• Welkom
    PiepComp Support is een modern en gezellig forum; ons devies is snelheid en geen reclame!

De regering heeft vanwege het “coronavirus” werknemers aangeraden om thuiswerker te worden, wij bieden derhalve een "computer APK" aan.

Wordt ook lid! Computer APK

Vraag Google of DuckDuckgo?

theplayer

Film Expert
Team lid
Lid geworden
24 feb 2019
Reacties
935
Reaction score
154
Punten
43
Leeftijd
67
Ik zag in een topic over Google Chrome (van Lynn) dat Abraham54 al tijden DuckDuckgo gebruikt als zoekmachine. Zijn motivatie: Google maakt inbreuk op je privacy. Dat is een heel steekhoudend argument. Maar de claim van DuckDuckgo is dat je dezelfde resultaten krijgt als Google, Bing en Yahoo.
Dat heb ik eens getest en het klopt niet.
Ik maak in Google vaak gebruik van een routeplanner. Ik geef bijvoorbeeld Apeldoorn en aan de rechterkant van het scherm verschijnt dan veel informatie over de plaats met een kaart van de plaats. Als je daarop klikt, krijg je aan de linkerkant een routeplanner (met keuze voor auto, fiets, trein, te voet, vliegtuig...) Altijd heel handig.
Duckduckgo laat het hier compleet afweten...
Dit is slechts een voorbeeld dat er wel degelijk verschillen zijn met andere zoekmachines...

Abraham54

Admin
Team lid
Lid geworden
2 aug 2016
Reacties
16.326
Reaction score
2.860
Punten
113
Leeftijd
66
Ik heb een favorieten map in Firefox genaamd Zoekmachines en daarin naast beide door jou genoemde zoekmachines ook Yandex en Yahoo.

Enigma147

Bekend gezicht
Bekend gezicht
Lid geworden
15 dec 2018
Reacties
159
Reaction score
62
Punten
28
Google en mijn privacy. Ik zit er niet mee. Bijna alles wat je op internet doet laat sporen na. Ja, Google weet veel van mij, maar het gaat allemaal automatisch. Het is niet zo dat iemand naar mijn profiel kijkt en zegt: hee, die Enigma heeft vandaag weer zes keer naar hondenvoer gezocht, zou hij een hond hebben? Het enige waar ze die informatie voor gebruiken is om advertenties die bij mijn profiel past aan mij te tonen. Het is hun businessmodel om hun database geheim te houden. Zelfs de opdrachtgevers van die advertenties weten niets van mij en krijgen geen gegevens over mij. Zij geven alleen aan dat hun advertentie getoond moet worden aan mensen die vaker naar hondenbrokken zoeken. En daarom krijg ik die advertentie te zien. Mijn profiel is één van de miljarden profielen die ze hebben. Als ik dat afweeg tegen de voordelen die het gebruik van Google mij biedt, is voor mij de keuze simpel.

Ik vind het zelfs soms grappig om te zien. Ik schrijf wel eens korte verhalen en vind het leuk om dingen uit te zoeken waar ik weinig over weet en vaak totaal geen interesse voor heb. Soms zie ik weken later nog advertenties die ik kan terugkoppelen aan zo'n zoektocht. Het is zelfs zo dat als ik op één bepaalde website kom dat ik altijd één specifieke advertentie krijg van een specifiek hotel, waar ik een paar keer op gezocht heb tijdens zo'n zoektocht, twee jaar geleden. En ja, die advertentie komt via google. Als ik dat zie kan ik alleen maar lachen'

Laatst bewerkt:

Veng

Gevestigd lid
Bekend gezicht
Lid geworden
18 dec 2017
Reacties
406
Reaction score
41
Punten
28
Website
www.relatie-voeding-gedrag.nl
"Het is niet zo dat iemand naar mijn profiel kijkt en zegt: hee, die Enigma heeft vandaag weer zes keer naar hondenvoer gezocht, zou hij een hond hebben? "
Wat mij betreft zit het gevaar ook niet daarin. Databasis worden echter aan de lopende band gehackt. Stel je ben geïnteresseerd in ziektes ( of je bent een hypochonder of ernstig ziek). Google weet waarschijnlijk beter wat je mankeert dan jezelf. En als ze dat nu nog niet weten dan wel binnen enkele jaren als AI een nog grotere vlucht genomen heeft. Stel je (gehackte) data komt bij een zorgverzekeraar terecht. Ze zullen je de afweging niet vertellen maar ze zouden je zo maar allerlei behandelingen kunnen ontzeggen.
Of in het nu nog hypothetische geval van oorlog (dat die pandemie de wereld zou ontregelen hadden we een half jaar geleden immers ook niet voor mogelijk gehouden). De vijand weet dan alles van iedereen want hoewel de gegevens geanonimiseerd worden verzameld kom je met alle gegevens samen (social media) toch snel bij de persoon uit. Oorlog gaat langzaamaan toch veranderen in de richting van cyberwar.
Ongetwijfeld zijn er meer potentiële gevaren te bedenken.
Ik laat me daardoor niet weerhouden om Google te gebruiken maar ben me wel bewust van de gevaren.

Roxmarie

Heeft veel posts
Bekend gezicht
Lid geworden
28 mei 2019
Reacties
1.766
Reaction score
824
Punten
113
Ik gebruik al heel wat jaren duckduckgo als standaard zoekmachine en startpagina in mijn browser.

gouwepeer

Heeft veel posts
Team lid
Lid geworden
4 okt 2016
Reacties
1.295
Reaction score
247
Punten
63
Leeftijd
44
Website
www.gouwepeer.nl
Een zoekmachine kan alleen bestaan als het op de een of andere manier winstgevend is, en die winst komt uit het aanbieden van advertenties aan de hand van zoekopdrachten. Ik vermoed dat dus elke zoekmachine data zal verzamelen.
Wat privacy betreft kan je dan (naar mijn idee) beter een "grote" zoekmachine gebruiken, waardoor jouw gegevens dan 1 van de miljarden zijn in plaats van 1 van de miljoenen.
Verder heb ik een smartphone met Google's Android, dus Google komt toch wel aan mijn gegevens.

Abraham54

Admin
Team lid
Lid geworden
2 aug 2016
Reacties
16.326
Reaction score
2.860
Punten
113
Leeftijd
66
Ik heb een Google account, maar wel met een alias naam.

gouwepeer

Heeft veel posts
Team lid
Lid geworden
4 okt 2016
Reacties
1.295
Reaction score
247
Punten
63
Leeftijd
44
Website
www.gouwepeer.nl
Ik vermoed dat Google advertenties voornamelijk op ip adressen werken.

Yoshi

Junior lid
Lid geworden
30 jan 2018
Reacties
32
Reaction score
14
Punten
8
Leeftijd
29
ik gebruik zelf Bing op werk en thuis bing/google, google is wel fijnste van de 2. bij bing merk ik dat een spelfout direct tot geen resultaten leidt bij google heb je dat veel minder. al heeft bing wel intergratie met sharepoint wat in een Enterprise omgeving weer handig kan zijn maar zeker niet nodig. over duck weet ik weinig maar privacy heb je nergens tenzij je zonder internet of gps op Antarctica gaat zitten. daarom zou ik je zelf aanraden om te gebruiken wat je het fijnst vindt want privacy bestaat toch niet aleen in je hoofd alsze willen kunnen ze overal bij.
Untitled.png

Bovenaan Onderaan