Handschrift jongeren

  • Onderwerp starter Onderwerp starter EvC
  • Startdatum Startdatum
  • Reacties 38
  • Weergaven 1957
E

EvC

Gast
Telefoon en tablet verpesten handschrift jongeren

In het digitale tijdperk wint het toetsenbord het van de ouderwetse pen. En dat heeft invloed op het handschrift van kinderen. Steeds meer kinderen schrijven onleesbaar of te langzaam, meldt het AD. En dat terwijl het schrijven met de pen belangrijk is voor de taalontwikkeling en spelling van het kind.

Lees hier verder:


597fc1a912106-schrijfles.jpg
 
Een ontwikkeling die ik mij al langer zorgen baarde en waarvoor ik gek werd verklaard omdat het niet waar zou zijn!
 
Dit roep ik nu al jaren en ik zie het aan het handschrift van mijn kleinkinderen. Maar volgens mij is de grootste fout te vinden bij de school. Want daar is het vak schrijven een ondergesneeuwd iets geworden.
Als een schrift vol is, mag het mee naar huis. Ik ben dan verbijsterd en ik heb al eens met de leerkracht gepraat als ik mijn kleinkinderen van school haal. Het wordt gewoon toegegeven: daar hebben we tegenwoordig minder tijd voor. Het wordt wel aangeleerd (hebben die kinderen nog mazzel!), maar bijna niet meer onderhouden. Nu is het meer: wat staat er. En hoe staat het er, is onbelangrijk. Van enige controle is geen sprake meer.
En...... de leerkracht werkt zelf mee aan het probleem: er is een digitaal schoolbord en dat is de hele dag het voorbeeld! Niemand ziet nog hoe de juf/meester zelf schrijft.

Natuurlijk spelen de tablet en de telefoon een rol, dat staat buiten kijf. Maar er wordt op school nog genoeg schrijfwerk vereist. Alleen het woord vereist gaat niet meer op voor de uitvoering. En dat 8 basisschooljaren lang!
 
Dit gaat dan over het onderdeel schrijven; dan hebben we het nog niet eens gehad over de taalvaardigheid van jongeren tegenwoordig. Woordenschat, volkomen zinnen, volzinnen, grammaticale kennis e.d. het is tegenwoordig echt een stuk minder.

Hoe vaak kom je ik wordt tegen?
of produkt i.p.v. het correcte product.
Maar ja kinderen lezen geen kranten en/of boeken meer, ook dat stimuleert de taalvaardigheid dus niet.
 
Je hebt groot gelijk en ik lees het dagelijks. Maar het interesseert mensen ook niet meer of ze wel goed schrijven.

Terug naar de (toch wel goede) school van mijn nageslacht: de opdrachten die de leerkracht geeft, worden door door de leerling zelf nagekeken met behulp van het antwoordenboekje! En alleen de kinderen zien dus hun schrift nog! Bij de uitzonderingen als een dictee komt juf/meester in het geweer, maar alleen door het zetten van rode streepjes bij fouten. Maar wat dan daarna? Juist: niets meer.

Er wordt bij ons verschrikkelijk veel gelezen door iedereen, ook door de kinderen. Er liggen stapels boeken naast hun bed en de bieb heeft het er druk mee. En als er een Powerpoint-presentatie gemaakt moet worden, ziet die er prima uit: spellingscontrole en toch ook wel inzicht!
Maar daarna, in het 'gewone' leven, komt de gemakzucht weer boven en die wordt nooit tegengesproken.
 
In mijn jeugd snapte ik het al niet, d of t, en werkwoorden, en al het andere moeilijke grammatica, ik snap het nog steeds niet.
Als ik een woord typ die eindigt op een d of een t, kijk ik of dat "past". Mijn schrijven was ook erbarmelijk.
Daar in tegen was ik wel weer heel handig met de handjes. Maar dat door het digitale tijdperk, het handschrift, lezen, enorm achteruit gehold is, is voor mij ook wel duidelijk!
 
Hoi, als het je een zorg zal zijn, dan laat je het lekker zo. Maar voor die d/t/dt is toch echt een gemakkelijk ezelsbruggetje, waarmee ik niet bedoel dat je een ezel bent, hoor!!!!
En handig met de handjes is heerlijk. Ik mis in mijn familie zo iemand die niet met 2 linkerhanden binnen komt, maar die meteen begint te repareren!
 
Welke ezelsbrug gebruikte jullie altijd?
 
Nou, het is een bruggetje in de buurt van Zandeweer! Nee, dat is een grapje, hoor.
Het bruggetje noem ik altijd het loop-bruggetje. Stel jij wilt zeggen hij loopt op straat. Dan zie je dat er een t aan het eind staat, en die staat niet bij ik loop op straat. Hij is er dus bij gekomen, zomaar vanuit de blauwe hemel.
Maar nu wil je zeggen: ik ruim de kamer op. Dat is van hetzelfde laken een pak bij hij ruimt de kamer op. Er komt weer een t bij. Hou dus in de gaten: loop is wat je moet onthouden! ik loop, hij loopt zij loopt, enz. (Ja, er wordt wat afgelopen!). En dat pas je gewoon toe.

Dat is zo gemakkelijk, dat ik het haast niet durfde op te schrijven. Hij loopt zou jij vast niet met een d geschreven hebben.
Maar er is meer onder de zon. Want nu gaan we zeggen: ik bind Quienja vast aan de riem. Ja, dat bind komt van binden en die d in het midden, daar kun je niet om heen. Dus die komt zeker in dit woord!

Maar zij bindt Quienja vast aan de riem, dat is andere koek! Die d blijft er in, we gooien niet zo maar iets weg, nietwaar? En dan herinner jij je het loopbruggetje en je maakt er even zij loopt van. En verdikke, daar is er een t bij gekomen. En hieperdepiep: die t komt dan ook achter bind en het wordt hier bindt.

Kortweg: je onthoudt het loop-woord en dat pas je gewoon toe in de zin die jij wilt gebruiken! Kijk maar in deze zin: je onthoudt/je loopt, er komt een t achter de d die er al instaat ( en die we niet gingen weggooien!).

Nou Prutser, hier komt de toets:
worden hij wor.....
snikken hij sni.....
smeden hij smee........
En denk bij alles aan het loopwoord!
Probeer het maar, het gaat je lukken daar in het hoge Noorden!
 
Laatst bewerkt:
Nou Prutser, hier komt de toets:
worden hij wordt
snikken hij snikt
smeden hij smeed
En denk bij alles aan het loopwoord!
Probeer het maar, het gaat je lukken daar in het hoge Noorden!

Nou, Kate, ik snap er echt niet veel van, zeg maar niets. Ik krijg dat niet aan mijn kop,. toen niet, nu ook niet, ondanks de bijles.
Snikt, is simpel, smeed, ook nog wel, hij "wordt" is voor mij al een stuk moeilijker. Ik gok gewoon of daar wel of niet een T achter moet.
Ziet "word" er in een zin, een beetje vreemd uit, dan zal er wel een T aangeplakt moeten worden, zo doe ik dat dus!
 
Ach, dat is nou echt : snik! Lieve Prutser, je hoeft alleen maar het woord te vervangen door een vorm van loop en die laatste letter is het dan! Dus bij smeden zeg je hij smeedt , omdat je ook hij loopt zegt!

Maar het zal je toch zeker een zorg zijn! Je blijft gewoon je zelf en daar is iedereen mee tevreden, lijkt me van hier uit!
 
Je hebt je natuurlijk nu wel onsterfelijk gemaakt, iedere keer als ik worstel met d of dt, moet ik aan jouw denken.
Hoe mooi is dat wel niet! ik beloof je, ik ga mijn best er wel op doen!
 
Goed zo, denk maar veel aan me! Dat is heel gezellig! Maar ....onsterfelijk, als je dat voor elkaar krijgt!
 
Die onsterfelijkheid, inderdaad, dat zal moeilijk gaan. Bij wijze van, bedoelen we dan!
 
Ik heb nooit een goed handschrift gehad en ben van het geboortejaar 1958. Mijn geschrift is pas leesbaar als ik zeer traag ga schrijven en dat is nog altijd zo . Zo kreeg iik eens van een dokter te horen , doktersgeschrift is soms moeilijk om te kunnen lezen , maar dat van van jou is voor mij echt onleesbaar .:scream:
In 1964 ben ik van de kleuterklas naar de lagere school gegaan waar ik heb leren lezen en schrijven . In 50 jaar heb ik de Nederlandse spelling drie maal weten veranderen . Ik schrijf nog altijd zoals ik het toen geleerd heb . Mijn moeder heeft dat ook altijd gedaan , ze zou nu 92 geweest zijn en schreef alle werkwoorden met dubbele klinkers . Wij raapen aardappellen, wij kooken aardappelen . Wij deelen alles met elkaar .......................
 
Woorden met dubbele klinkers is toch echt iets wat je alleen nog maar tegenkomt in oudere boeken.
 
Ja, daar kom je die tegen. Maar mijn moeder heeft ook leren schrijven met dubbele klinkers, en ze heeft maar kort onderwijs gehad, daarna gloorde het dienstmeisje zijn! En dan leer je geen nieuwe spelling meer, je bent blij dat je kunt schrijven.

Ze zou nu 113 geweest zijn en schreef vroeger veel brieven aan me, maar ik corrigeerde haar spelling niet, want de strekking van de brief was me duidelijk. Als ze nog zou leven, schreef ze vast en zeker net als toen! Ja, als ze nu nog geschreven zou hebben in een krant of tijdschrift, dan was het anders geweest: iedereen leest het en zou, stilzwijgend of luidkeels, commentaar hebben, daar ben ik van overtuigd! En dat wil je dan niet voor haar.

En om eerlijk te zijn: na de zoveelste spellingverandering door een stokpaardje-berijder, heb ik gedacht: het zal me een complete zorg zijn wat ze bedenken. Ik schrijf zoals ik wil: er zit geen sanctie op, nietwaar? Dus weet ik echt niet wanneer je nu wel of niet een n in een woord moet toevoegen. Ik ben het alleen gaan onthouden in het woord 'pannenkoeken', maar dat is dik eigenbelang. En de rest, daar verdiep ik me niet in, dat is voor diegenen die het interessant vinden.

In de teksten in het forum zie ik heel veel fouten: mij een zorg. Als ik zelf iets schrijf, komt er soms de aanduiding dat het woord anders moet. Als ik het belangrijk genoeg vind, probeer ik een andere samenstelling. Maar de oplossing maakt niet dat ik blijer ben, dus...... Ik vind het veel belangrijker dat de tekst goed overkomt en liefst met een beetje humor, want daar schort het vaak heel erg aan!
 
Het Groene Boekje, ahum.

Was het pannekoek, nu pannenkoek vanwege een aanname.
 
Terug
Bovenaan Onderaan