Gewoon wat info vragen

Ja gewoon, in ieder geval de volgende vraag: Gebruikt jouw computer AHCI of IDE? Geen statistische dingen (wat nou 't meest gebruikt wordt blabla), gewoon jouw computer.

Je kan het zien aan een aantal dingen.

SATA/ATA:
- In BIOS/UEFI staat AHCI
- Klein kabeltje (meestal rood)

IDE:
- In BIOS/UEFI staat IDE
- Grote brede kabel (meestal grijs)

Ik ga geen onderscheid maken bij deze POLL tussen 64-bit of 32-bit, dus het maakt niet uit welk systeem je hebt. Dit is een vraag gesteld ter 'onderzoek'. Omschrijving is misschien te kort door de bocht, maar dat maakt niet uit voor dit 'onderzoek'.

Dit betekent niet dat er niks gaat gebeuren in de tijd dat deze poll openstaat. Ik ga namelijk beginnen met DVD/CDROM wanneer mogelijk, ASAP dus. Ik weet niet hoe lang milestone driveman gaat duren dus ik ben benieuwd.

Benieuwd hoe ver deze POLL en dit topic komt...

Ik heb mijn stem al uitebracht - mijn Dell is in de ogen van enkelen al antiek maar kan nog steeds heel goed mee.

AHCI is wel prima, 'nieuw', maar vooral makkelijker omdat je via PCI kan werken. IDE is daar wat lastiger in (geen PCI).

Bedankt voor je stem xD

Relatief gesproken nieuw: Nieuwer. Het staat niet voor niets tussen aanhalingstekens. IDE is ouder. En ja, AHCI is van rond 2003.

Dus mijn aanhalingstekens betekenen een soort van de betekenis van het woord dat erin staat. Dit is ook geen valide of betrouwbaar onderzoek daarom staat dat ook tussen aanhalingstekens.

Ik hoop dat je hiermee begrijpt wat ik bedoel?

Ja, het kwartje valt, maar dan rijst bij mij gelijk (uit nieuwsgierigheid) een volgende vraag :

als je een Poll zou hebben gestart met de vraag : heb je nog een floppydiskdrive in je machine, dan zou de vraag in de beleving van tijd imho ongeveer dezelfde zijn geweest, dus uit nieuwsgierigheid / interesse in het onderwerp: achterliggende motivatie voor de start van je poll?

Relatief nieuw zijn voor mij de M.2 en de NVMe (aansluitingen / techniek voor) SSD's.

Laatst bewerkt:
In mijn jongste desktop pc (5 jaar oud) stond de SSD op IDE ingesteld, terwijl er toch echt geen brede, grijze kabels aan de hard disks zitten.
Later heb ik in het UEFI bios IDE omgezet naar AHCI. Toen ik ervoor en erna een test uitvoerde die specifiek bedoeld is om de snelheid van de harde schijf (in mijn geval een SSD) te testen, leek de pc een heel stuk sneller te zijn geworden na omzetten naar AHCI. Maar, goed, dat was die specifieke test. In de dagelijkse praktijk merkte ik daarna geen noemenswaardig verschil.

Het heeft me heel wat zoekwerk gekost en bovendien wist ik niet waar ik naar zocht. Maar: gevonden!

En wat als je moederbord AHCI en IDE aan boord heeft ? In mijn Linux Desktop zit nog zo een moederbord .
Ik weet nog indertijd dat Windows XP er al harde schijven waren met SATA aansluiting , maar door windows XP nog niet ondersteund werd , dat was maar pas vanaf Windows XP SP2 .

Ik heb maar 1 kleinkind en dat is in 2008 geboren :p
Toen ik dit topic las zat ik toevallig aan haar te denken. :grinning:

Dat vind ik leuk - mijn Dell is begin februari 2009 uit de fabriek ontslagen!

Ja, het kwartje valt, maar dan rijst bij mij gelijk (uit nieuwsgierigheid) een volgende vraag :

als je een Poll zou hebben gestart met de vraag : heb je nog een floppydrive in je machine, dan zou de vraag in de beleving van tijd imho ongeveer dezelfde zijn geweest, dus uit nieuwsgierigheid / interesse in het onderwerp: achterliggende motivatie voor de start van je poll?

Relatief nieuw zijn voor mij de M.2 en de NVMe SSD's.

First of all, deze zijn inderdaad nieuwer. Ik heb er eerlijk gezegd nooit aan gedacht. Maar nu je erover begint zie ik eigenlijk de volgende situatie voor me: Je gaat geen nieuwe hardware kopen/gebruiken voor een x86 besturingssysteem zonder dat het programma's heeft (dit zal in het eerste jaar zeker het geval zijn). Ik denk dat dit pas handig is wanneer we beginnen aan 64-bit. Maar dit bedenk ik ter plekken dus misschien komt dit wel bij x86. Dus, dacht er niet aan weet ik nog niet. xD

Verder is de rede simpel: De planning in welke volgorde ik ze ga 'introduceren'. DVD-ROM (gebruikt ATAPI) doe ik eerst want dat is belangrijk voor het huidige systeem dat als een .iso komt. Deze .iso wordt gebruikt om het te testen in een virtuele PC, dus het is van belang dat het zijn eigen bestanden kan lezen wanneer dat nodig is. Dus die komt eerst. Dan degene die jullie het meest aangeklikt hebben omdat die het meest gebruikt wordt. De ander kunnen we dan later doen zeg maar.

En wat als je moederbord AHCI en IDE aan boord heeft ? In mijn Linux Desktop zit nog zo een moederbord .
Ik weet nog indertijd dat Windows XP er al harde schijven waren met SATA aansluiting , maar door windows XP nog niet ondersteund werd , dat was maar pas vanaf Windows XP SP2 .

Degene die je gebruikt, die is het belangrijkst voor mij. Als je beide gebruikt kan je een van de onderste twee opties gebruiken. :p

In mijn jongste desktop pc (5 jaar oud) stond de SSD op IDE ingesteld, terwijl er toch echt geen brede, grijze kabels aan de hard disks zitten.
Later heb ik in het UEFI bios IDE omgezet naar AHCI. Toen ik ervoor en erna een test uitvoerde die specifiek bedoeld is om de snelheid van de harde schijf (in mijn geval een SSD) te testen, leek de pc een heel stuk sneller te zijn geworden na omzetten naar AHCI. Maar, goed, dat was die specifieke test. In de dagelijkse praktijk merkte ik daarna geen noemenswaardig verschil.

Sorry voor de spam aan antwoorden.

Ik geloof dat SATA 'backwards' compatibillity had met IDE dus dat zou kunnen. De snelheid is de manier waarop gegevens gestuurd worden. SATA gebruikt een standaard data set terwijl IDE grote directives gebruikt.

Pin me er niet op vast, ik moet nog meer research doen. Dit is een beetje de basis. xD

804081a.jpg

Dit is een platte SCSI kabel , voor SCSI schijven en heeft 68 pins .

En hieronder een platte IDE kabel en heeft maar 40 pins .
Hoge-Kwaliteit-IDE-Harde-Schijf-Lint-Kabel-44-Pin-IDE-Vrouwelijke-Vrouw-F-F-Extension-Data.jpg

Terug
Bovenaan Onderaan