foto's bewerken

• Onderwerp starter Kate
  • Startdatum
  • Reacties 28
  • Weergaven 1.943
K

Kate

Guest
Bij mijn dagopening plaatste ik foto's die ik zelf nam. In mijn foto-opslag op mijn laptop zie ik gewone foto's zonder een getallenopdruk. Maar bij
IMGDumper gaat het al verkeerd: ik zie getallen. En die komen ook in mijn verhaaltje.

Ik zie geen kans om daar iets aan te doen, maar iemand van jullie misschien wel! Ik lees het graag.

Abraham54

Administrator
Teamlid
Lid geworden
2 aug 2016
Waarderingsscore
6.261
Punten
1.013
Leeftijd
69
OS
Windows 10 Professional
AV
Microsoft Defender + Malwarebytes Exploit
FW
Windows Firewal
De link van imgdumper bevat achteraan jouw gegevens.

https://www.imgdumper.nl/uploads9/[B]5af0899395609/5af089938fbc4-420-bee6a5a866a47f6c709b162d4ca27ef6.jpg[/B]

De link hierboven in de inlinecode is jouw handtekeningen afbeelding.
Wat ik vet heb gemaakt is de naam van die afbeelding.
Dat zegt mij dat je die afbeelding ergens van internet gedownload hebt en de naam niet hebt aangepast en ik vermoed dat hetzelfde geldt voor wat jij met de plaatjes doet.

K

Kate

Guest
Dit is een soort adacabra voor me. Ik heb vanmorgen foto's gemaakt en die op mijn laptop gezet, in een map op mijn externe HD, nadat ik ze geupload had van mijn fototoestel.
En via IMGDumper heb ik een foto uit die map in mijn dagopening gezet. Mijn laptop zit inderdaad op wifi, dus het internet gaat er niet aan voorbij. Maar ik zou waarlijk niet weten hoe ik een foto anders kan verplaatsen zonder hem in mijn handen te pakken. Wat deed ik verkeerd?

Ik kan alleen nog bedenken dat ik een foto binnenhaal van mijn fototoestel en hem daarna bewerk voordat ik hem kopieer naar de externe HD.
En er is trouwens niets vet in jouw antwoord.

Abraham54

Administrator
Teamlid
Lid geworden
2 aug 2016
Waarderingsscore
6.261
Punten
1.013
Leeftijd
69
OS
Windows 10 Professional
AV
FW
Windows Firewal
Gaat helaas niet inline.
Maar dit is naam die de afbeelding in jouw handtekening heeft: 5af089938fbc4-420-bee6a5a866a47f6c709b162d4ca27ef6.jpg

De foto's uit jouw camera hebben ook allemaal een nummer en imgdumper zelf werkt ook nog eens met een nummercode - want anders zouden de afbeeldingen niet van elkaar gescheiden kunnen worden.

K

Kate

Guest
Als ik dit zo lees Abraham, en ik zie al die getallen, dan houd ik het voortaan bij mijn albelli fotoboeken en zet ik geen plaatjes en foto's meer op het forum. Wat een onmogelijk gedoe met al die cijfers. Ik heb een paar dagopeningen terug bekeken en ik heb er gewone plaatjes opstaan, zonder die getallen. Maar nu lukt dat me niet.
En zelfs als ik je antwoord zou begrijpen, wat ik dus niet doe, dan weet ik nog niet hoe ik die getallen kan laten verdwijnen.

porrelaar

PCS Lid
Lid geworden
22 aug 2017
Waarderingsscore
451
Punten
178
@Abraham54 Kate heeft het niet over haar handtekening, maar over de kleine afbeeldingen in haar dagopening van 10 maart (morgen dus). Ik bedoel dit topic Spreuk - Dagopening 10 maart
In dat topic staan 2 kleine afbeeldingen en in die afbeeldingen staan getallen. Wat zijn dat voor getallen? Dat zijn de afmetingen in pixels van de originele foto's. Kate heeft er (per ongeluk of expres?) voor gekozen om niet de grote foto's te plaatsen, maar enkel de thumbnails. Dat zijn sterk verkleinde foto's. Thumbnails zie je ook in de Verkenner, wanneer je een map met foto's opent. Dat zijn dus voorbeeldweergaven van de echte foto's.

Laat ik eens herhalen wat Kate deed. Ik zal een van mijn foto's plaatsen via imgdumper. Ik zal dat twee keer doen met dezelfde foto. De eerste keer kies ik de bovenste van de 7 links die imgdumper biedt:

5c841bed94720-2007_05280072.JPG

Ik herhaal dit, maar deze keer kies ik niet de bovenste link, maar die daaronder:

5c841bed94720-2007_05280072.thumb.jpg

En kijk, in die tweede afbeelding staan nu ook getallen. Ja, de originele afmeting van mijn foto is 2848 x 2136 pixels.
Nu weten we wat Kate heeft gedaan in haar Dagopening van 10 maart. Ze kopieerde niet de bovenste link van imgdumper, maar de link daaronder. En dan krijg je een thumbnail. Dat wordt er trouwens ook bij vermeld:

5c841de244b20-2019-03-09_21_07_28-IMGDumper.nl_2.1_%C2%BB_Bekijk_Afbeelding.png

Aan de getallen die je in mijn thumbnail ziet, kun je afleiden dat ik een 6 MP (megapixel) camera heb, want 2848 x 2136 = 6.083.328 pixels
Kate zal een 18 MP camera hebben. Ze heeft haar foto's iets bijgesneden, volgens mij.

Enigma147

Moderator
Teamlid
Moderator
Lid geworden
15 dec 2018
Waarderingsscore
323
Punten
98
OS
Windows 10 pro
AV
Bitdefender
FW
Cisco Meraki
Dat is precies wat er gebeurt, ik was al een verhaal van dezelfde strekking aan het typen, maar Porrelaar was sneller.

K

Kate

Guest
Tja, heren, er is me op 28 februari iets verteld wat ik niet goed uitgelegd heb, denk ik. Toen vroeg ik ook iets over plaatjes plaatsen en daarna is me bij gebleven dat ik kon kiezen uit de bovenste 2 links bij IMGDumper.
Maar er is wel degelijk verschil en dat zie ik nu pas. En dus ga ik voortaan voor de bovenste. Tenminste, zo leg ik het nu uit, maar ik ga aan me zelf twijfelen. Als ik het nu nog verkeerd zie, help me dan svp.

Abraham54

Administrator
Teamlid
Lid geworden
2 aug 2016
Waarderingsscore
6.261
Punten
1.013
Leeftijd
69
OS
Windows 10 Professional
AV
FW
Windows Firewal
Of je neemt de derde link - thumb-image met link naar de originele foto.

K

Kate

Guest
Wel, ik heb het als een haas aangepast en de bovenste link gekozen. Gevolg: niemand kan meer om mijn foto's heen!! En om helemaal eerlijk te zijn: de andere links zullen me een zorg zijn, want het is een heel geknutsel en nu laat ik zien hoe mooi het daar is.
Dank jullie wel voor de reacties: ik ben weer iets wijzer (hoort bij een jaartje ouder!:)).

porrelaar

PCS Lid
Lid geworden
22 aug 2017
Waarderingsscore
451
Punten
178
Ik heb de Dagopening van 10 maart opnieuw bekekeken. Ziet er prima uit met die grote foto's, Kate!
Als jij een foto in volle grootte wil gaan plaatsen, dan moet je voor de bovenste link klikken, Kate.

Wat Abraham zojuist schrijft, kan natuurlijk ook. Wanneer je de derde link van boven kopieert en op dit forum plakt, dan zul je op het forum een kleine foto zien, ter grootte van een thumbnail (duimnagel). Het wordt dus weer een kleine afbeelding met in een zwarte balk de afmetingen van de echte foto in pixels.
Maar... wanneer je op dat kleine plaatje (de thumbnail) klikt, dan zal die afbeelding in een ander tabblad op volle grootte getoond worden. Dat de thumbnail deze keer een link is naar de grote foto merk je al wanneer je de muisaanwijzer boven die thumbnail houdt: de pijl verandert dan in een handje
Klik maar eens op de thumbnail die hieronder staat.

Je mag hier gerust mee oefenen. Plaats een foto waarbij je deze keer niet de eerste, ook niet de tweede, maar de derde link kopieert en plakt. En klik daarna onderaan op Voorbeeld. Dan zie je hoe de afbeelding eruitziet. Je kunt nadat je op Voorbeeld hebt geklikt, ook klikken op die thumbnail. Kijk maar wat er dan gebeurt.

Wanneer zou je kiezen voor de derde link van boven? Wanneer je niet wilt dat je foto's teveel ruimte innemen op het forum. Het is helemaal aan jou wat je voortaan gaat doen.

K

Kate

Guest
Dank je wel, Porrelaar. Maar......ik zat net te bedenken dat ik toch nog iets niet begrijp. Ja, zo zit ik nu eenmaal in elkaar.
Ik heb de foto's nu in een map Drenthe zitten op mijn externe HD. (Ik heb nooit foto's of ander werk in mijn laptop, die blijft heel erg schoon. ).

Als ik die foto's bekijk, of een voor een op mijn scherm zet, zie ik GEEN cijfers of getallen. En dan komt de move met IMGDumper. Ik laat IMGDumper een foto kiezen uit die map en daarna uploaden. En tot mijn verbazing zie ik bij de keus én bij de ge-uploade afbeelding, al WEL getallen staan.
Hoe weet die Dumper nou welke link ik ga kiezen? Want de bovenste link zal dus die getallen laten verdwijnen?

porrelaar

PCS Lid
Lid geworden
22 aug 2017
Waarderingsscore
451
Punten
178
Wanneer jij een foto uploadt naar imgdumper, dan zal na voltooien van die upload aan de linkerkant een voorbeeldweergave van je foto staan. Dat voorbeeld is een thumbnail. Dus daarom staan daar ook die getallen in die thumbnail. Die getallen geven de grootte in pixels van de geüploade foto aan.
Wanneer jij je foto's nooit bijsnijdt, dan zul je daar altijd dezelfde getallen zien staan.

Wat zijn dat eigenlijk, die pixels? Iedere foto bestaat uit een aantal blokjes, pixels genaamd. Bij mijn fotocamera zijn dat 2848 blokjes in de breedte en 2136 blokjes in de hoogte. Ieder blokje heeft een eigen kleur. Normaal kun je de afzonderlijke pixels nooit zien. Om die wel te kunnen zien, moet je heel sterk inzoomen op de foto. Dan pas zie je de afzonderlijke pixels.
Laat ik dat eens doen. Ik ga een thumbnail 'opblazen', zodat hij veel groter wordt. Door in te zoomen worden de afzonderlijke pixels (blokjes) dan zichtbaar:

5c842b54a208b-opgeblazen_thumbnail.JPG

Tot zover de betekenis van de getallen die in de thumbnail staan.

Wanneer je voor de bovenste link kiest, dan wordt de foto in het groot geplaatst, dus geen thumbnail. Alleen in de thumbnail staan de getallen die het aantal pixels aangeven.

Daarnaast staan in de 7 links flink wat letters en cijfers:

5c842ccc98978-cijfers_en_letters_in_de_link.JPG

Hierboven zie je bijv. uploads9/5c842b enz. Die reeks cijfers en letters krijgt je foto van imgdumper. Dat is nodig om jouw foto te kunnen tonen. Waarom is dat nodig? Stel je voor dat jij een foto uploadt met de naam bloem. Wanneer imgdumper daar niet een flinke reeks letters en cijfers aan toe zou voegen, dan zou het een zooitje worden. Stel je eens voor dat op 1 dag 10 of 20 mensen een foto met de naam bloem uploaden naar imgdumper en dan die foto op een forum zetten. Dan zouden die mensen allemaal dezelfde link krijgen en dat kan natuurlijk niet, want het zijn verschillende foto's van verschillende bloemen.
De afbeelding die ik het laatst geplaatst heb, had ik zelf de naam opgeblazen thumbnail gegeven. Die naam zit er nog wel in (helemaal aan het eind), maar er zijn flink wat letters en cijfers aan toegevoegd door imgdumper om mijn afbeelding daardoor uniek te maken.

Enigma147

Moderator
Teamlid
Moderator
Lid geworden
15 dec 2018
Waarderingsscore
323
Punten
98
OS
Windows 10 pro
AV
Bitdefender
FW
Cisco Meraki
Kate, de linkjes verwijzen naar verschillende versies van de foto. Een Thumbnail (met de grootte in tekst erop), een volledige foto of de thumbnail met een link naar de grote foto.

Als jij in het programma bezig bent en de foto uitkiest, kan hij natuurlijk even snel kijken hoe groot de foto is en die informatie aan de thumbnail toevoegen.

Even wat anders, wanneer heb jij voor het laatst een backup van de externe harddisk gemaakt?

K

Kate

Guest
Je hebt er geen idee van hoe ik hier op Piep ben opgevoed, Enigma!

Ten eerste heeft Rubensky mij verteld dat ik altijd elke maand een systeemimage moet maken. En als ik er 3 heb, doe ik de 1e weg. En zo werk ik nu al een paar jaar en elke maand hetzelfde ritueel.

Ten tweede kocht ik begin vorig jaar een nieuwe laptop en Abbs heeft me nuttige tips gegeven en op aanraden van hem is mijn externe HD mijn werkplek. Geen documenten en afbeeldingen dus in mijn laptop.

En ten derde weet ik zo langzamerhand wel dat er van alles minstens één backup moet zijn! HD nr 1 (1 terabyte) heeft dus mijn werk, en HD nr 2 (ook 1 terabyte) heeft hetzelfde als backup. En nr 2 wordt bewaakt als fort Knox! Bovendien is hij de plek voor de systeemimages.

Als ik het zo opschrijf, is het allemaal wel een krampachtig gedoe, maar Quandor zorgt er voor dat ik niet aan al dit werk ga twijfelen!
Volgens mij ben ik toch wel een beetje een voorbeeld voor de natie, vind je niet?

quandor

hondje
Lid geworden
23 aug 2017
Waarderingsscore
86
Punten
143
Als ik het zo opschrijf, is het allemaal wel een krampachtig gedoe,
Integendeel, juist zéér wijs.

1 dingetje miscchien : als je laptop / computer en de externe (backup) hdd's in dezelfde woonruimte liggen, verplaats dan 1 externe hdd naar bijv. de zolder of een (droge) schuur. Als er brand uitbreekt en zowel de machine, alsmede de backups, bevinden zich in dezelfde ruimte, dan heb je nog niets.

K

Kate

Guest
Wel een mooie tip, Quandor. Maar.....onze schuur is niet droog te noemen én de 1e plek om in te breken. En de zolder, daar kom ik alleen als er iemand is die besluit te blijven slapen. Bovendien zitten mijn HD en ik dan als ratten in de val: de verwarming staat er en er is een schuin dak waar wij samen dan te pletter vallen! Die zolder zou ik dus van zijn leven niet opzoeken als er brand uit breekt!
Nee, ik vind dat ik echt mijn best doe, en als er brand uitbreekt, so be it, en alles kan vervangen worden behalve mijn herinneringen en die zitten in me verankert. Ik noem dat het noodlot en daar ontkom je niet aan en moet je gewoon niet aan denken. En dat lukt me al een hele tijd, nietwaar!

quandor

hondje
Lid geworden
23 aug 2017
Waarderingsscore
86
Punten
143
Een hdd met daarop een (2e) kopie kun je overal bewaren, zolang je 'm maar niet in de ruimte bewaart waar ook de computer zelf en de 1e kopie ligt. Een nachtkastje, badkamerkastje, meterkast, whatever…….. is afdoende bij een brand, want de kans dat alle ruimtes 100% verbranden is percentueel gering.

Zo heb ik jaren geleden, toen ik mijn eerste digitale fotocameraatje aanschafte, het fysieke fotoboek afgeschaft. Al mijn vakanties zijn qua foto's gedigitaliseerd (inclusief de geboorte van mijn kleindochter) Ik moet er dus niet aan denken dat bij een computercrash / overstroming / brand en / of een andere ramp, deze .jpg'tjes verloren gaan. Bij een grote ramp is de volgorde van redden : onszelf, de hond, mijn laptop, mijn externe hdd's en tot slot mijn ordners met papieren. De rest zal mij een grote worst zijn.

Laatst bewerkt:
K

Kate

Guest
Mijn volgorde zou zijn: onszelf, de mappen met papieren, mijn ouwe sok, de foto's van de ouders (hangen aan de muur, de foto's tenminste!)de laptop, de HD's, mijn trouw-fotoalbum, mijn smartphone, en dan wat voor de grijp ligt. Maar eigenlijk denk ik dat ik me niet zo druk maak om die HD's. Alles zit in mijn geheugen en mijn zoon heeft tig foto's en digitale albums. Zo dierbaar zijn al die dingen me niet. Hoe vaak kijk je er naar? Ik niet tenminste. Ik zie ze liever 'gewoon in het wild'.
En documenten, ach, ik zou niet weten wat. Nee Quandor, er hoeft nu niet beslist brand uit te breken, het geeft zo'n rompslomp, maar ik red me wel daarna, hoor.

Bovenaan Onderaan