GIMP Image Editor

ArtstudioG

pc-aholic
Lid geworden
30 januari 2017
Waarderingsscore
472
Punten
83
Leeftijd
66
OS
Windows 11
Als professioneel Photoshop gebruiker heb ik mij deze voormiddag eens op GIMP Image Editor onder Linux gestort. En het mag gezegd worden: mijn eerste bevindingen zijn zeer positief.
Het hele programma is zeer intuïtief opgemaakt, voor mezelf was het even zoeken aangezien ik Photoshop gewend ben. Maar uiteindelijk heb ik er toch vrij goed mijn weg in gevonden. Ik denk dat het programma GIMP eerder te vergelijken is met Photoshop Elements dan met de grote broer.
Het was een aangename kennismaking maar verder dan een liefkozing zal het toch niet komen, ik werk nl veel in CMYK naar drukkerijen toe en dat wordt niet ondersteund in GIMP (enkel RGB). Maar de gevorderde hobbyist die al eens wat meer wil doen met zijn foto's, is dit een zeer fijn en vooral zeer GRATIS alternatief. Uiteraard in Windows-versie beschikbaar. Dat dit in het snelle Linux inbegrepen is een grote troef.
Ook het programma Pix onder Linux (Grafisch) is een aardig programma om snel enkele basisbewerkingen op je foto's los te laten.
Weer een stapje dieper in de mysteries van het Linux-systeem ...

Mint is gebasserd op Ubuntu en Ubuntu is een debian derivaat.
En Debian omvat de grootste software catalogus ter wereld.

Pix is waarschijnlijk alleen voor Mint gemaakt en is gebaseerd op gThumb.

Mijn zoektocht naar een vereenvoudigde Gimp met mogelijkheden voor transparantie heeft niets positiefs opgeleverd.
Dan maar wat meer oefenen met Gimp.

Terug
Bovenaan Onderaan