harde schijf uit NAS laten herkennen door Windows 10

• Onderwerp starter Onderwerp starter Najsnarf
  • Startdatum Startdatum
  • Reacties 23
  • Weergaven 2958

Najsnarf

PCS Lid
Lid geworden
5 aug 2016
Waarderingsscore
394
Punten
83
OS
W11pro
AV
MBAM en Windows
Uit een NAS de 2 harde schijven (W.D.2 TB) er uit gehaald.
In Windows worden ze met verkenner en schijfbeheer niet herkend. Met MTPW en daar heb ik getracht de partities waar wat op stond schoon te maken. Maar ze blijven onzichtbaar verder. Vervolgens geprobeerd met hetzelfde MTPW een kopie te maken met de wizard (die kerkent de schijf nog steeds) , maar als ik een kopie van de C-schijf wil maken dan komt er een mededeling dat ik in de bios iets moet aanpassen. Dat zijn 2 bruggen te ver voor mij, maar wat kan ik het beste doen? Ik wil de Nas namelijk verkopen met gegarandeerd lege schijven.

Vermoedelijk waren ze in de NAS als RAID 0 geschakeld - dus moeten beide HD's eerst uit de raidinstellingen gehaald worden eer ze herkend worden en weer ingericht worden.

Ja, daar was ik al bang voor. De reden waarom ik de Nas probeer kwijt te raken is juist dat ik er slecht mee overweg kon. Als ik de Nas aansluit (en MTPW heeft dus wel wat veranderd aan die schijven denk ik) weet ik niet meer wat ik doen moet. Anderzijds om die 2 x 2 TB zo maar op te geven is ook zowat. En iemand vinden die wat meer verstand heeft van een Nas in de omgeving is ook als een speld in een hooiberg.

sorry, Mini Tool Partition Wizard, zoiets als Macrium of EaseUsTodoBackup,Acronis e.d.

maar als ik een kopie van de C-schijf wil maken dan komt er een mededeling dat ik in de bios iets moet aanpassen.
Ik kan hier even niet volgen wat de C: partitie met je NAS te maken heeft . Als ik me niet vergis ben jij die de NAS wou gebruiken om systeemkopies van je windows computers te bewaren ?

De schijven terug in de NAS steken en via de NAS software Raid veranderen van 0 naar 1. Normaliter kan je ook in de NAS software je schijf formateren (leegmaken) zodat ie gelijk de beide schijven formateert. Wanneer de schijven gewijzigd zijn naar Raid 1, kan je via een docking-station aan je pc hangen en volledig (laten) wissen.

Uit een NAS de 2 harde schijven (W.D.2 TB) er uit gehaald.
In Windows worden ze met verkenner en schijfbeheer niet herkend. Met MTPW en daar heb ik getracht de partities waar wat op stond schoon te maken.
Een NAS is een netwerkstation waarin netwerkschijven geplaatst worden . Waar je de schijven nu in gestoken hebt weet ik niet , volgens mij in je PC en zou je ze om leeg te maken eigenlijk in een docking station of HD case moeten steken die je dan aansluit op de USB poort .
Met een opstartbaar Gparted schijfje of USB stick , ga je die schijven kunnen herpationeren en eventueel zero format uitvoeren, met nullen overschrijven dus .

De schijven terug in de NAS steken en via de NAS software Raid veranderen van 0 naar 1. Normaliter kan je ook in de NAS software je schijf formateren (leegmaken) zodat ie gelijk de beide schijven formateert. Wanneer de schijven gewijzigd zijn naar Raid 1, kan je via een docking-station aan je pc hangen en volledig (laten) wissen.
Is inderdaad ook een oplossing . Ik heb de indruk dat Najsnarf de verschillen niet weet tussen de Raid configuraties .
http://decomputer.be/een-raid-instellen-en-configureren/

nee, ik heb gewoon de schijven uit de NAS gehaald om ze schoon te naken.
Met verkenner of met schijfbeheer werden ze niet herkend
Maar wel door MiniToolP.W. Daar was een mogelijkheid 2 kleine partities de inhoud te verwijderen. Echter, toen ik probeerde - als tussenmaatregel - een kopie van C van mijn werkpc op die schijf te zetten (ook met het overigens prima programma MTPW ) kwam de mededeling dat ik de bios moest wijzigen.Toen was ik uitgepraat.
Mijn C-partitie in mijn werk-pc dus niks te maken met de NAS.

Inmiddels zie ik dat met het opstellen van mijn antwoord # 10 er aanvullende adviezen zijn.
Daarom schreef ik ook in mijn vraag # 1 " Dat zijn 2 bruggen te ver voor mij, maar wat kan ik het beste doen? Ik wil de Nas namelijk verkopen met gegarandeerd lege schijven. " waarmee ik dus duidelijk aangeef dat ik van een nas te weinig verstand heb en dat dus 2 (twéé) bruggen te ver was voor mij.
Dat iemand er te weinig verstand van heeft blijkt pas na aankoop; ik zal de eerste niet zijn als ik Synology-forum of internet raadpleeg.
Die schijven heb ik - zoals gezegd hierboven - aangesloten gehad aan nog beschikbare bekabeling in mijn pc, en opnieuw opgestart.
Wat mij mogelijk resteert is dat ik een Computer-zaak vraag e.e.a. te regelen, maar ik hoopte dat ik het zelf voor elkaar kon krijgen.

Heb echt geen kennis van NAS,maar meen ooit eens gelezen te hebben wat ArtstudioG schrijft ,dat dit wel klopt.
Denk hoe nu de TS is te werk gegaan,dat de software verdwenen is van Nas!
Maar stel me er geen vragen over,is iets dat zo wat in mijn achterhoofd zit,van tijd geleden!
Mvg
Danvers

Hartelijk dank. Aardige website van "gratis"

Aanvulling: heb de Nas opnieuw geïnstalleerd, zodat ik een nieuwe start kan maken. Ging wat sneller dan bij de eerste installatie, maar dat zie je wel vaker.

Al doende leert men . Heb je ingesteld als RAID 1 ? Dat is de veiligste instelling moest één van schijven crashen .

Dank je wel, zie echter mijn punt in #1: ik wil de Nas verkopen (met lege schijven) want ik ben er echt niet handig in is na lange tijd en veel frustraties gebleken.

Ha sorry , ik dacht dat je het voor elkaar gekregen had en je jou bedacht had . Om welke NAS gaat het juist, misschien zijn hier wel geïntresseerden .

Net op Marktplaats gezet voor € 200.-- inclusief 2 x W.D.Red 2 TB.

zo juist verkocht via Marktplaats aan iemand die helemaal ergens uit Friesland naar omgeving Zwolle is komen rijden door de sneeuw. Een echte liefhebber dus!

Terug
Bovenaan Onderaan