foto's bewerken

• Onderwerp starter Kate
  • Startdatum
  • Reacties 28
  • Weergaven 1.944

foto's bewerken

• Onderwerp starter Kate
  • Startdatum
  • Reacties 28
  • Weergaven 1.944
hondje
Foto's van vakanties bekijk ik regelmatig. Het klikt zo makkelijk weg. Vind dat gewoon schitterend.

K

Kate

Guest
Heb ik ook al niet! Maar ik heb intussen al wel gemerkt dat ik ergens kan rondlopen en helemaal opgaan in de sfeer, zonder dat de foto's me dat later leveren. Ik moet ook altijd subiet bij thuiskomst vertellen of een digitaal album maken, anders heb ik er geen zin meer in. En ik vind het ook helemaal niet leuk om al die foto's van een ander te moeten bekijken. Ken je dat? 300 foto's met uitleg: vreselijk!
En de sfeer en hoe het gevoeld werd, dat kunnen ze er niet bij aanleveren. Iemand noemde me eens overgevoelig en dat kan best zo zijn, maar ik ben er best blij mee: ik beleef iets in gedachten weer zonder het te zien.

Moderator
Teamlid
Moderator
Je hebt er geen idee van hoe ik hier op Piep ben opgevoed, Enigma!

Ten eerste heeft Rubensky mij verteld dat ik altijd elke maand een systeemimage moet maken. En als ik er 3 heb, doe ik de 1e weg. En zo werk ik nu al een paar jaar en elke maand hetzelfde ritueel.

Ten tweede kocht ik begin vorig jaar een nieuwe laptop en Abbs heeft me nuttige tips gegeven en op aanraden van hem is mijn externe HD mijn werkplek. Geen documenten en afbeeldingen dus in mijn laptop.

En ten derde weet ik zo langzamerhand wel dat er van alles minstens één backup moet zijn! HD nr 1 (1 terabyte) heeft dus mijn werk, en HD nr 2 (ook 1 terabyte) heeft hetzelfde als backup. En nr 2 wordt bewaakt als fort Knox! Bovendien is hij de plek voor de systeemimages.

Als ik het zo opschrijf, is het allemaal wel een krampachtig gedoe, maar Quandor zorgt er voor dat ik niet aan al dit werk ga twijfelen!
Volgens mij ben ik toch wel een beetje een voorbeeld voor de natie, vind je niet?

Heel erg goed :)

Zelf doe ik het anders, maar ik ben een oude rot qua ICT en mijn computer kan je niet bepaald een standaard computer noemen. (15 harddisks en 5 SSD's)

De belangrijkste tip die ik kan geven is zorgen dat de belangrijkste data ook buitenshuis bewaard word, vanwege inbraak / brand.

Mijn eigen backup strategie is "lichtelijk" gecompliceerder, maar loopt vrijwel automatisch.

Mijn bestanden verdeel ik in 3 verschillende klassen:
  • Onvervangbaar
  • Belangrijk
  • onbelangrijk

"Onbelangrijk" wordt geen backup van gemaakt, alleen beschermt tegen dataverlies door een harddisk crash via een programma die bestanden op twee verschillende harddisks wegschrijft.

"Belangrijk" staat ook op twee harddisks. Maar daarvan wordt dagelijks ook nog eens een backup van gemaakt met versiebeheer naar een derde harddisk. Versiebeheer wil zeggen dat ik niet alleen de laatste versie van een bestand kan terughalen, maar ook de versie van bijvoorbeeld twee maanden geleden. De derde harddisk word wekelijks gekopieerd naar een van twee externe harddisks, waarvan er één altijd op mijn werk ligt. Donderdag maak de backup, en vrijdag wissel ik de disks op mijn werk om.

"Onvervangbaar" word dagelijks automatisch gebackuped naar de cloud (Stack) , naast dat het meegaat in de backup van belangrijk.

Systeem images maak ik al jaren niet meer. Mijn ervaring is dat als ik ze nodig heb ze toch niet gebruik en mijn computer gewoon opnieuw installeer. Maar ik heb dan ook naast mijn werkstation twee laptops die ik kan gebruiken als ik toch even snel een computer nodig heb.

hondje
Enigma147 : ik kan jou alleen maar bewonderen v.w.b. het opnieuw installeren van Windows i.p.v. het terugzetten van een Image.

Ik ga het je zeer zeker niet nadoen. Ik heb zoveel progjes / licensies etc. etc. dat ik minimaal een avond of 2 a 3 bezig ben om Windows clean te installeren. Een image terugzetten kost mij 25 minuten...…………… :)

Moderator
Teamlid
Moderator
Een andere computer pakken duurt nog geen drie minuten. ;)

Vroeger deed ik het wel, images maken. Maar omdat ik nog wel een wat uitprobeer op mijn computer, verschillende softwarepakketten vergelijken, bijvoorbeeld, is een verse installatie gewoon fijner. Alle zooi eraf die ik toch niet gebruik en de laatste versies van de software die ik wel gebruik er weer op. Verder installeer ik alleen die dingen die ik echt altijd nodig heb, geoptimaliseerde drivers, Chrome, Office, Photoshop, Antivirus, Peazip, Google Drive en als laatste stel ik de backup opnieuw in. De rest doe ik wanneer ik het nodig heb, zo komt er geen rotzooi op die ik toch niet meer gebruik.

De meeste installatiebestanden heb ik in een folder staan, samen met een lijst met accounts. ook heb ik een lijst met linkjes naar de juiste plaats op de website van de fabrikant. Maar meestal download ik de meest recente versie.

hondje
Ongetwijfeld, maar jaren en jaren geleden (toen ik nog geen images maakte van mijn C-schijf) heb ik wel eens Windows clean geïnstalleerd (na het een andere redelijk fatale probleem). Dát was op zich nog niet het ergste (klein half uurtje of zo) maar al die andere progjes die ik had en nu nog steeds heb, dat kostte uren en uren (2 avonden), vooral als ik daarna ook nog eens alles moest tweaken naar mijn persoonlijke voorkeur.
Een mirror / image terugzetten kost nog geen half uurtje. Hooguit daarna nog even Windows update draaien en je bent weer het heertje of dametje.

K

Kate

Guest
Weet je, jullie leven in een ander soort wereld dan ik. Als ik lees wat er allemaal via een installatie wordt binnengehaald, krijg ik kippenvel. Maar ik denk dat mijn computerwerk ook minimaal is in vergelijking met jullie. Het is een heel leuk ding, een laptop, maar ik weet heel zeker dat hij niet meer hoeft te kunnen doen dan nu. En als het niet nodig is: geen updates of andere programma's. Want ik mis nu niks, en waarom zou ik me dan iets op mijn hals halen?
Maar ik snap jullie wel en gun het jullie ook: het is een kwestie van interesse! En die van mij is heel anders.

hondje
Dat weet ik zo net nog niet.

Geïnstalleerde progjes : Windows 10, Office, Mbam, Winrar, scanner software, antivirustool, Ccleaner, Nero, VLC, een tooltje om ondertitels in gedownloade films te integreren en daarnaast nog een paar 'kleine' tooltjes.

Dus niet echt heel veel bijzondere software, maar wel zoveel, dat een clean Windowsinstallatie met daarna de installatie van die progjes, 'oneindig' meer tijd en moeite kost dat een mirror terugzetten. (zeker ook omdat je overal wel weer je licentie-key bij moet zoeken en invoeren) Sinds 2017 of zo 'draai' ik eigenlijk geen illegale software meer, ik heb dus overal wel een nette / betaalde key voor (zélfs voor Winrar) en dus is het herinstalleren van al die progjes een redelijk intensief karwei. Zeker gezien het feit dat een mirror terugzetten weinig meer om het lijf heeft dan een externe hdd middels usb aansluiten, machine middels usb stick opstarten, het backup-progje starten en een paar keer op de muis klikken, dit alles binnen 45 minuten.

Laatst bewerkt:
PCS Lid
Handig dit topic (de beschrijving van IMGdumper). Ik had al meermaals gedacht waarvoor al die links in IMGdumper dienen. Nu begrijp ik het:)
Wat betreft die backups, ik maak al jaren verschillende sets waarvan er dan toch één werkt zoals het hoort maar een echt defecte backup ben ik nog maar 1 maal tegen gekomen. Echter, dit weekend heb ik mijn nieuwste laptop helemaal ingericht. Na bijna 2 dagen werk liep windows ineens volledig vast met een hele reeks foutmeldingen. Na enige tijd zoeken bleek de HDD onleesbaar/onherkenbaar. Windows staat op de SSD en startte dus nog wel, zo merkte ik dat de HDD verdwenen was. EaseUS Partition Master herkende de schijf wel maar meer ook niet. Windows schijfbeheer gaf ook niets.
Voor ik aan alle wijzigingen aan mijn laptop begon had ik al een backup van de SSD en van de HDD gemaakt. Bleek naderhand dat op de HDD ook de recovery van de fabrikant stond. Gelukkig had ik hier al een backup van en kon ik die met Todo Backup terugzetten zodat niet alles verloren was. Naderhand bleken ook de tussentijdse backups met vorderingen van de instellingen/programma's nog te werken.
Wat er misging waardoor de HDD onleesbaar werd zal ik waarschijnlijk niet te weten kopen.
Backups/systeemimages zijn echt wel nodig, als het mis kan gaan zal het mis gaan.

Bovenaan Onderaan