Geen geschreeuw maar duidlijk verhaal!

• Onderwerp starter Onderwerp starter Abraham54
  • Startdatum Startdatum
  • Reacties 30
  • Weergaven 1641
Dat kan kloppen, het artikel van nu.nl is ook van vorige week (10-03-2020).

Ik denk dat mensen momenteel wel iets anders hebben om zich zorgen te maken over het klimaat.
Ik zelf denk, dat we we nog wel even last hebben van van wat gedoopt is klimaatverandering en daarna zal de wereld steeds kouder worden.
En dat is niet een leuk vooruitzicht.

Is dat denken gebaseerd op een wetenschappelijke studie of op een onderbuikgevoel?
Het is momenteel een feit dat de droogte een steeds groter probleem gaat worden. Los van minder drinkwater wat uit grondwater gewonnen kan worden (daar zijn dan weer wel andere, duurdere oplossingen voor) is het inklinken en daarmee verzakken van de grond ook een probleem aan het worden. Naast de stijging van de zeespiegel hebben we ook te maken met het verzakken van de bodem. Daarbij kunnen funderingen van gebouwen aangetast worden, een bomen die al eeuwen oud stevig hebben gestaan bij een flinke storm omwaaien. De landbouw krijgt ook steeds meer problemen (wat we dan ook weer meer aan mogen gaan betalen).
Naast al dat negatieve zitten er ook wel positieve aspecten aan het verhaal: Nederland gaat weer innoveren op het gebied van het opvangen van regenwater. Rotterdam is op dat punt met meerdere projecten bezig.

Weet je niet dat de sunspots naar een minimum aan het gaan zijn?
De vorige keer dat dit gebeurd is, was de kleine ijstijd daarvan het gevolg.

Zonnevlekken hebben een cyclus van ongeveer 11 jaar. De temperatuur op Aarde is afhankelijk van de absorptie van het zonlicht. De samenstelling van de atmosfeer (inclusief broeikasgassen) zijn dan weer bepalend voor het vasthoudend vermogen wat temperatuur betreft. Het smelten van ijslagen verlaagd de reflectie van het zonlicht. Na het smelten van het ijs zal de Aarde hierdoor sneller opwarmen.
Het probleem waar wij nu mee zitten is de verandering van de golfstromen, mer als resultaat dat ons lokale klimaat sneller verandert.
Dat het klimaat op natuurlijke wijze verandert is al lang bekend, alleen het tempo waarin dat nu gebeurt is behoorlijk zorgwekkend.

Dat het klimaat op natuurlijke wijze verandert is al lang bekend, alleen het tempo waarin dat nu gebeurt is behoorlijk zorgwekkend.
Klopt en mijns inziens ligt dat niet aan de mens gezien er al jaren gezorgd wordt voor filters en het terugdringen van co2 en gas uitstoot. Met name om zure regen en het gat in de ozonlaag tegen te gaan. Je hoort geen hond meer over zure regen.
Juist in de tijd dat men al een paar decennia bezig is met filters op schoorstenen van fabrieken en weet ik wat, is het tempo van die stijging inderdaad zorgwekkend te noemen.
Geen idee waar 't aan toe te schrijven is. Maar ook geen idee wat er een paar miljoen jaar geleden is gebeurt, hoe snel is die ijstijd bijv. opgekomen en zo.
Dus ik denk dat we er weinig tegen kunnen doen. Valt mij in elk geval wel mee dat het momenteel nog best redelijk is qua temperatuur. Voorgaande jaren hadden we in mei al enkele behoorlijk hete dagen en in juni helemaal. Dat is nu even afwachten.

Is dat denken gebaseerd op een wetenschappelijke studie of op een onderbuikgevoel?
Eerder op logisch nadenken lijkt me. Met de Corona- en bijkomende economische crisis ligt het voor de hand dat de mensen zich daar momenteel meer zorgen over maken als over het klimaat. Het klimaat zal wel weer hoger in de zorgenlijst komen op het moment dat het hier weer 28-33 graden wordt buiten.

Dat is ook mijn idee. Ook al eens vermeld volgens mij. Het enige wat wel verschrikkelijk is toegenomen de afgelopen 30 a 40 jaar is de enorme bomenkap.
En die krijg je dus niet meer zo snel erbij aangeplant en dat schijnt ook niet in de bedoelingen te liggen, maar dat zijn wel DE omzetters van co2 naar zuurstof. De voornaamste longen van onze planeet. En zorgen ook nog voor koeling.

Ook in Finland is het record gebroken van de langste en warmste dag tijdens de midzomer. 28 graden als ik het goed gezien heb.

Terug
Bovenaan Onderaan