firewall en antivirus

• Onderwerp starter Onderwerp starter Verwijderd forumlid 58
  • Startdatum Startdatum
  • Reacties 42
  • Weergaven 3602
V

Verwijderd forumlid 58

Gast
werk nu met ubuntu en zou graag de firewall activeren en een antivirus software installeren
hoe ga je hier mee aan het werk?

De firewall en clam av zijn reeds actief, mede door @Swake maar nu krijg ik mijn email (thunderbird) niet ingesteld? nochtans geef ik de gegevens in van skynet ?
heb wel opgemerkt dat er proximus.be staat zowel bij inkomend en uitgaand?
graag info

Vertel nu eerst of je via IMAP wil ontvangen (standaard instelling Thunderbird) of via POP?

Het is niet verstandig om je e-mail adres openbaar te publiceren :confused:

heb wel opgemerkt dat er proximus.be staat zowel bij inkomend en uitgaand?
graag info

Raadpleeg eens MyProximus (klantenlogin) . skynet was vroeger belgacom wat nu proximus is.

Ik heb je e-mailadres aangepast - om spam te voorkomen.

Klopt bovenstaande en werkt je e-mail nu?

Het is niet verstandig om je e-mail adres openbaar te publiceren :confused:

Raadpleeg eens MyProximus (klantenlogin) . skynet was vroeger belgacom wat nu proximus is.
nee @ab
en swake heb ook zo een vermoeden dat het proximus.be zal zijn dan skynet.be zal eens gaan kijken
nochtans op 8.1 en 10 werkt deze dan nog wel?

De Ubuntu firewall ufw kun je ook een grafisch jasje geven om de instellingen te bekijken.
In Synaptic pakketbeheer zoek je naar gufw en dat installeer je:

5926bbb45a11b-Schermafdruk_van_2017-05-25_12-58-51.png

592a3c8db2985-Schermafdruk_van_2017-05-28_04-56-51.png

Laatst bewerkt:
Eenmaal geactiveerd zijn de standaard instellingen van de UFW-firewall goed.

Ik gebruik Ubuntu GNOME. Synaptic pakketbeheer is te vinden bij Systeemgereedschap:

592a3b8658b89-Schermafdruk_van_2017-05-28_04-51-45.png

Laatst bewerkt:
helaas staat deze daar niet bij wel het overige volgens jou screenshot
deze heb ik nu geinstalleert succesvol alles is in orde thanks

Laatst bewerkt:
Overigens, als Linux thuisgebruiker (geen server dus) heb ik geen antivirus software geïnstalleerd.

Naar het schijnt zou er toch een geschikte software (sophos) zijn die je een beveiliging geeft in ubuntu en linux, maar om dat te downloaden moet je heel wat prive gegevens ingeven (ook je tel) dat vertrouw ik niet zou goed?@evc synaptic heb ik succesvol geinstalleerd, langs daar kon ik sophos wel vinden en downloaden uitpakken, maar kreeg een foutmelding dat er een of ander pakket afwezig is

Als je dit plaatje ziet kun je echt niet concluderen dat de 2,11 % Linux thuisgebruikers een doelwit zijn voor wat dan ook:

5927e55d72283-statistiek.jpeg

Als thuisgebruiker van Linux hoef je je normaal gesproken geen zorgen te maken.
Vrijwel alles wat aan virussen voor Linux wordt uitgebracht is bedoeld voor de Linux servers, waarvan nog steeds een hoop met een oudere versie Linux server werken en dus kwetsbaar zijn.
Denk daarbij maar aan wat Sony overkomen is met zijn Linux servers die diverse malen gehackt zijn, omdat dat grote concern de boel niet veilig hield.

Inderdaad lijkt me toch maar het beste om dat zomaar te laten, en daarbij er staat al clam av en de firewall is ingeschakeld ik denk dan ook dat dit voldoende is.
En alle software die je zou willen 99% kan je vinden in het ubuntu softbeheer of synaptic?

Terug
Bovenaan Onderaan