Gesoldeerd geheugen op het moederbord

• Onderwerp starter Onderwerp starter cooper
  • Startdatum Startdatum
  • Reacties 24
  • Weergaven 1953

cooper

PCS Lid
Lid geworden
26 sep 2020
Waarderingsscore
116
Punten
63
OS
Windows Home 10
AV
Kaspersky internet security 2020
Hello,

Hello,
Lenovo IP 3 15.6"FHD AG i3-1115G4
549 € incl. BTW

https://www.compudeals.be/product/l...i5-1135g7-8gb-256ssd-nvme-w11pro/NOTLE7201227 549 € incl. BTW
Intern geheugen
8 GB
Intern geheugentype
DDR4 SDRAM
Kloksnelheid geheugen
3200 MHz
Geheugen form factor
Aan boord + SO-DIMM
Geheugen lay-out
2 x 4 GB
Maximaal intern
12 GB
Geheugen kanaal
Tweekanaals
Wat hier opvalt is dezelfde verkoopprijs voor een laptop met i3-1115G4 processor, en een laptop met een i5-1135G7 processor.
Maar wat ik vooral wil weten wat het verschil is tussen twee geheugensloten dual of tweekanaals en een geheugen aan boord + So -Dimm ?
Ook weer een nieuwigheid op de budget laptops die je vroeger niet zag.

Buiten het feit dat een geïsoleerde geheugenstick sneller stuk kan gaan en niet kan worden vervangen zoals een geheugen in een vast geheugenslot, is de vraag nog als er in het vast NIET gesoldeerde geheugenslot 4gb zit en ook 4gb geheugen in het gesoldeerde geheugen, en het gesoldeerde geheugen gaat kapot, of het geheugen in het vast geheugenslot nog goed zal werken? Blijkbaar niet als het tweekanaals is. M.a.w. kan het vast geheugenslot afzonderlijk werken met 8 gb ?

Weet hier iemand de juiste werking van beide geheugens?

Want ik heb weinig vertrouwen in een geïsoleerde geheugenstick, en zeker als dit het geval is bij een laptop met i5-1135G7 cpu die aan dezelfde verkoopprijs als een laptop met een i3-1115G4 processor wordt verkocht, die normaal gezien altijd goedkoper staat geprijsd.
grtz,
cooper

uit ervaring, maar wie ben ik?, een pc met vast gesoldeerd geheugen mijd ik als de pest, ben nochthans electonicus van beroep.
ik raad je dit toestel zeker af. vast gesoldeerd geheugen kapot, in handen van niet bevoegde technieker ter herstelling .... pc is rijp voor de schroothoop! dit is mijn menig, wat denk jij er zelf over? zit er waarheid in mijn antwoord?
Mijn praktische ervaring solderen: Verhaert, Kruibeke, afdeling 'Space' in een ' Clean Room '.

Laatst bewerkt door een moderator:
Mijn Lenovo T590 heeft 16 GB DDR 4 geheugen vast gesoldeerd op het moederbord zitten.
En dat is aan gevuld met 32 GB in het tweede geheugenslot.

Ingeval het van problemen met het vast gesoldeerde werkgeheugen, zal mijns inziens een
moederbord vervanging plaats vinden.

Aan de andere kant, hoe vaak komt het nu voor, dat werkgeheugen stuk gaat?

als er nog garantie op zit krijg je een nieuw mobo.
herstellen doet men niet meer.

na de garantie is het meestal slimmer om een nieuwe laptop aan te schaffen.
ik hen nog nooit een defect geheugen meegemaakt.
problemen zijn bijna altijd voeding/accu gerelateerd of gevallen met een stekker in 1 van de poorten en daardoor port deffect

uit ervaring, maar wie ben ik?, een pc met vast gesoldeerd geheugen mijd ik als de pest, ben nochthans electonicus van beroep.
ik raad je dit toestel zeker af. vast gesoldeerd geheugen kapot, in handen van niet bevoegde technieker ter herstelling .... pc is rijp voor de schroothoop! dit is mijn menig, wat denk jij er zelf over? zit er waarheid in mijn antwoord?
Mijn praktische ervaring solderen: Verhaert, Kruibeke, afdeling 'Space' in een ' Clean Room '.
Dank voor het antwoord.
Ik ben het volledig eens met jouw instelling. Soldeersel kan loskomen na x aantal jaren met het gevolg dat het geheugen niet meer werkt. Dit kan nooit gebeuren met de traditionele geheugensloten. Ik zal dit toestel dus nooit kopen, alleen spijtig dat de merken Asus en Lenovo de onboard so-dimm memory meer en meer toepassen bij de budget laptops.

Grtz,

cooper

Mijn Lenovo T590 heeft 16 GB DDR 4 geheugen vast gesoldeerd op het moederbord zitten.
En dat is aan gevuld met 32 GB in het tweede geheugenslot.

Ingeval het van problemen met het vast gesoldeerde werkgeheugen, zal mijns inziens een
moederbord vervanging plaats vinden.

Aan de andere kant, hoe vaak komt het nu voor, dat werkgeheugen stuk gaat?
Bedankt. Het is inderdaad wikken en wegen en elk heeft daarbij een eigen visie hierover.
Vermits bij andere elektronische toestellen vaak een component dat is gesoldeerd los komt te zitten, dit heb ik ervaren bij ons vorig tv toestel, heb ik daar wat schrik voor.
Zeker wanneer je riskeert dat hierdoor de volledige laptop niet meer werkzaam zal zijn.

Vervanging in de garantie periode van 2 jaar, maar daarna ? Ik weet uit eigen ervaring dat wanneer het moederbord moet worden gewisseld of vervangen, dat uw Windows 11 niet meer zal werken. Want de product key of sleutel is door de vervanging van het mobo niet meer in overeenstemming met deze van het huidige besturingssysteem. Wel is er een automatische telefonische manier die Microsoft aanbiedt om dit weer in orde te krijgen.

Maar nogmaals, dit is een persoonlijke opvatting van mij. Er staan veel vragen op het internet die daar over handelen, en dus veel twijfel oproepen wanneer het gesoldeerde geheugen stuk gaat, wat de juiste gevolgen hiervan zijn.

Kan het geheugen in het vast geheugenslot nog goed werken na het stuk gaan van het gesoldeerde geheugen? Tweekanaals of niet?
Dus kies ik voor het zekere en zal ik alleen een laptop zonder onboard so-dimm memory kopen, om in orde te zijn met Tpm (Trusted Platform Module) tegen oktober 2025 .

Grtz,

cooper

als er nog garantie op zit krijg je een nieuw mobo.
herstellen doet men niet meer.

na de garantie is het meestal slimmer om een nieuwe laptop aan te schaffen.
ik hen nog nooit een defect geheugen meegemaakt.
problemen zijn bijna altijd voeding/accu gerelateerd of gevallen met een stekker in 1 van de poorten en daardoor port deffect
Thanks.

Sinds 1997 toen ik éénmalig bedrogen ben door een computer verkoper, is er nog geen enkel geheugen stuk gegaan bij de verschillende laptops en pc's die ik heb gekocht.
Het is hem toen gelukt omdat ik nog geen enkele kennis had van een computer.

Ik had nog nooit de binnenzijde van een computerkast open gezien, laat staan een geheugenstick vervangen. De computer was nog maar een half jaar oud toen ik problemen kreeg met de nieuw aangekochte HP printer.

De oorzaak was dat de printerkabel geen tweerichtingsverkeer had, waardoor de printer niet goed werkte. Hij verkocht een goede printerkabel en prijsde deze af toen ik hem zei dat zo een printerkabel in de Carrefour of Brico maar de helft zoveel kostte.

Hij rekende ook nog eens 150 euro voor een nieuw geheugenstick waarvan hij mij wijsmaakte dat die stuk was. Ik geloofde hem niet en hij nam me mee naar zijn atelier waar verschillende geheugenlatten op een werkbank lagen.

Hij zei dat er twee Nederlandse medewerkers de ganse nacht hadden gewerkt om het geheugen te controleren of die nog in orde waren. En dat daardoor de kostprijs voor de herstelling van het geheugen zo hoog opliep.

Hij heeft niet lang meer zijn computerzaak gerund na deze gebeurtenis. De klant die voor mij was hoorde ik luidop zeggen:"zoveel, zoveel? Pas na wat ik had ervaren begreep ik waarom deze consument zo reageerde. En ben ik ook begonnen met de computerkast zelf te openen en te kijken wat daar allemaal instak. Ik heb ondertussen reeds verschillende nieuwe geheugenlatten zelf geplaatst, zodat ik niet meer kan worden bedrogen.

grtz,

cooper

Er zijn miljarden apparaten op de markt (geweest) met vastgesoldeerd geheugen en nu het laptops betreft is het plotseling een probleem?

Denk maar eens aan alle smartphones met vastgesoldeerd geheugen en opslag, heb je daarvan wel eens gehoord over grote aantallen die daardoor kapot zijn gegaan? Ik niet.
Sowieso heb ik in de 30 jaar dat ik in de automatisering werk weinig gehoord over spontaan defect geheugen. Een enkele keer door te ver overklokken, ja. Maar verder? Misschien één of twee gevallen.

Dat fabrikanten er steeds vaker voor kiezen is ook wel logisch. De markt wil steeds platter, lichtgewicht en kleinere laptops. En vastgesoldeerd geheugen bespaart ruimte en kosten.

Wat ik als grootste nadeel zie van vastgesoldeerd geheugen is dat vervangen met grotere modules voor meer geheugen niet meer mogelijk is. Goed opletten dat je voldoende geheugen koopt is daarmee belangrijker geworden.
Maar aan de andere kant, ik denk dat de groep gebruikers die dat willen doen maar een paar procent is van de totale laptop verkoop. En die groep koopt geen ultralichte laptop, maar een desktop vervanger of een gamelaptop. En die hebben wel verwisselbaar geheugen.

Dank voor het antwoord.
Ik ben het volledig eens met jouw instelling. Soldeersel kan loskomen na x aantal jaren met het gevolg dat het geheugen niet meer werkt. Dit kan nooit gebeuren met de traditionele geheugensloten. Ik zal dit toestel dus nooit kopen, alleen spijtig dat de merken Asus en Lenovo de onboard so-dimm memory meer en meer toepassen bij de budget laptops.

Grtz,

cooper

Dat slot zit ook gesoldeerd op je mobo en daar kan pressies het zelfde gebeuren.
daar komt dan nog bij dat je de aansluiting kan beschadigen of dat deze kan oxideren.
kortom dit is onzin argument.

het enigste voordeel is dat indien het geheugen zelf defect raakt je dit zelf kan vervangen of dat je het kan geheugen kan updaten.

een laptop update ik echter nooit qua hardware maar ik heb er ook 1 voor op de bank.
dat is een redelijke machine maar zeker niet een topmodel

Er zijn miljarden apparaten op de markt (geweest) met vastgesoldeerd geheugen en nu het laptops betreft is het plotseling een probleem?

Denk maar eens aan alle smartphones met vastgesoldeerd geheugen en opslag, heb je daarvan wel eens gehoord over grote aantallen die daardoor kapot zijn gegaan? Ik niet.
Sowieso heb ik in de 30 jaar dat ik in de automatisering werk weinig gehoord over spontaan defect geheugen. Een enkele keer door te ver overklokken, ja. Maar verder? Misschien één of twee gevallen.

Dat fabrikanten er steeds vaker voor kiezen is ook wel logisch. De markt wil steeds platter, lichtgewicht en kleinere laptops. En vastgesoldeerd geheugen bespaart ruimte en kosten.

Wat ik als grootste nadeel zie van vastgesoldeerd geheugen is dat vervangen met grotere modules voor meer geheugen niet meer mogelijk is. Goed opletten dat je voldoende geheugen koopt is daarmee belangrijker geworden.
Maar aan de andere kant, ik denk dat de groep gebruikers die dat willen doen maar een paar procent is van de totale laptop verkoop. En die groep koopt geen ultralichte laptop, maar een desktop vervanger of een gamelaptop. En die hebben wel verwisselbaar geheugen.

Aan Egnima 147,

Er zijn miljarden apparaten op de markt (geweest) met vast gesoldeerd geheugen en nu het laptops betreft is het plotseling een probleem?

Probleem is een groot woord. Beter wantrouwen voor het soldeersel.

Juist daarom dat nu ook laptops met vast gesoldeerd geheugen op de markt verschijnen, terwijl dit voorheen niet het geval was is en er dus geen enkele ervaring is op het gebied, hoelang deze vast gesoldeerde geheugensticks kunnen meegaan.

Dit kan wel worden gezegd van de standaard geplaatste geheugensloten in laptops en pc's .Ik kan zelf zeggen dat mijn laptops en pc's met geheugensloten sinds 2000 nooit stuk zijn gegaan.

Denk maar eens aan alle smartphones met vast gesoldeerd geheugen en opslag, heb je daarvan wel eens gehoord over grote aantallen die daardoor kapot zijn gegaan? Ik niet.

Ik heb daar geen ervaring over, alleen vraag ik me af of de warmte in de behuizing van de smartphones ook zoveel Celcius graden kan bedragen als in de laptops en pc's die moeten worden afgekoeld met fans. Ik denk het niet.

Ik heb een Lenovo met celeron processor die geen fans heeft in zijn behuizing. Omdat de celeron cpu heel weinig warmte afheeft. Dat kun je niet zeggen vanaf de pentium, i3-i5-i7-i9 processoren.
Als de fans sneuvelen en je merkt het niet onmiddellijk, is het risico hoog dat het soldeersel loskomt op de gesoldeerde geheugenstick. Zelfs de processor gaat dan stuk na een tijd.

Dat fabrikanten er steeds vaker voor kiezen is ook wel logisch. De markt wil steeds platter, lichtgewicht en kleinere laptops. En vast gesoldeerd geheugen bespaart ruimte en kosten.

Ik bedoel enkel de budget laptops die nu pas met een onboard so-dimm op de markt verschijnen bij de merken Asus en Lenovo. Vermits de geheugenlatjes in laptops niet in de hoogte worden gemonteerd, maar in platte vorm maakt dit geen verschil.
En vast gesoldeerd geheugen bespaart ruimte en kosten.

Voilà. Hier zijn we in de goede richting. Kosten besparend, nier meer en niet min. Zo denken de fabrikanten.

Wat ik als grootste nadeel zie van vast gesoldeerd geheugen is dat vervangen met grotere modules voor meer geheugen niet meer mogelijk is. Goed opletten dat je voldoende geheugen koopt is daarmee belangrijker geworden.

Dat is een juiste redenering. Pas als de laptop of pc is aangekocht, merken veel mensen dat ze te weinig geheugen hebben voorzien.
Ik heb dit met de jaren ook ervaren en dan de aangepaste hoeveelheid geheugen aangepast. Dat was nooit een probleem met de geheugensloten. Hetzelfde merk en het max geheugen dat kan worden geplaatst en klaar was kees.

De talrijke vragen of het geheugenslot compatibel is en tweekanaals met het vast gesoldeerde geheugen op de forums zijn daar een voorbeeld van. Is het gesoldeerd geheugen kapot, werkt dan het geheugen nog in het so-dimm slot?

Dat klopt.
Misschien is dan Abraham 54 een uitzondering met zijn Lenovo T590 met 16 gb gesoldeerd geheugen en 32 gb in een geheugenslot. En een gamelaptop met ietwat een goede video kaart is geen budget laptop of budget pc meer.

Kijk maar eens naar de budget laptops van de merken Asus en Lenovo die een vast gesoldeerd geheugen hebben tegenwoordig.
Lenovo V15 G2 15,6" FHD I5-1135G7 8 GB 256SSD NVME W11PRO
549 € incl. BTW
Lenovo V14 14" FHD i5-1135G7 8GB 256SSD NVME W11PRO
599 € incl. BT
Ook het ontbreken van de rj 45 connector is geen pluspunt bij de budjet laptops.
Nog een voorbeeld hoe fabrikanten besparen :
Lenovo V17 17.3" FHD I5-1135G 8GB 256GB NVME W10PRO
759 € incl. BTW
In deze laptop is maar één 1x SO-DIMM geheugenslot aanwezig.
Het intern geheugen is 8 gb.
Het max geheugen bedraagt 16 gb.
Dus als je uw geheugen wilt upgraden naar 16 gb moet je een geheugenstick van 16 gb kopen, je kunt niet een geheugenlat van 8 gb aanvullen in een tweede geheugenslot.
Kosten besparend voor de leverancier, duurder voor de consument.
grtz,

cooper

Dat slot zit ook gesoldeerd op je mobo en daar kan pressies het zelfde gebeuren.
daar komt dan nog bij dat je de aansluiting kan beschadigen of dat deze kan oxideren.
kortom dit is onzin argument.

het enigste voordeel is dat indien het geheugen zelf defect raakt je dit zelf kan vervangen of dat je het kan geheugen kan updaten.

een laptop update ik echter nooit qua hardware maar ik heb er ook 1 voor op de bank.
dat is een redelijke machine maar zeker niet een topmodel
Ik ben geen elektronicus of technicus, dus je zult wel gelijk hebben. Dus het enige nadeel is dat je dit vast gesoldeerd geheugen zelf niet kunt vervangen voor een upgrade van het aanwezige geheugen. Dit is een min punt.

Maar waarom spreekt men nu van een vast gesoldeerd geheugen terwijl zoals je zelf zegt dat de traditionele geheugensloten ook gesoldeerd zijn op het mobo, en niet vernoemd worden als vaste gesoldeerde geheugensloten?

Blijkbaar omdat het vast gesoldeerd geheugen niet kan worden vervangen. Dit is niet het geval bij de geheugensloten waar het geheugen altijd kan worden vervangen tot het max toegelaten geheugen. Voor de fabrikant is het natuurlijk goedkoper om de geheugenstick rechtstreeks op het motherboard te solderen, dan een geheugenslot te plaatsen en solderen.

Goed opletten dat je voldoende geheugen koopt is daarmee belangrijker geworden. Dit raad ook Egnima 147 aan en dit is heel juist.

grtz,

cooper

fabrikanten doen dat omdat zij van mening zijn dat de consument steeds dunnere systemen wenst.
een rechtstreeks op de mobo gesoldeerd geheugen neemt veel minder ruimte in beslag.
Alle componenten die aan je mobo vast zitten zijn gesoldeerd waarom zou een fabrikant dat apart vermelden voor een bepaald slot.

Dat bij het geheugen vermeld is dat het geen slots betreft lijkt me logische dat is info die belangrijk is als je wel af en toe zaken upgrade.

De smelttemperatuur van soldeer ligt ver boven de maximale temperatuur die je laptop werkend kan bereiken ook als de fan defect is.De temperatuur beveiliging heeft het systeem dan allang uitgeschakeld.

en voor dat ik het vergeet de geheugenchip op je geheugen bankjes zijn uiteraadt ook gewoon vast gesoldeerd
bij slots heb je dus eigenlijk 2* zoveel soldeerpunten die volgens jouw theorie zouden kunnen losgaan.

Laatst bewerkt:
fabrikanten doen dat omdat zij van mening zijn dat de consument steeds dunnere systemen wenst.
een rechtstreeks op de mobo gesoldeerd geheugen neemt veel minder ruimte in beslag.
Alle componenten die aan je mobo vast zitten zijn gesoldeerd waarom zou een fabrikant dat apart vermelden voor een bepaald slot.

Dat bij het geheugen vermeld is dat het geen slots betreft lijkt me logische dat is info die belangrijk is als je wel af en toe zaken upgrade.

De smelttemperatuur van soldeer ligt ver boven de maximale temperatuur die je laptop werkend kan bereiken ook als de fan defect is.De temperatuur beveiliging heeft het systeem dan allang uitgeschakeld.

en voor dat ik het vergeet de geheugenchip op je geheugen bankjes zijn uiteraadt ook gewoon vast gesoldeerd
bij slots heb je dus eigenlijk 2* zoveel soldeerpunten die volgens jouw theorie zouden kunnen losgaan.
Thanks.

Dunnere systemen zijn goed voor scholieren ,studenten en mensen die zich veel verplaatsen, zakenmensen en pendelaars die tijdens de treinuren en busuren op hun laptop kunnen werken, omdat er meestal WiFi aanwezig is op deze rijtuigen.

Maar we leven ook in de vergrijzing waar veel oudere mensen geen behoefte hebben aan een dunnere laptop. Ze verlangen een scherm dat groot genoeg is 17.3" of tenminste 15.6" ,en ook een rj45 connector die een betrouwbare en betere verbinding met het internet heeft.

een rechtstreeks op de mobo gesoldeerd geheugen neemt veel minder ruimte in beslag

Juist omdat het nieuw is en de vorige laptops nooit een vast gesoldeerd geheugen bezaten wordt dit vermeld. Ze vermelden ook dat er geen rj45 connector meer is ingebouwd of dat er geen numeriek toetsenbord meer aanwezig is op het toetsenbord.
Dat is toch vanzelfsprekend.

De smelttemperatuur van soldeer ligt ver boven de maximale temperatuur die je laptop werkend kan bereiken ook als de fan defect is. De temperatuur beveiliging heeft het systeem dan allang uitgeschakeld.

Dat klinkt heel mooi en is een punt dat me gerust stelt, maar hoeveel consumenten hebben kennis over een temperatuurbeveiliger?
Mijn dochter vertelde me dat haar Acer Aspire laptop regelmatig uitviel na een tijd .Een tijd later was de processor stuk door de inwendige hitte omdat er geen koele lucht meer binnen kwam voor de fans.

Toen ik de laptop had geopend en de luchtroosters bekeek aan de binnenzijde, zag ik dat alle ventilatie openingen volledig dicht zaten gepropt met pluggen grijs stof.
De temperatuur beveiliger had wel gewerkt, maar als de laptopeigenaars en zo zijn er velen dit niet kennen of weten, wat voor zin heeft het dan?

Want na het uitvallen en een tijd later wanneer de koelte terug is kan de processor weer werken tot hij het na enkele keren begeeft.
Waarom staan op YouTube een veelvoud aan video's, die handelen en tevens verwittigen dat het stof regelmatig op de fans en de luchtroosters moet worden verwijderd?

De fabrikanten zouden een signaal moeten laten horen of een verwittiging op het scherm tonen, dat de luchtroosters geen koele lucht meer binnen laten komen. Zoals een printer je waarschuwt dat de inktpatronen ver leeg zijn en er nieuwe moeten worden geplaatst.

Ja dat klopt. Prima je hebt me overtuigd. Ik denk dat het belangrijker is om te weten of de combinatie van een vast gesoldeerd geheugen rechtstreeks aan het mobo, met een los geheugenbankje in het geheugenslot wanneer het geheugen stuk is in het vast gesoldeerd geheugen, of het geheugen in het geheugenslot nog kan werken? Zo niet wat dan?
grtz,
cooper

.

Nog een bijvulling.

Dus voor elk wat wils maar ik ben voorstander van de volgende beschrijving:

On-board geheugen is over het algemeen goedkoper om te doen voor de fabrikant (uitgaande van een goed QA-proces en zeker minder onderdelen in vergelijking met een DIMM) en maakt het ook mogelijk om dunnere laptops te ontwerpen (omdat blijkbaar iedereen superslanke, lichte notebooks wil waarbij je, wanneer een onderdeel faalt, een compleet nieuwe notebook nodig hebt of wat reparatiesoldeerstunts doet).
Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar de upgrade-mogelijkheid op een notebook en vind het niet erg als het hierdoor 5 mm "dikker" is.

Dat is toch prima

zoals aangegeven doe ik niets bijzonders met mij laptop.
bij de aanschaf van een nieuwe zoek ik uit hoeveel geheugen de os nodig heeft om lekker te draaien en koop er dan 1waar dat inzit voor een redelijke prijs.
als hij het na de garantie begeeft is het tijd voor een nieuwe
als er een nieuwe os uitkomt over het algemeen ook dan slijt ik de oude via marktplaats voor 100 euro ofzo.

ik schroef ze na de garantie wel af en toe open om ze stofvrij te maken mijn huidige doet het alweer een jaar of 4.

Bij een stopfout zoals de temperatuur van de cpu te hoog krijg je wel degelijk een melding en een verwijzing naar het log waar je de optredende fout kan teruglezen als je daar niets mee doet houd het op er zijn ook mensen die het olielampje in hun auto negeren.

Dat is toch prima

bij de aanschaf van een nieuwe zoek ik uit hoeveel geheugen de os nodig heeft om lekker te draaien en koop er dan 1waar dat inzit voor een redelijke prijs.
als er een nieuwe os uitkomt over het algemeen ook dan slijt ik de oude via marktplaats voor 100 euro ofzo.

ik schroef ze na de garantie wel af en toe open om ze stofvrij te maken mijn huidige doet het alweer een jaar of 4.

Bij een stopfout zoals de temperatuur van de cpu te hoog krijg je wel degelijk een melding en een verwijzing naar het log waar je de optredende fout kan teruglezen als je daar niets mee doet houd het op er zijn ook mensen die het olielampje in hun auto negeren.
Hello ,

Redelijk prijs is voor mij een laptop voor €700 .

Het verbaast me dat na lange tijd een laptop met 4 gb geheugen voldoende was voor een Windows besturingssysteem. Nu is 8 gb aan de orde, toch als je buiten het surfen op het internet nog wat met het programma foto's wilt bewerken in Windows, of wat muziek wilt opnemen in Windows Audacity (daw)10 voldoende.

In feite is een laptop met een i3-1115G4 processor geschikt voor mij. Maar...... omdat er nu standaard onderdelen die vroeger van zelfsprekend waren zoals de rj45 connector, het numerieke toetsenbord, verdwenen zijn bij merken als Lenovo, asus, Hp enz is de keuze moeilijker geworden omdat ik absoluut een rj 45 connector voor kabelverbinding wil op mijn laptop.

Want er zijn laptops met maar 3 usb aansluitingen waarvan er één een usb-c aansluiting is.
Dus de muis op een usb ingang met de usb kabel of een zender ontvanger usb stick.
De usb-c ingang voor de usb ethernet adapter. Blijft nog 1 usb stick over voor de printer, of een usb stick met data of externe harde schijf enz.

Maar schrik niet, er zijn ook laptops met maar twee usb ingangen.

En dan zie je dat dit niet het geval is bij de duurdere exemplaren.

Mijn huidige laptop heeft een basis kloksnelheid van 2,5 GHZ zonder turbo. De turbo kloksnelheid heb ik nooit nodig had voor mijn werk op de laptop Die turbo is een serieuze overdrijving en een winstmarge maatregel door de fabrikanten.

De meeste nieuwe consumenten vergapen zich aan de hoge kloksnelheden van de turbo, maar beseffen niet dat ze daar maar heel weinig gebruik zullen van maken.

Je ziet bij laptops een basis kloksnelheid van 1,7 GHz staan en een turbo kloksnelheid van 4,3 GHz. Omdat het quad processors zijn(4x 1,7 GHz = 6,8 GHz) zijn ze beter dan de basis kloksnelheid van een dual processor(2,5 GHz x 2 = 5 GHz) met twee kernproccors.
Maar dan moet je wel een duurdere i5-1135G7 kopen.

Als ik ervaren heb dat ik met een dual processor met een kloksnelheid van 2,5 GHz zonder turbo kloksnelheid alles kon doen wat ik wilde, en zie dat omdat nu de processors fabrikanten steeds hogere kloksnelheden kunnen aanbieden en WILLEN verkopen, ondanks dit niet nodig is voor de modale laptop gebruiker, betreur ik hun handelswijze en winstbejag.

Voor de gaming -wereld en de professionele beroepen als fotografie, muziek producenten, architecten met een autodesk autocad is dit een verbetering.

Mijn laptop dateert van 2015 (8 ste generatie) en is dus niet meer geldig voor de TPM verplichting in oktober 2025.
Verplichte garantie periode is 2 jaar.

Tegenwoordig met Windows 10 hoef je bij ons in Vlaanderen geen OS apart te kopen. Ofwel is de Windows 11 inbegrepen in de specificaties, ofwel de Windows 10 die je gratis kunt downloaden en installeren. Ik heb verschillende laptops en pc's voorzien van een gratis Windows 10 .

Eénmaal heb ik een Windows 7 pro aangekocht op het internet bij een Nederlandse webwinkel. Dit is goed mee gevallen. Maar er zijn ook verhalen op het internet waarvan de product sleutel van de aangekochte Windows niet meer geldig was.

Gewone laptopbezitters en geen speurneuzen zoals wij die alles opvolgen over de techniek en werking van een laptop staan daar niet bij stel.

Men klikt het gewoon weg. Als de inktpatronen leeg zijn en men reageert daar niet op dan is het enige mankement dat je niet meer kunt printen zolang je de inktpatronen niet vernieuwd.

Dit is niet te vergelijken met een dure processor die stuk gaat door de opgelopen hitte.

De laptop zou na de eerste afkoeling bij het opstarten met grote gekleurde rode letters een waarschuwing moeten laten zien die ingrijpend werkt zoals: ONMIDDELLIJK UW LAPTOP SLUITEN OF DE PROCESSOR VERBRAND en daarna van zelfs automatisch sluiten en niet meer kunnen worden opgestart.

Dan pas kan deze veel voorkomende fout door onwetendheid en laksheid worden voorkomen.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Nog een reactie op de vorige topic:
Wat denk je heirover?
Het is een 15,6 " model dus geen dunner model. Maar in 15,6" modellen worden ook vast gesoldeerde geheugen modules geplaatst. Dus de opmerking dat de dunnere laptops de oorzaak zijn van het plaatsen van een vast gesoldeerd geheugenstick gaat niet op.

Optane is een door Intel ontwikkelde geheugentechnologie die het standaard werkgeheugen aanvult. Hierdoor starten programma's sneller op en heb je minder last van vastlopers.
Asus X515EA-EJ3289W-BE Azerty
Type opslag
Optane + SSD
Opslagcapaciteit van SSD
512 GB
Opslagcapaciteit van HDD
32 GB

Wat denkt u hierover?

grtz,

cooper

Als je alle rampscenario's bij aankoop nieuwe laptop wil vermijden ... dan vrees ik dat er geen nieuwe zal komen de eerste jaren. Het is ook niet echt nodig om alle artikels die je via google hebt gevonden hier integraal te herhalen. Velen gaan na twee paragraafjes al verder scrollen naar een volgende reactie of het topic gewoon verlaten. Als er echt een vraag is, graag direct en concreet formuleren. Wil je een ander artikel citeren, zet dan een link. Te veel informatie noemen we ook "desinformatie". We willen hier heel graag iedereen helpen maar te lang uitgesponnen antwoorden lijken mij hier eerder nutteloos. Mijn persoonlijk gedacht, natuurlijk.

Als je veel eisen hebt moet je langer zoeken en wordt de spoeling dunner dat is niet zo raar.
Maar als ik jouw eisen lees vraag ik me af waarom een laptop en geen (mini)desktop

Bij mij is een laptop zoveel mogelijk draadloos
Maar die netwerkpoort is nog wel eens handig als ik iemand anders met een netwerkprobleem help

beide systemen die je laat zien hebben ook minstens 1 geheugen slot

Een stopfout is m.i. een behoorlijke melding. en als die 1 keer optreedt t.g.v. oververhitting is het totaal niet aan de orde dat je processor verbrand als je geen actie onderneemt.
het kan ook zijn dat je het ding in een zacht kussen had gelegd zodat er geen lucht bij kon en er na afkoeling helemaal niets meer aan de hand is.

technische onbenullen hebben wat mij betreft pech die rijden ook door met een brandend olielampje in hun auto.

Terug
Bovenaan Onderaan