Favoriete command line interpreter allertijden

Gewoon, benieuwd. Ik ben ook benieuwd waarom! :)

Dus: Wat is jouw favoriete command line interpreter/CLI allertijden? Maakt niet uit of 'ie jaren '80 is of super nieuw, waar jij blij van wordt. En waarom? Wat vond je er fijn aan?

Ik gebruik hier de naam command line interpreter in de hele losse zin van het woord: in dit geval telt de BASIC-interpreter van de C64 ook als CLI.

Waarom? Omdat ik die i.cm. Powershell het meeste gebruik.

Als ik terug ga in de tijd eigenlijk 4dos, dat was ook een command.com achtige waar je extra dingen mee kon doen.
Die mogelijkheden heb je niet bij de gewone command.com of Windows CMD. Misschien met Powershell iets meer.
Op servers doe ik zowat alles console en dan is de Linux command prompt waarmee je zelf ook aliassen kunt instellen gewoon erg handig dus vandaar de keuze voor de Linux command prompt.

Geen idee!

Mijn stem is gegaan naar: Windows CMD/COMMAND.COM-achtigen
Al vind ik PowerShell ook steeds leuker wanneer je je meer verdiept in de werking.

Maar CMD + Batch heeft in Windows nog steeds mijn voorkeur, op basis hiervan hebben heel wat knappe koppen een tool gemaakt. ComboFix (sUBs), Zoek (Smeenk) en anno nu SFCFix (Niemiero).

Bij de eerste twee heb ik zoveel kennis opgedaan over Windows, met name over het oplossen van problemen met malware en andere narigheid. Maar laat ik dit draadje niet te langdradig maken.

Visual Basic 6.0 heb ik ooit gekocht op een computerbeurs, nadat HijackThis open source is gemaakt heb ik de broncode bekeken van Merijn Bellekom. Dit was wel een VB6-WizzKidd destijds..... ?‍♂️

VB6, ik heb er nog steeds een Virtual Machine met XP waarop die geïnstalleerd is op mijn computer staan. Heerlijke tool die ik al zo lang gebruik voor de meest uitlopende zaken en omdat ik eraan gewend ben is het ideaal voor kleine programmeer klusjes.

Ook een erg leuke vond ik REXX. Dat is een scripttaal die gebruikt werd op een IBM Mainframe. Ik was dol op één commando: INTERPRET. Je kon daar strings mee laten uitvoeren alsof het programmacode was.

Maar dat terzijde.

Powershell is geweldig, als je eenmaal door hebt hoe het in elkaar zit en hoe je modules kan gebruiken.

gebruik alleen maar Powershell, :unsure:

Met CTRLALTt de terminal in Ubuntu.
Zo nu en dan om nieuwe applicaties te installeren, maar meestal om updates binnen te halen.

Heb vroeger veel gedaan met Basic, was nog overzichtelijk en daar hou ik van.

Ik heb ooit met een vriend een poging ondernomen om Linux onder de knie te krijgen, toen ik hem vroeg wat
Code:
mkfs.ext4 / dev/sda1
zou gaan doen, zei hij, wacht maar ik probeer het wel even (komt bij, hij begrijpt nauwelijks engels) na een korte tijd werd het stil aan de andere kant......... ?

Heb vroeger veel gedaan met Basic, was nog overzichtelijk en daar hou ik van.

Ik heb ooit met een vriend een poging ondernomen om Linux onder de knie te krijgen, toen ik hem vroeg wat
Code:
mkfs.ext4 / dev/sda1
zou gaan doen, zei hij, wacht maar ik probeer het wel even (komt bij, hij begrijpt nauwelijks engels) na een korte tijd werd het stil aan de andere kant......... ?
Je kan natuurlijk ook rm -rf /uitproberen. Dat geeft minder typewerk, en dan wordt het ook gegarandeerd stil :ROFLMAO:

Terug
Bovenaan Onderaan