HDD vs SSD

Het lijkt er op dat mijn harde schijf aan het overlijden is en nu zit ik er aan te denken een SSD in mijn laptop te doen kunnen jullie eens kijken of onderstaande gaat passen?

hier mijn schijfcontrole
fksgnk.jpg

hier de specs van mijn bestaande HDD
https://www.cnet.com/products/toshiba-m ... b-s/specs/

hier de specs van een evt. nieuwe SDD
http://www.replacedirect.nl/product/p03 ... l=13663824

Ikzelf ben nog altijd fan van de Samsung SSD ze zijn wat duurder maar ze geven je wel kwaliteit en betrouwbaarheid. Voor de rest sluit ik mij aan bij de analyse van Abe.

Crucial doet nauwelijks onder in vergelijking met Samsung.
Zelf vertrouw ik Samsung SSD's niet meer.

Ik moet nog vertellen waarom ik Samsung niet meer vertrouw.
Mijn alleerste SSD was een 256GB Samsung Pro SSD.
Mijn tweede was een Crucial M-SATA-SSD, ook 256GB groot.

Op de Samsung had ik Windows 8 geïnstalleerd (de 8.1 versie was er toen nog niet).

Op gegeven moment was ik Win 8 zat en wou ik terug naar Windows 7 - maar de SSD werd vanaf dat moment niet meer herkent.
Ook anderen anderen hebben geprobeerd die Pro SSD weer aan de praat te krijgen, maar ook bij hun werd de SSD niet herkend.

Nu de Crucial m-SATA SSD - die maakte het echt niets uit, wat er op werd geïnstalleerd.
Zo ben ik dus bij Crucial gebleven.

Kan Linux Mint ook met een SSD overweg?

Hallo Poppe, heb jij al een beslissing genomen?

Nee nog niet, ik denk wel dat ik jouw tip ga opvolgen en voor die SSD ga. Ik heb inmiddels al wel mijn data veilig gesteld en een backup gemaakt. Ook heb ik geprobeerd om Mint 18 opnieuw te installeren maar dat is op de één of andere manier niet goed gegaan want hij doe t het niet. Gelukkig kan ik nog wel met W10 uit de voeten.

Dan misschien morgen al in huis......

Toch deel ik de ervaringen van Abe over de SSD alleen heb ik het zelfde met crucial meegemaakt en jij met Samsung. Ik denk dat ze zich allebei verbeterd hebben.

ik heb hem al, moet ik nog iets speciaals doen voor ik Windows er op zet? ik heb een usb-stick met een Windows 10 iso kan ik die er zo opknallen?

Gemaakt met Rufus?

Een schone installatie is altijd te prefereren op een SSD.

Volgens mij heb ik die met unetbootin op de stick gezet, het is in ieder geval een schone W10 op een bootable usb-stick

Al geïnstalleerd?

Nee ik zat eigenlijk op jouw antwoord te wachten of ik die er zo op kan knallen of dat ik allerhande dingen moet voorbereiden omdat het een ssd is

Laat dan even weten wat je nog weten wil, eer je de installatie begint

Ik adviseer je wel rekening te houden met het volgende:

jouw Lenovo notebook heeft een Intel HD grafische kaart - laat de Windows Update hiervoor de driver installeren en gebruik niet de door Lenovo beschikbaar gestelde driver.
Op deze wijze heb je altijd de nieuwste Intel drivers voor die kaart; neem je de Lenovo Driver voor die HD kaart, dan is updaten via de Windwows Update niet mogelijk.

Tevens raad ik jouw aan het werkgeheugen van 4 naar 8 GB te brengen - dat zal de werking van het notebook te goede komen (4GB voor Windows en max. 4GB voor de onboard grafische kaart).

Maak tijdens de installatie van Windows 10 een systeempartitie van 90- 100 GB aan en installeer dan Windows 10.
Dan is daarna een kleine 160 GB over, waarvan je zegge een 40 - 50Gb gebruikt voor Linux Mint.
De rest van de SSD kan je dan gebruiken voor data-opslag.

Noot: er is geen verschil wat betreft het installeren van Windows en Linux op HD of SSD.

Wel dien jij na de installatie van Linux Mint deze aan te passen, zodat de ook Mint op de SSD niet nadelig ervoor is.
Hoe je dat doet lees je hier: https://sites.google.com/site/computertip/ssd

Terug
Bovenaan Onderaan