HDMI-melding pc-opstart

theplayer

Medewerker
Lid geworden
24 feb 2019
OS
Win10
AV
Bitdefender
Als ik mijn pc opstart dan duurt het een aantal seconden voordat het het logo TUF Gaming computer verschijnt, dan wordt het beeld even zwart en dan verschijnt steevast de melding: Geen HDMI signaal.
Die melding verschijnt nog vóórdat het Windows signaal klinkt.
Mijn beide monitoren zijn echter wel via HDMI aan de pc gekoppeld. Waar komt die melding dan vandaan?

Staat de bewuste monitor op de juiste ingang ingesteld, dus op de monitor zelf? Dus op hdmi en niet b.v. op vga of display poort.

En heeft 1 monitor geen beeld of alletwee?

En zijn de monitoren inmiddels vervangen?

Ik denk eerder dat beide monitoren zo langzamerhand op het eind van latijn zijn.

Lijkt me stug dat opeens twee monitoren tegelijk aan het eind van het latijn zouden zijn.

Ik denk dat je de oorzaak in dit geval eerder bij de grafische kaart moet zoeken.
En hoe lang blijft dat beeld dan zwart met c.q. na die melding?

Als ik mijn pc opstart dan duurt het een aantal seconden voordat het het logo TUF Gaming computer verschijnt, dan wordt het beeld even zwart en dan verschijnt steevast de melding: Geen HDMI signaal.
Die melding verschijnt nog vóórdat het Windows signaal klinkt.
Mijn beide monitoren zijn echter wel via HDMI aan de pc gekoppeld. Waar komt die melding dan vandaan?
Heb jij die melding kortstondig? Kan het laden van de grafische driver het kortstondige uitval van het signaal veroorzaken?
Misschien is het handig om meer informatie over de hardware te geven.

Ik denk eerder dat beide monitoren zo langzamerhand op het eind van latijn zijn.
Dan zal dat wel heel toevallig bij beiden tegelijk gebeuren. Het kan natuurlijk, maar het lijkt mij onwaarschijnlijk.

Volgens mij is het systeem dan gewoon even bezig met opstarten van de OS nadat de bios actief werd.

Staat de bewuste monitor op de juiste ingang ingesteld, dus op de monitor zelf? Dus op hdmi en niet b.v. op vga of display poort.

En heeft 1 monitor geen beeld of alletwee?

En zijn de monitoren inmiddels vervangen?
Hallo Roxmarie, Alleen de rechtse monitor geeft meteen beeld na opstart. Bijde linkse duurt dat zo'n 8 minuten. Dan springt het beeld aan en dan werkt hij zonder problemen, de hele dag!. Er is dus niets aan de hand met beide monitoren. Het is alleen een raadsel waarom het bij de hoofdmonitor (de linkse dus) zo lang duurt.
Bij Identificeren (Instellingen) staan beide monitors ( 1 en 2 ) goed. Maar waar zie ik de instellingen voor de ingangen van beide monitors?

Maar waar zie ik de instellingen voor de ingangen van beide monitors?
Op de monitor zelf, normaliter staat dat op autodetect.
Je zou ook eens een andere kabel kunnen proberen op monitor wat zo lang duurt.
Of gewoon eens de kabels omsteken in de vga kaart en kijken of dan die andere wel snel op start.
Dat zijn gemakkelijke methodes om te zien snel al meer te kunnen concluderen.

Even of 8 minuten is wel een verschil.
hoelang duurt het voordat je systeem helemaal is opgestart.
ik krijg ook pas het tweede scherm er bij als ik ben ingelogd maar zonder signaal melding

Ik heb nu op de dag via het menu eerst de optie "alles terugzetten" gekozen en daarna de computer opnieuw opgestart . Dan krijg ik eerst een check van de computer (TUF Gaming) maar die kan ik omzeilen door een willekeurige toets in te drukken. (het blijkt trouwens dat de Signaalbron op HDMI staat). Dan start de computer na enige seconden op met het linkerscherm (het bewuste scherm, dus) en heel kort daarna komt ook het rechterscherm erbij. (Toch krijg ik nog een melding: HDMI niet gevonden).

Bij een frisse opstart 's morgens moet ik dus zo'n 8 minuten wachten en als ik e pvc na een aantal uren werken uitzet en opnieuw opstart, dan is alles normaal!

Bij een frisse opstart 's morgens moet ik dus zo'n 8 minuten wachten
Is dat niet die bewuste monitor die defect is, en waarvan zeer waarschijnlijk de condensator?? stuk was. Je zou de 2 beeldschermen eens kunnen omwisselen op je bureau, zodat je altijd gelijk beeld op je hoofdmonitor hebt. En de melding van geen HDMI signaal zou daar weleens te maken kunnen hebben??? Maar misschien is dat te simpel gedacht. Het instellen van die ingangen doe je op de monitor zelf en niet via de instellingen in je pc.

Ik zie geen antwoord op de testen di eik voorstelde, dus er is niets met meer zekerheid over te zeggen voordat dit geprobeerd is.
Je zou de 2 beeldschermen eens kunnen omwisselen
Dat staat ook al in de test die ik voorstelde. Maar het lijkt er op dat mijn berichten niet gelezen worden.

Ik heb eroverheen gelezen in ieder geval!

Roxmarie en Black Tiger, Jullie berichten worden wel degelijk gelezen, hoor maar ik worstel soms met de uitleg en kan dan niet verder.

Black Tiger #8: Je zou ook eens een andere kabel kunnen proberen op monitor wat zo lang duurt.
- Wat voor kabel dan? en wat duurt dan zo lang?
- kabel omsteken in de VGA-kaart? Ik heb geen idee wat je hiermee bedoelt

Roxmarie (Kate:)) #11 ................. waarvan hoogstwaarschijnlijk de condensator stuk was... Dat lees ik nu voor het eerst.
- ik heb al verschillende keren het hele menu doorgeworsteld maar kom daar niet verder mee. DVI en VGA geven geen
signaal. Alleen HDMI.
Ik ga nu proberen om beide schermen met elkaar te wisselen en kijken of de situatie dan anders is.. Dan moet ik een dag wachten, want uitzetten en weer opstarten is geen probleem. Het linkse scherm geeft dan meteen beeld. Maar 's morgens is het een ander verhaal....
En nogmaals dank voor jullie suggesties, hoor! Ik heb Piepcomp altijd binnen bereik....

- Wat voor kabel dan? en wat duurt dan zo lang?
Een andere hdmi kabel natuurlijk, want je gebruikt momenteel HDMI. En dan kijken of het met een andere HDMI kabel beter gaat.

- kabel omsteken in de VGA-kaart? Ik heb geen idee wat je hiermee bedoelt
Je weet toch wat een vga kaart is toch? Grafische kaart? Is hetzelfde.
Nu steekt de HDMI kabel van monitor 1 bijvoorbeeld in de eerste HDMI aansluiting van de grafische kaart
De HDMI kabel van monitor 2 steekt in de tweede HDMI aansluiting (nogmaals, slechts een voorbeeld).
Wat ik dan bedoel is dat je alleen aan de kant van de grafische kaart de kabels om steekt. Dus als we van dit voorbeeld uit blijven gaan dan de HDMI kabel van monitor 2 op aansluiting 1 zetten en die van monitor 2 op aansluiting 2, maar op de monitor zelf niet wisselen.
En dan kijken of dan de andere monitor beter werkt.

hoor maar ik worstel soms met de uitleg en kan dan niet verder.
Dat is toch geen probleem? Dan kun je toch gewoon vragen wat we bedoelen zoals je nu ook doet, dan leggen we het uit.

Ik heb nu beide monitoren gewisseld (HDMI-kabels niet gewisseld) Bij de opstart komt meteen het beeld op beide monitoren, maar dat gaf ik al eerder aan! Kennelijk zijn ze dan nog warm. Een ander verklaring heb ik niet.
Morgenvroeg nog eens kijken wat er dan gebeurt...
Welterusten!

Goedemorgen Black Tiger: pc om 9:10 uur aangezet. Zoals verwacht doet het mijn linkerscherm nu meteen en blijft mijn linkerscherm nu 7/8 minuten zwart. Eén conclusie: het ligt dus niet aan de HDMI-kabels

Ben je deze discussie vergeten?

Ik krijg het idee dat het met hetzelfde van doen heeft, mits die monitor niet vervangen is natuurlijk maar daar lijkt het niet op als ik het zo een lees.

Goedemorgen Black Tiger: pc om 9:10 uur aangezet. Zoals verwacht doet het mijn linkerscherm nu meteen en blijft mijn linkerscherm nu 7/8 minuten zwart. Eén conclusie: het ligt dus niet aan de HDMI-kabels
Hier klopt iets niet. Je linker scherm doet het nu meteen maar je linker scherm blijft 7/8 minuten zwart??

Welke blijft nu zwart, rechts of links? Want je schrijft 2x links.

Als nu ook net als voorheen het rechter scherm het meteen doet, dan kun je juist niet concluderen dat het niet aan de HDMI kabel ligt, want de HDMI kabel heb je niet mee omgewisseld of wel? Je kunt in dat geval alleen concluderen dat de fout niet bij de monitoren ligt, want ongeacht welke monitor rechts zit aangesloten, die doet het meteen.
Conclusies:
1. ) Monitors zijn goed
2.) HDMI kabel voor de -rechter- monitor is goed.

Te proberen:
Verwissel de beide HDMI kabels nu eens in de grafische kaart. Dan kun je morgenvroeg weer kijken.

Indien het probleem zich dan exact weer hetzelfde voor doet, dan pas kun je concluderen dat het niet aan de HDMI kabels ligt.

In dat geval blijft alleen de grafische kaart over als oorzaak.

Ik krijg het idee dat het met hetzelfde van doen heeft
Ik niet, want als die monitors verwisseld worden zoals nu, dan werkt ie ook goed. Het heeft dus met de aansturing van 1 kant te maken van de grafische kaart. Kan alleen nog maar specifieke HDMI kabel of gpu uitgang zijn.

Terug
Bovenaan Onderaan