Grub probleem met windows 10

• Onderwerp starter Onderwerp starter Verwijderd forumlid 74
  • Startdatum Startdatum
  • Reacties 21
  • Weergaven 2615
V

Verwijderd forumlid 74

Gast
Mijn eerste kennismaking met Linux was met Ubuntu 7.10 waarvan eens een CD schijfje bij één of ander computerblad zat . Toen paste de Live versie nog makkelijk op een CD schijfje , ik denk zelfs dat het nog geen 600 MB in beslag nam . Ik had nog een oude computer staan die ik eens van iemand gekregen had . Ik had toen wel al van servers gehoord en gelezen die onder Ubuntu werkten en dacht bij mezelf zou ik met dit schijfje zelf eens proberen op die oude computer een ubuntu servertje proberen te installeren . Maar toen Ubuntu Live dan helemaal opgestart was , zag ik dat ik alleen maar wat op internet kon gaan surfen . De browser die toen nog meegeleverd werd was toen nog niet Firefox . Verder zag ik ook niet meer dat je het open Office pakket eens kon proberen en dacht bij mezelf , als dat alles is wat je ermee kan, intreseert Ubuntu me niet echt en had er mij niet meer verder in verdiept. ik ben me pas echt gaan toewijden als Ubuntu 10.04 verschenen was en ergens gelezen had dat je het als multiboot naast windows kon installeren . Ubuntu dan naast windows XP geïnstalleerd en dan pas was ik verbaasd wat Ubuntu allemaal te bieden had en wat je ermee kon . Ik heb vroeger ook nog met MS DOS gewerkt waar ik ook al batch files schreef en toen ik zag dat in de terminal werken ook zowat op leek ben ik me pas echt gaan intresseren in Linux .
Het viel me toen ook op dat Ubuntu veel sneller werkte dan Windows XP . Zo heb ik me dan ook bij meerdere Linux forums lid gemaakt en Linux beter leren begrijpen .

Mini pc Win10 met ZorinOS 9Core/Mint18.1 Serena/Ubuntu 16.10.
Heb geen enkel probleem, met de Grub,denk dat die problemen van de baan zijn.
Zou zeggen eens testen he.
Mvg
Danvers

Het probleem wat zich voor deed en geen oplossing voor gevonden had .
Op een oudere computer desktop met nog een klassiek BIOS , dus geen EFI of UEFI had ik Ubuntu en Linux Mint naast Windows staan op een tweede ingebouwde harde schijf . Bij het aanzetten van de computer verscheen de GRUB waar ik dan kon kiezen met welk OS ik de PC wou booten .
Bij de gratis Upgrade van W7 naar W10 was ik wat nieuwschierig hoe die W10 nu er echt zou uitzien en met MCT een ISO bestand gemaakt om de upgrade uit te voeren . ik had mijn voorzorgen genomen want met Windows weet je nooit tegen welke problemen je kan aanlopen . Ubuntu en Linux Mint verwijdert , het MBR hersteld, systeemkopie gemaakt en windows 7 startte onmiddelijk op . De upgrade naar W10 uitgevoerd wat ook gelukt was en ging ik Ubuntu naast W10 eens installeren wat ook gelukt was . Na de installatie van Ubuntu PC opnieuw opgestart en de GRUB verscheen niet . ik dacht eerst bij mezelf zou het een Ubuntu probleem zijn en linux Mint dan maar geïnstalleerd , zelfde probleem . GRUB niet verschijnen en W10 onmiddelijk opstarten .
Ook geprobeerd met OpenSuse en PCLinuxOS , altijd zelfde probleem , geen GRUB die verscheen . Ik heb dan maar uiteindelijk mijn W7 teruggezet Ubuntu en Linux Mint terug ernaast en geen probleem met de GRUB . Ik denk dus dat de W10 bootloader de GRUB manipuleert .

Vergeten bij te voegen wat ik ook vreemd vond .
Bij de installatie van de Linux distro's werd er niet gevraagd om Linux naast windows 10 te installeren, maar om linux naast Windows 7 te installeren , terwijl er een upgrade stond van W7 naar W10 .

Bij de installatie van de Linux distro's werd er niet gevraagd om Linux naast windows 10 te installeren, maar om linux naast Windows 7 te installeren , terwijl er een upgrade stond van W7 naar W10 .
Snap het niet goed (zal wel aan mij liggen)maar had je Win 10 of Win7
Mvg
Danvers

Ga poging doen of ik mee ben :rolleyes:
Zo dus je had Win10, je wilde er Linuxxxxxx naast plaatsen, en geen optie om ernaast te plaatsen?
Had je soms zelf partities gemaakt?
Mvg
Danvers

De installaties naast windows was geen probleem . Maar de GRUB zelf , de linux nootloader waar je dan kan kiezen met welk os je wil opstarten wou maar niet verschijnen en startte onmiddelijk W10 op .
https://nl.wikipedia.org/wiki/GRUB

Heb het vroeger nog al eens gelezen.
Vraagje heb je toen geprobeerd om het boot menu op te roepen?
Zeg dit maar omdat in Zorin forum ook zo een vraag kwam ,en met boot menu lukte het wel om Zorin te starten.
Zelf heb ik er drie naast Win10 staan,zonder zorgen.Denk dat die problemen van de baan zijn,met eens testen weet je het.
Mvg
Danvers
P.S Windows 10 fan ben je toch niet of nu wel?

Daar staat heel wat intressants in te lezen , vooral dit

[xtable]
{tbody}
{tr}
{td}
[xtable]
{tbody}
{tr}
{td} {/td}
{/tr}
{/tbody}
[/xtable]{/td}

{td}
NOTE: All users with Windows 7 in BIOS boot on MBR(msdos) partitioned drives and Ubuntu in a logical partition will likely have this issue. Best to separately backup partition table first. Then if you have not changed partition table you can restore it directly. askubuntu.com/questions/654386/… Windows has always "forgotten" to include the Linux partition when it rewrites partition table. – oldfred Aug 18 '15 at 15:02{/td}
{/tr}
{/tbody}
[/xtable]

Nee zeker geen W10 fan . was in het begin toen de Upgrade verschenen was en benieuwd was of W10 nu echt het van het was zoals Microsoft altijd beweerde en nog beweerd .

Swake,
Die linken van jouw en Abe kloppen wel, in die tijd waren er problemen.
En voor één keer was ik niet haantje de voorste:), heb gewacht tot voor die grote update, die was gelukt !
Tijd later pas begonnen om er Linux naast te plaatsen, heel simpel Linux XXX naast Windows beetje schuiven met de balk zo al drie maal!
Is maar test pc he, maar heb Grub,geloof je me niet?Neem ik morgen foto hoor ;)
Mvg
Danvers

Tijd later pas begonnen om er Linux naast te plaatsen, heel simpel Linux XXX naast Windows beetje schuiven met de balk zo al drie maal!
Is maar test pc he, maar heb Grub,geloof je me niet?Neem ik morgen foto hoor ;)
Ik geloof je hierin wel, maar bij jou gaat het dan om UEFI bios . Ik ken die werkwijze ook . Bij mij gaat het om nog een veroudert systeem met nog een klassiek BIOS , dus geen EFI of UEFI .

Ik geloof je hierin wel, maar bij jou gaat het dan om UEFI bios .
Nee nee hoor gewoon oud bios oude pc!!!
En tegen alle regels in volgen mij mijn collega (ben zeker volgens jouw ook)vervang ik al eens OS door ander, klik gewoon vervangen wel op juiste partitie ,laatste keer was ik verkeerd lol.Dag dat in de soep zal draaien zeg ik ja jullie hebben gelijk;)
Maar nu zijn we aan zoeken achter een probleem aan het zoeken dat niet echt nog aktueel is toch.
Gewoon nog eens met MCT aan de slag,zien wat het geeft.
Back-up en ....ja dat ken je wel he.
Mvg
Danvers

EasyBCD voor Windows herkent ook inux partities die met EasyBCD in de bootmanager kan zetten.
En dan heb je een beter ogende en net zo goed werkende bootmanager.
Ook waar,!
Tot hier toe ken ik maar één duidelijke zichtbare Grub is die van Zorin!
Mvg
Danvers

@Swake,heb goed nieuws voor jouw.
Las vandaag dat er updates waren, en dat wel lang kan duren(klopt ook).
Maar bij opstart Win10,kreeg ik blauw scherm met smiley lol,14 dagen geleden werkte alles nog goed!Linux start nog wel op, eerste gedacht was het is voorgoed gedaan met Win10!!!Dacht ineens aan deze vraag, denk ja kan eens iets testen.
Heb pc opnieuw instellen met behoud van instellingen gedaan.
Grub is er nog steeds!
Mvg
Danvers

Heb pc opnieuw instellen met behoud van instellingen gedaan.
Grub is er nog steeds!
Je hebt windows geherinstalleerd met behoud van instellingen ?
Maar de GRUB , de linux bootloader staat nog geïnstalleerd op de partitie waarop Linux geïnstalleerd staat .
Als je de GRUB wil verwijderen zul je fixboot moeten uitvoeren om het MBR te herstellen en dan de linux partitie herpationeren en formateren als je alleen nog W10 wil behouden .

Tot hier toe ken ik maar één duidelijke zichtbare Grub is die van Zorin!
GRUB2 zoals Ubuntu, linux Mint , Zorin, PCLinuxOS enz.... ook gebruikt

Terug
Bovenaan Onderaan