Graag een partitie toevoegen maar...?

• Onderwerp starter Onderwerp starter HansGU
  • Startdatum Startdatum
  • Reacties 67
  • Weergaven 2923

HansGU

PCS Lid
Lid geworden
5 dec 2016
Waarderingsscore
320
Punten
83
Leeftijd
80
OS
Windows 10 Home
AV
F-Secure en Windows Defender
FW
Windows
Beste lezers, Graag zou ik een partitie willen toevoegen aan mijn huidige harddisk. Ik bezit een nog tamelijk nieuwe HP desktop welke m.i. enigszins onhandig door HP werd ingedeeld. Deze ziet er namelijk momenteel zo uit:

C:\ Systeem
D:\ Recovery (van HP)
E:\ DvD speler
Z:\ Locale schijf (dit begrijp ik niet)

Nu zou ik graag met een of ander Partitionerings-programma een extra partitie willen invoegen en het liefst dat het er dan zó gaat uitzien:

C:\ Systeem (dus de feitelijke harddisk maar dan wel afgeslankt tot ongeveer 130 GB)
D:\ Data (wil ik invoegen, dit is dan het overgrote vrije deel, zeg maar 800 GB van de huidige harddisk)
E:\ Recovery (van HP)
F:\ DvD speler
Z:\ Locale schijf (dit begrijp ik niet)

Ik weet dat er talloze Partitionerings tools in omloop zijn, maar waar ik me zorgen over maak is dat ik uiteindelijk de driveletters niet meer in chronologische volgorde heb staan. Bovendien vraag ik me af of ik (mocht het ooit nodig zijn) dan nog steeds het Recovery tool (nu nog op partitie D:\ kan blijven gebruiken?

Wat ik me van vorige keren herinner is dat ik wel in staat was om een extra partitie in te voegen, maar dat daarna de oorspronkelijke volgorde van de driveletters verstoord was! Van vroeger kan ik me nog herinneren ooit het programma Partition-Magic te hebben gehad dat er voor zorgde dat na de operatie OOK de driveletters weer in de goede volgorde stonden, maar dat is heel lang geleden.

Hopelijk heb ik mijn vraag duidelijk genoeg geformuleerd en ik ben benieuwd of e.a. valt te realiseren zonder dat ik de HP tools ga verliezen?

Alvast bedankt

Heb je maar één harddisk in jouw nieuwe computer?
Zoja, dan is het bijzetten van een tweede harddisk een goede optie.

Nog beter - Windows op nieuwe SSD en de huidige HD na schoonmaken als opslag HD gebruiken.

Helaas geen optie Abraham. De financiële situatie laat het niet toe.

Dan heb ik toch nog een andere vraag hierover Abe. Als ik al weet hoe ik een SSD in mijn HP computer gefrommeld krijg dan zit ik nog steeds met het probleem van de drive letters. Die zullen uiteraard ook veranderen en ik heb er geen idee van hoe ik dit op een verantwoordde manier kan bewerkstelligen (jammer genoeg). Ik denk dat er nog al wat aan vast zit en ik vrees dat ik dat niet kan.

Nog even wat anders. Wil dit zeggen dat ik op een HP in feite nooit veilig een D partitie kan aanmaken? m.a.w. HP verwacht van mij dat ik een 1 GB schijf domweg in zijn geheel als systeemschijf gebruik en geeft me geen fatsoenlijke gelegenheid dit anders te doen? Dat is toch wel het toppunt.

Dat laatste heb ik niet beweerd.
Ik heb je alleen aangegeven dat wanneer je een recovery doet, dat dan de originele indeling hersteld wordt.

Ga je over op SSD en verhuis jij Windows naar de SSD, dan is er geen reden of noodzaak om angst te hebben dat er een probleem ontstaat met drive letters.
De SSD wordt feitelijk automatisch de nieuwe C\!

Ik weet dat er talloze Partitionerings tools in omloop zijn, maar waar ik me zorgen over maak is dat ik uiteindelijk de driveletters niet meer in chronologische volgorde heb staan. Bovendien vraag ik me af of ik (mocht het ooit nodig zijn) dan nog steeds het Recovery tool (nu nog op partitie D:\ kan blijven gebruiken?

Heb je al recovery schijfjes aangemaakt ? Moest de SSD crashen wat je nooit mag uitsluiten heb je de recovery partitie ook niet meer !

Oeps... Nee Swake niet gedaan. Ik dacht dat ik de aparte partitie waarop recovery staat daarvoor kon gebruiken. Ik heb er dus ook niets aan om die (kleine) recovery partitie naar een externe harddisk weg te schrijven? Of moet het geheel anders?

Overigens iedereen bedankt voor zijn/haar reacties.

Mocht de HD sterven - dan nog is het zo dat de licentie voor Windows in het bios staat, MS weet dat Windows 10 in die computer zit en dat Windows 10 altijd opnieuw geïnstalleerd kan worden.

Wat je ook kan doen is een tweede HD in je computer erbij zetten - als het een snelle is, kan dan ook nog de swapfile daarnaartoe verplaatsen.
Ook dat zal een tempo boost geven en heb je een voldoende ruimte voor veilige opslag van de data.

Goed Abraham, dan laat ik het maar zoals het nu is. Ik heb twee linkerhanden en ik zie mezelf niet zo 1-2-3 een 2e harddisk in mijn computer zetten.

Overigens, in dat geval zal de situatie dan zó worden dat die vermeende nieuwe schijf dan G:\ gaat worden? ArtstudioG schreef dat ik zelf in schijfbeheer de driveletters kon veranderen maar ik heb er geen benul van hoe dat in zijn werk gaat?

Je maakt je zorgen over iets, waar je geen zorgen over hoef te maken.
Een nieuwe harddisk zal eerst geformatteerd dienen te worden en dan krijgt in Windows schijfbeheer de harddisk daarbij een drive letter toegedeeld!
En die kan je desnoods eerst ook nog veranderen!

Een HD in een computer erbij plaatsen is overigens eigenlijk door iedereen te doen, is namelijk niet moeilijk.
Wel meet je dan gecontoleerd hebben of het moederbord een extra SATA aansluiting heeft en of de voeding een losse voedings connector heeft voor de HD.

Tja, hier begint het al. ik weet niet of deze HP machine merk PC 570-p5xx dit aankan, Heb de kast sinds de aanschaf in augustus nooit open gehad (geen lef). Bang dat ik mijn garantie ga verliezen., Bovendien, om dat van die voeding te weten te komen moet ik toch wel die kast openmaken?.

Ik heb het geduld niet om de pc bij de winkel te moeten inleveren en dan een paar weken kwijt te moeten zijn. Bovendien gaat e.a. dan nog veel duurder worden. Dus ik denk dat ik de gedachte maar laat rusten tot betere tijden.

Er is een computerstudentenclub door heel Nederland werkzaam en komt bij je thuis tegen een kleine vergoeding.
Een kast openmaken doet niet de garantie verliezen!
Niet in Nederland!

Ok Abe dat zou een optie kunnen zijn. Wel moet ik zien te achterhalen wat de kosten zoals uurloon en mogelijk bijkomende kosten zijn. Die 120 GB SSD is niet het probleem maar mogelijk wel dat gedoe met wel of niet ATA en/of een connector daarvoor op het moederbord (of achterkant van de computer). Misschien moet ik eerst HP maar eens bellen om te vragen of het onverhoopt wel kan.

Wat is de precieze type aanduiding van jouw PC.
Dan kan ik kijken of het servicemanual te vinden is.

Het is een HP machine type: PC 570-P5xx
Indien noodzakelijk heb ik het serienummer en productnummer ook Abe (nog tamelijk nieuw)

Er zit maar een 180 W voeding in die computer van jou.
Dat is wel erg weinig, maar zorgt wel voor zuinig energiegebruik.

Maar wil dat zeggen dat het niet mogelijk is wat ik wil?

Terug
Bovenaan Onderaan