gebruik accu

• Onderwerp starter Onderwerp starter Kate
  • Startdatum Startdatum
  • Reacties 5
  • Weergaven 1306
Sinds een maand heb ik dus mijn nieuwe laptop en ik gebruik die altijd met netstroom. Er zit een accu in (mag ik hopen) en mijn vraag is: moet ik die er af en toe uithalen en wegleggen, moet ik soms af en toe via mijn accu werken, enz.
Nu zit hij er werkloos in. Is dat slecht voor zijn levensduur? Graag jullie adviezen.

Het Duitsche Chip heeft ooit in zijn maandelijkse uitgave het volgende daarover gezegd:

gebruik de accu tot deze ongeveer half leeg is en haal hem dan uit het notebook.
Verpak de accu goed en leg deze op een koele plaats.

Indien in de koelkast = dan moet de verpakking absoluut waterdicht zijn, zodat er geen vocht bij kan komen.

Wil je de accu weer gebruiken - laadt deze dan eerst volledig weer op.

gebruik de accu tot deze ongeveer half leeg is en haal hem dan uit het notebook.
Verpak de accu goed en leg deze op een koele plaats.
Volgens mij blijven Li-ion accu's het beste op kamertemperatuur bij een lading van zo'n 60%.
Oudere nicd accu's kunnen wel koeler bewaard blijven. Deze dienen wel elke keer volledig opgeladen en ontladen te worden.
Verder zijn er steeds meer laptops waarbij de accu niet verwijderbaar is.

Het beste is de laptop veel op accu te gebruiken. De meeste batterijen gaan al snel onderpresteren en zelfs stuk wanneer deze constant in de lader zitten. De batterij moet werken om goed te kunnen blijven presteren, afladen (gebruiken) terug opladen enz.
Gebruik de accu tot je een eerste melding krijgt om de laptop aan de lader te hangen. Wanneer ie terug 100% staat, lader eruit en op accu.
Gebruik je de pc echt dagdagelijks en voor zeer lange periodes, dan best de batterij verwijderen (soms is dat niet zo makkelijk of zelfs onmogelijk wegens ingebouwd). Kan het kwaad dat de accu blijft zitten? Absoluut niet, maar de accu is het onderdeel waar je de minste waarborg op krijgt wegens de hierboven vermelde reden.

Er zit een accu in (mag ik hopen) en mijn vraag is: moet ik die er af en toe uithalen en wegleggen
Dit is de nieuwe laptop van Kate: Lenovo IdeaPad 320-15IKBN 80XL007MMH

De accu kan er niet zomaar uitgehaald worden. Daarvoor zou de laptop eerst deels gedemonteerd moeten worden. Hoe je dat doet wordt in deze video uitgelegd:
View: https://www.youtube.com/watch?v=R3xHUAcgdQs

Ik zie dat Kate niet gaan doen...
Gewoon dat ding gaan gebruiken, Kate. Je kunt de tips van ArtstudioG opvolgen. Als de accu toch onverhoopt sneuvelt, kun je de laptop gewoon blijven gebruiken, omdat je die immers altijd aansluit op netstroom.
Van een van mijn laptops ging de accu na circa 2½ jaar plotseling kapot: een van de accucellen was defect geraakt. Kan gebeuren. Dan is die accu meteen zo dood als een pier. Omdat ik die 17 inch laptop toch meestal op dezelfde plek gebruikte (vlakbij een stopcontact), maakte dat mij niks uit. Ik heb die dode accu nooit vervangen.

Och heden, ik heb er met afgrijzen naar gekeken!! Het idee alleen al!! Als die accu onverhoopt dood gaat, zal ik hem als een mummie laten zitten! Als ik hem maar niet ga ruiken!
Dit advies wint de 1e prijs: een jaar gratis op dit forum, ook buiten kantooruren!

Terug
Bovenaan Onderaan