• Welkom op Computerforum PiepComp Support
    Wij doen niet aan verstoppertje spelen, als gast kunt u alle discussies helemaal volgen.
    Leuker wordt het voor u, indien u als lid met ons meedoet: kom er ook bij!

Handel in gebruikte waterstofauto's

Abraham54

Admin
Teamlid
Berichten
18.541
Waarderingsscore
3.811
OS
Windows 10 Professional x64
AV
Ziggo F-Secure antivirus
FW
Windows Firewall
AutoWeek
Reportage: handel in gebruikte waterstofauto's


Auto's op waterstof zijn er pas net, maar er is al een hele handel in gebruikte exemplaren.
Zo bewijst Jos van Stratum met zijn handel in Mirai's.


© Aangeboden door AutoWeek

Van Stratum raakte in 2005 in de ban van waterstof toen hij een artikel las over de werking van een brandstofcel.
In een brandstofcel wordt de chemische energie van waterstof en zuurstof omgezet in elektriciteit waarmee
elektromotoren worden aangedreven. "Ik wist meteen: dat is de toekomst", zegt Van Stratum. Hij sloot zich twaalf
jaar geleden aan bij de vereniging die inmiddels is uitgegroeid tot de NWBA, de Nederlandse Waterstof en
Brandstofcel Associatie. In 2014 nam hij een waterstoftankstation in Arnhem over.


© Aangeboden door AutoWeek

Aanschaf






3/3 DIA'S © Aangeboden door AutoWeek

Een waterstofauto had hij op dat moment nog niet, hoewel Toyota in december van dat jaar de Mirai waterstofauto
had geïntroduceerd. De aanschaf had de nodige voeten in de aarde. Pas toen toenmalig staatssecretaris van
Economische zaken Sharon Dijksma er een ging rijden, kwam er een typegoedkeuring. "Ik was er als de kippen bij,
maar ik moest Toyota overtuigen dat ik een geschikte koper was. Mijn lidmaatschap van NWBA en het feit dat ik
een tankstation had waren daarvoor genoeg", aldus Van Stratum.

i8?

Hoe de Mirai voor de Eindhovenaar een verdienmodel werd, had te maken met een kleine dwaling. Door het tekort
aan waterstofauto's besloot Van Stratum zijn tankstation in Arnhem te verkopen. Heel even dacht Van Stratum dat
hij ook zijn Mirai kwijt wilde en hij besloot te gaan informeren naar de inruilmogelijkheden op een BMW i8.
"De verkoper wist niet goed wat hij met de Mirai aanmoest. Hij vond nergens een richtprijs. Toen hij online ook in
Duitsland en Japan ging zoeken, zag ik dat daar best wat Mirais te koop stonden."

In plaats van zijn Mirai te verkopen, kócht Van Stratum een Mirai. En nog een. En nog een. Net zo lang tot hij een
collectie van 33 gebruikte modellen uit Duitsland en Japan in zijn showroom in Eindhoven had staan. En nu is hij
vastbesloten de Nederlandse occasionkoper de Mirai in het hart te laten sluiten.

Negen verkocht

Hij heeft inmiddels negen Mirais kunnen verkopen. Zes daarvan gingen naar een Haags taxibedrijf, dat handig
inspringt op de vraag naar emissieloos taxivervoer. Een Mirai ging naar een technische school die de Toyota
gaat gebruiken als studieobject voor leerlingen, een bedrijf kocht een Mirai voor promotiedoeleinden.

En de particuliere klant, omarmt die de Mirai? "Ik heb er tot nu toe één verkocht aan een supertevreden
particulier", bekent Van Stratum, die ervan overtuigd is dat de vraag met de verbeteringen aan de infrastructuur
snel zal stijgen. "Ik vind het een fantastische auto. Je betaalt geen wegenbelasting, nul bpm, de verzekering is
even duur als die voor een middenklasser op benzine, en een volle tank waterstof kost ook niet veel meer
dan een tank benzine. Ik zie het wel gebeuren dat er over vijf jaar 100.000 waterstofvoertuigen rondrijden."


Bron:
 
Bovenaan Onderaan