Firefox 70.

abbs

Security Expert
Team lid
Lid geworden
3 jun 2017
Reaction score
101
Punten
43
Leeftijd
54
Hallo,

Firefox is ge-up-date naar 70.0

Hierbij hebben ze weer meteen het icoon aangepast (opbouw van iconen van alle Firefox vernieuwde versies)

Aarie25

Moderator
Team lid
Lid geworden
4 jul 2018
Reaction score
350
Punten
83
Leeftijd
39
Ook zijn er weer nieuwe functies aan toegevoegd en 13 lekken gedicht.

Mozilla heeft een nieuwe versie van Firefox uitgebracht die trackers van Facebook, LinkedIn en Twitter blokkeert en extra opties voor de wachtwoordmanager Lockwise introduceert. De browser beschikte al over verschillende opties om webtrackers te blokkeren en is nu van 'social tracking protection' voorzien.

Via deze optie kan Firefox cross-site trackingcookies van websites zoals Facebook, Twitter en LinkedIn blokkeren. "Sociale netwerken plaatsen trackers op andere websites die volgen wat je op internet doet, ziet en bekijkt. Hierdoor kunnen socialmediabedrijven data over je browsegedrag verzamelen en hun gerichte advertenties verbeteren. Zelfs als je geen sociaal netwerk gebruikt, kan die site nog steeds data over je browsegedrag verzamelen", aldus Mozilla.

Met social tracking protection blokkeert Firefox de meestvoorkomende trackers van Facebook, Twitter en LinkedIn die op andere websites verschijnen. Gebruikers kunnen de instelling aanpassen, afhankelijk van hoe streng ze de trackers willen blokkeren. Dit kan echter gevolgen voor het functioneren van websites hebben. Daarnaast waarschuwt Mozilla dat socialmediabedrijven gebruikers nog steeds op hun eigen netwerken kunnen volgen of wanneer gebruikers met hun socialmedia-account op andere websites inloggen.

Bron Securty.nl

Black Tiger

Enthousiast
Lid geworden
6 aug 2018
Reaction score
315
Punten
83
Website
www.satellitefun.org
Inderdaad was het mij ook opgevallen door de combinatie van vreemd ander icoontje en opeens social tracking beveiliging.
Wel leuk. Icoontje vind ik persoonlijk minder geslaagd. Het is een web browser en nu is die oranje sjaal wat te groot. Icoon 2 en 3 genoten mijn voorkeur.
Maar ach... zo vaak kijk je daar toch niet naar. :)

Roxmarie

Vaak hier
Bekend gezicht
Lid geworden
28 mei 2019
Reaction score
377
Punten
63
Inderdaad was het mij ook opgevallen door de combinatie van vreemd ander icoontje en opeens social tracking beveiliging.
Wel leuk. Icoontje vind ik persoonlijk minder geslaagd. Het is een web browser en nu is die oranje sjaal wat te groot. Icoon 2 en 3 genoten mijn voorkeur.
Maar ach... zo vaak kijk je daar toch niet naar. :)
Hihi, was me nog niet eens opgevallen, ach die sjaal hebben ze nodig, de winter komt er immers aan. ;)

PeterJ

Security Expert
Team lid
Lid geworden
14 jul 2019
Reaction score
20
Punten
18
Het icoontje is inderdaad veel minder. De bovenste 3 zijn duidelijker en geven aan wat Firefox doet en waar de naam voor staat.

porrelaar

Vaak hier
Lid geworden
22 aug 2017
Reaction score
157
Punten
43
Ik vond het nieuwe icon van Firefox 70 ook bar lelijk en wilde het daar niet bij laten zitten.
Op internet gezocht naar andere/oudere icons voor Firefox: http://www.iconarchive.com/search?q=firefox&page=1
Ik koos voor het Carlosjj-Mozilla-Firefox.ico (128 x 128 pixels).
Ik maakte een aparte map aan voor dat icon en zette die map op een vaste plek.
Daarna gebruikte ik deze handleiding om het icon van Firefox dat bij mij permanent in de taakbalk staat, te wijzigen: https://itstillworks.com/13332767/how-to-change-a-mozilla-firefox-icon-permanently-in-the-taskbar
En dit was het resultaat van mijn inspanningen:

porrelaar

Vaak hier
Lid geworden
22 aug 2017
Reaction score
157
Punten
43
nieuwe versie van Firefox uitgebracht die trackers van Facebook, LinkedIn en Twitter blokkeert
En van die Enhanced Tracking Protection kreeg ik direct een demonstratie toen ik zojuist een ander topic op Piep bezocht:

Prima!

Aarie25

Moderator
Team lid
Lid geworden
4 jul 2018
Reaction score
350
Punten
83
Leeftijd
39
Het lijkt dus goed te werken 👍

ShadyAngel

Heeft veel posts
Lid geworden
12 sep 2018
Reaction score
164
Punten
63
Leeftijd
60
@porrelaar
Icoontje ook gewijzigd naar het 2e. In het startmenu blijft het originele wel staan. Is dat ook te wijzigen?

porrelaar

Vaak hier
Lid geworden
22 aug 2017
Reaction score
157
Punten
43
In het startmenu blijft het originele wel staan. Is dat ook te wijzigen?
Dan moet je weten waar het originele (= nieuwe icon van Firefox staat); dan kun je dat vervangen.
Ik ga dat niet uitzoeken en proberen, omdat het voor mij niet zinvol is. Firefox is op mijn pc vastgemaakt aan de taakbalk. Ik start Firefox dus altijd op via een klik op het Firefox pictogram in de taakbalk. Dat het Firefox icoon in het startmenu nog wel het moderne ( voor mij: lelijke) pictogram is, stoort mij niet. Het icoon in de taakbalk is immers altijd in het zicht; het icoon in het startmenu niet.

porrelaar

Vaak hier
Lid geworden
22 aug 2017
Reaction score
157
Punten
43
Bedankt, Black Tiger!
In Windows 10 moet je inderdaad hier zijn: C:\ProgramData\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs
Ook in mijn startmenu heeft Firefox nu zijn oude icon:

ShadyAngel

Heeft veel posts
Lid geworden
12 sep 2018
Reaction score
164
Punten
63
Leeftijd
60
@Black Tiger
Ik heb naar deze mappen gezocht maar niets gevonden. Ik vind echter op ongeveer die 2 genoemde plaatsen wel een "Menu Start" maar geen map "Start Menu". Dit is ook zo op mijn 2 andere pc's. Misschien een verschil tussen de nederlandse en engelse windows?
Hoe dan ook vind ik in de "Menu Start" niet alle geïnstalleerde programma's terug, oa Thunderbird en Firefox (beide Mozilla) niet.

Oplossing gevonden: heb het pad in verkenner geplakt en menu start is de juiste map, ik had niet ver genoeg naar onder gescrold en de Firefox koppeling niet gezien.
Echter in het 2e pad "C:\Users\<User>\AppData\Roaming\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs" staat geen firefox koppeling. Het icoontje in het startmenu is nu wel gewijzigd.

Laatst bewerkt:

porrelaar

Vaak hier
Lid geworden
22 aug 2017
Reaction score
157
Punten
43
Menu Start is hetzelfde als Start Menu...

Als je het volledige pad naar een map weet, dan kun je daar in één keer naar toe. Je hoeft er niet map voor map naar toe te gaan bladeren.
Kopieer onderstaande regel, zodat die op het klembord van Windows staat:
C:\ProgramData\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs

Open dan de Verkenner. Kijk in de adresbalk van de Verkenner. Ja, de Verkenner heeft een adresbalk.
Standaard opent de Verkenner in Snelle toegang. Dat zie je ook in de adresbalk staan.
Klik in de adresbalk van de Verkenner achter de woorden Snelle toegang. De woorden Snelle toegang zijn dan geselecteerd; dat zie je aan de blauwe achtergrond:

Druk op Ctrl-V. De inhoud van het klembord wordt geplakt in de adresbalk van de Verkenner.
Druk op de Enter-toets. Je zit dan direct in de juiste map.
En in die map vind je ook de snelkoppeling van Firefox:

Ha, ik was te laat met mijn reactie. Je had het al gevonden. Mooi zo!

ShadyAngel

Heeft veel posts
Lid geworden
12 sep 2018
Reaction score
164
Punten
63
Leeftijd
60
Ik had het zo opgelost met het pad in de verkenner te plakken. Zo doe ik het meestal ipv het hele pad in te typen. :)

Bovenaan Onderaan