of medisch mondmasker, dat blauwe type.

Het OMT wil geen FPP2 maskers laten gebruiken, omdat deze maskers de ademhaling bemoeilijken!
Apotheken zijn nu in rep en roer omdat zij deye maskers niet voorradig hebben!

mondmasker-type-2-per-stuk-verpakt-nieuwe-voorraad-5e99b40bcf3a9.jpg

Roxmarie

Moderator
Team lid
Lid geworden
28 mei 2019
OS
Windows 10 home
AV
Windows beveiliging
FW
Windows beveiliging
Nou die type 2 ziet er bijna hetzelfde uit als type 1 op de plaatjes dus wie gaat dat controleren.

Erg gezond vind ik die mondkapjes niet, je ademt je eigen lucht in.
Ik ben helemaal klaar met het idiote corona beleid van onze overheid.
Kinderen weer ongevaccineerd naar school. Terwijl er mega besmettingen zijn, de kinderen hadden ze mooi in de kerstvakantie kunnen vaccineren.
Want ze worden er wel niet zo ziek van maar besmetten wel de ouders en grootouders.

En ondanks dat alles dicht is bijna toch zoveel bestemmingen, raar hé? Oud en nieuw achter de rug en mensen knuffelen erop los en houden zich niet aan de regels.

Dus gooi de boel open dit is toch geen doen alles op slot elke keer, hoe lang willen ze dit nog doen, tot alle ondernemers failliet zijn en de mensen allemaal geestelijk ziek door sociale isolatie?

Ik ben er klaar mee, die verplichte isolatie en dan ons ook nog op kosten jagen met extra dure mondkapjes. Je mag toch niets dus waar heb ik hem dan voor nodig?

Ik zeg gooi als open en zie maar wat het wordt. Zo gaat het niet langer.

🤮🤮🤮
Wordt je niet ziek van de corona dan wel van die 😡😡 regels.

Zo dat is eruit. Snel verder lezen maar.

Abraham54

Beheer
Team lid
Lid geworden
2 aug 2016
Leeftijd
68
OS
AV
Sophos Home Free
FW
Windows Firewal
Ben je besmet met corona, dan na twee dagen incubatie dat je gemiddeld genomen de eerst volgende vijf dagen anderen kan besmetten.
Daarna bestaat er geen besmettingsgevaar meer, ergo quarantaine is dan feitelijk niet meer nodig.

HansGU

Enthousiast Lid
Lid geworden
5 dec 2016
Leeftijd
77
OS
Windows 10 Home
AV
FW
Windows
Roxmarie, ik gen het volledig met je eens!

Bovenaan Onderaan