Februari 2018

PCI staat voor Peripheral Component Interconnect.
Conventional PCI, vaak afgekort tot PCI, is een ‘local computer bus’ om hardware aan te sluiten op een computer. (…) Typische PCI kaarten zijn: netwerk kaarten, geluidskaarten, modems [en] PCI video kaarten (…)
- Wikipedia (vertaald), Conventional PCI - Wikipedia
Dit hoeven niet per se kaarten te zijn: In een computer wordt een SATA hardeschijf als een PCI apparaat behandelt bij de technologie AHCI.

PCI is een soort van af! Maar toen bleek het volgende toen ik verder ging met drive en file management: Hoewel we kunnen comminuceren met PCI krijgen we maar één antwoord terug: 0xD261. Dit komt waarschijnlijk door het systeem dat ik heb gemaakt die de data stuurt naar de PCI die of alleen maar apparaat 0 (het eerste apparaat dat het tegen komt) doorgeeft of door één getal dat ik heb toegevoegd zorgt het er voor dat het corrupte data doorgeeft. Hoe dan ook, we kunnen comminuceren dus de fundering is er. Alleen had ik hier niet bepaald op gehoopt.

f969d6c6c95c14090280dc09a20eb98a.jpg

Ondertussen heb ik al wel een klein beetje wat informatie opgezocht over drive/file management. En ik hoop dit probleem komende week op te lossen.

Vragen zijn natuurlijk hartstikke welkom en ik vind het leuk om in detail te praten over technische details.
Na ja, meer heb ik niet te vertellen. Dus, fijne avond nog.

Hoi Maarten,

Van mij heb je niets te duchten: geen kritiek, geen vragen, ik ben sprakeloos! Ik vind het erg knap dat je hier iets in ziet. Wat voor mij een leuk patroontje is, is voor jou een verzameling antwoorden (als ik het goed begrijp!).
Petje af tot zover, al ben je zelf nog niet helemaal tevreden.
Maar dat komt wel en het is 23 maart voordat je het weet! Dus: succes verder en dat geldt ook voor Tijmen!

Hoi Maarten,
Van mij heb je niets te duchten: geen kritiek, geen vragen, ik ben sprakeloos! Ik vind het erg knap dat je hier iets in ziet. Wat voor mij een leuk patroontje is, is voor jou een verzameling antwoorden (als ik het goed begrijp!).
Petje af tot zover, al ben je zelf nog niet helemaal tevreden.
Maar dat komt wel en het is 23 maart voordat je het weet! Dus: succes verder en dat geldt ook voor Tijmen!

Ja dat heb je goed begrepen. Alleen is het voor mij een antwoord in het Russisch: Het is een antwoord dat ik eerst nog maar is moet zien te vertalen.

Fijne avond!

Ik heb het eens even voor je gelezen! Je hebt gelijk: je zult je Russisch moeten ophalen

Want dit is het wachtwoord van Poetin! En om het niet te vergeten, heeft hij een muismat laten maken waarop het enige (!) keren gedrukt staat. Niemand weet dat dit zijn wachtwoord is, iedereen denkt dat het de code van zijn fietsslot is. Maar jij en ik weten nu beter, dus doe er je voordeel mee.

In dat geval is het eerder Afrikaans: Sommige delen begrijp je, andere delen niet.

Bij Afrikaans (tenzij je de taal geleerd hebt natuurlijk) is het zo dat je sommige delen begrijpt omdat het een NLse afleiding van het woord is, maar sommige woorden begrijp je niet omdat het Afrikaans is en niet Nederlands. Dus...

Russisch vind ik opzich wel een mooie taal, Afrikaans ook. Ik kan geen van beide maar dat is een detail.

De mooiste taal om naar te luisteren vind ik Frans. Maar de fijnste taal om te spreken vind ik Engels. Ik heb er nog eens over nagedacht om de Ierse taal te gaan leren, het echte Gaelic, maar ik had gewoon geen tijd om dat naast een huishouden en een baan van 36 uur te doen. Toch heb ik er een beetje spijt van.

Mocht je technische details willen: Het probleem was dat ik een 32-bit getal via een 8-bit comminucatie systeempje vervoerde, dat is zoiets dat je niet vind totdat je het gevonden hebt en dan denk je "Goh wat raar eigenlijk dat het niet werkt (NOT)". En ook had ik een waarde verkeerd geïnterperteerd in de documentatie, ook hartstikke leuk om te doen. :)

De technische details zijn vast niet begrijpelijk voor mij, maar ik vind het wel enorm knap dat je het probleem nog zelf vindt ook! En dat komt ongetwijfeld ook weer goed.

Ik ben alleen een beetje sceptichs wat betreft de 32-bit ontwikkeling in deze tijd, waarin alles 64-bit is of wordt.

Ja klopt.
Zie 'Wat is BirdOS?' voor een statement.

Dan is het verder nog zo dat we alles zelf moeten maken.
Documentatie is er voor 32-bit meer dan bij 64-bit en dat helpt bij het leren, als je het dan eenmaal snapt kan je met 64-bit aan de gang.

Je moet snappen dat dit soort projecten er niet per se om gaan om de beste te zijn en dat je niet ff'tjes een 32-bit of 64-bit OS maakt. 64-bit gaat nog langer duren, en ik stop daar liever de kennis in die ik leer met 32-bit zodat het goed wordt in plaats van dat ik nu met 64-bit aan de gang ga en alles een zooitje maak. De kennis die ik nu aanleg gaat helpen om de 64-bit versie nog beter te maken.

Bij deze versie komen zoveel dingen die bij de 64-bit versie opnieuw gebruikt kunnen worden. Zo kan de kernel aangepast worden naar 64-bit, in 32-bit kan je dingen al verbeteren en leren en dan pas je met die kennis de kernel aan. De bootloader wordt op een gegeven moment een eigen bootloader (na GRUB). Een setup wordt met deze versie gemaakt die wordt ook hergebruikt. Kortom, 32-bit is leren en ons EERSTE OS daarna komen interessante gebruikers dingen.

Zijn hier nog vragen over?

Ik weet best waar jij mee bezig bent.
Het is en blijft een hele klus.
Bijvoorbeeld hoe lang heeft Linux er wel niet overgedaan, om makkelijk te gebruiken zijn voor Windows gebruikers!
In ieder geval heeft Ubuntu uit Zuid-Afrika daarvoor veel gedaan.

Sommige klasgenoten rennen wel eens naar me toe en vragen zich dan af waarom het nog steeds niet af is. Ik heb 't is gevraagd en een van hun dacht dat iemand er volgens hem twee dagen over deed. In die tijd maak je zelfs geen normale applicatie, tenzij het een of andere jam is (maar ja, dan is het geen normale applicatie). Dat is voor mij de tijd waarin ik een website pagina maak. En dat wil dan software engineer worden.

Maar goed, vandaar dat ik het erbij zeg.

Leuk, dat klasgenoten denken dat jij een tovenaar bent!

Mijn klasgenoten zijn werkelijk geweldig.

Deze maand (en ik verwacht ook volgende maand, maar ben niet zeker) heb ik veel huiswerk gehad. Maar dit vind ik geen excuus om helemaal niks gedaan te hebben en er is wel wat gedaan, maar heel erg weinig. Ik weet niet hoeveel ik kan doen in de komende tien dagen, maar tot nu toe heb ik een kleine bugfix gedaan.

Dit betekent dat ik wel een beetje heb om over te schrijven maar niet heel veel. Ik dacht ik laat het jullie even weten.

Dank je wel. Doe maar rustig aan, alles wat je post is immers meegenomen?

Met spanning wacht ik op het moment dat mij de eerste ISO wordt toegezonden zodat ikzelf kan testen. :) :)

Eigenlijk heb ik altijd ISO's klaar liggen dus als je bij een bepaalde update denkt dat je 'm een keer wilt testen dan kan dat. Ik weet nog niet wanneer de officiële ISO komt. xD

Terug
Bovenaan Onderaan