Grote HD kopiëren naar een SSD-schijf

Najsnarf

PCS Lid
Lid geworden
5 augustus 2016
Waarderingsscore
390
Punten
83
OS
W11pro
AV
MBAM en Windows
Ik had een kennis er eindelijk van overtuigd om zijn wat trage desktop van een SSD schijf te voorzien. In eerste instantie deelde hij me mee dat de C-schijf ongeveer 120 GB groot was. Klonen met zowel MTPW als met Aomei (ook naar een 120 GB SSD) ging niet, en dat bleek te liggen aan het feit dat de C-partitie op een veel grotere HD van wel 1TB stond, en daarop ook een partitie met een Data-opslag van ongeveer 800 GB.
Bijkomend probleem is dat de situatie bij hem thuis wat "archaisch" is: zowel positie van zijn desktop (met van de *** kabelkluwens) en zijn digitale kennis.
Hoe kan ik dat het eenvoudigste oplossen: een SSD schijf van 1 TB (960GB) kost oneindig veel meer dan die jaren oude desktop: de kosten van een 120GB schijf vond ik net-aan verantwooord gezien de te verwachten resultaten van snel opstarten, downloaden enz.

Op de huidige HD middels Windows Schijfbeheer de systeempartitie verkleinen naar zeg 110 GB.
Is dat gedaan, dan moet het klonen naar de SSD geen probleem meer zijn.

Eerlijk gezegd hadden we de hele sessie al afgeblazen (eigenaar was toch al wat moeilijk te overtuigen). Kast ophalen naar mijn huis , wat dingetjes toepassen etc etc. kostte al twee uur.
Ook weet ik niet hoevéél er op die forse data-partitie staat, en of dat zo maar kan? ik kan (bv. met MTPW) wel een lege partitie verschuiven naar een naastliggende. Maar "ziet" het kloon=proces dat ongebruikte deel niet meer bij kopiëren?

Je geeft toch zelf aan wat er gekloond dient te worden?

ja, alleen het C-gedeelte van die schijf probeer ik te kopiëren, maar op een cruciaal moment tijdens de procedure ( "te kopiéren schijf"naar "gewenst doel") blijft een vakje (van verder gaan of zo) licht grijs, en dan kan je niks. Ik zit nu voorlopig niet meer achter die pc. dus het wordt sowieso een moeizame discussie.
toevoeging: technisch probleem was dat we die H.D. niet uit de kast kregen: was aan de r-zijde niet toegankelijk. Dus sowieso toch iets voor de vakman, en dan wordt het nog kostbaarder.

Weet dat een schone installatie op SSD altijd de voorkeur heeft boven klonen.
Na de installatie is Windows dan al grotendeels aangepast aan de SSD.

Kloon je Windows - moet je daarna Windows eerst aan de SSD aanpassen!

Je bedoelt dat ik met dat Creation tool een nieuwe W 10 op de lege SSD (voorheen W 7 en nu W 10) pc zou kunnen zetten? Zoals gezegd: eigenaar is niet zo handig om een overzicht te maken wat er toch al op die C-schijf geïnstalleerd is (software, programma's denk ik). Ik zou eens kunnen oefenen op een reserve-pc die ik hier heb: in feite twee, want het blijkt dat de SSD verwisselbaar zijn. Het betreft van die "refurbished"HP-Compaqs voor weing geld en waar nu ook een ssd in zit). Want is het zo dat tijdens een verse installatie met dat creation tool er toch weer een W 10 op komt te staan? En blijft dat die partitie met Data (E bij hem) gewoon benaderbaar?

Aha - Windows 10.

Als je de PC van de eigenaar bij jou hebt staan - kan je toch nagaan welke programmatuur er in zit?

En natuurlijk blijf de HD benaderbaar als je Windows 10 op de SSD schoon installeert.

Er is een verschil tussen een image maken van een partitie en klonen van een schijf . Bij klonen moet de doelschijf even groot of groter zijn dan de bronschijf . Clonezilla is hiervoor de meest geschikte software .
Clonezilla - About

toevoeging: technisch probleem was dat we die H.D. niet uit de kast kregen: was aan de r-zijde niet toegankelijk. Dus sowieso toch iets voor de vakman, en dan wordt het nog kostbaarder.

Is dat een HP ,

De pc staat na enkele uren zwoegen onder een kritisch oog weer bij de eigenaar.
Bepalen wat er voor belangrijks op C staat is bij mij dus zo 1,2,3, niet mogelijk. "Eigenaar" heeft al vrede met de oude trage HD.
Clonezilla heb ik een aantal malen zonder succes getracht uit te voeren voor het maken van een kloon. Over het aanmaken van een partitie heb ik het - dacht ik - niet gehad.
Samenvattend: in eerste instantie is de actie mislukt en verder afgeblazen. De kans dat er misschien iets mis kan gaan met andermans pc is niet antrekkelijk: zelf maak ik regelmatig een recente kopie van de HD.
Nog even @Abraham: als ik de SSD schijf aansluit op andere kabels en de oude HD laat zitten dan kan ik er evengoed een kakelverse W 10 op zetten? Want in eerste instantie moet dat creation tool toch kunnen opstarten?

Ik download via het MediaCreation tool de juiste Windows 10 altijd voor een andere PC en dan als ISO.
Dat geeft mij de mogelijkheid of een opstartbare USB-stick te maken met Rufus of de ISO op DVD te branden.

Natuurlijk kan je op de SSD een schone installatie uitvoeren, ondanks dat de andere HD nog aangesloten is.
Daarvoor gebruik je dan de onderste van de twee optiesdie je krijgt om te installeren.

Ik voorzie toch ernstige logistieke problemen met die kakelverse W 10 wat betreft opnieuw installeren van zaken zoals printer ( "waar is die installatie-cd?) aparte scanner (idem. Photoshop, welke versie zou ik niet weten) en nog een dozijn van die programma's waar maar d helft van gebruikt wordt.... Wat dat betreft blijft het kunnen kopiëren van het desbetreffende C-gedeelte mijn voorkeur behouden.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan