Fan van cpu blaast regelmatig

cooper

PCS Lid
Lid geworden
26 sep 2020
OS
Windows Home 10
AV
Kaspersky internet security 2020
Hello,
Ik heb een vraagje.
Als ik op de msi cr61 laptop waarop mijn kleinzoon games speelt gewoon surf op het internet, dan blaast de fan van de cpu telkens na een klein tijdje.
Mijn kleinzoon speelt er regelmatig games op.
Is dat normaal?
De processor is een intel core i-5 4200M cpu en is gekocht in 2014.

Of komt dit doordat de processor reeds van 2014 wordt gebruikt in de laptop?
Kan ik dit verhelpen zodat ik de fan van de cpu niet meer hoor?
grtz,
cooper

Modernere games vereisten steeds meer van cpu en gpu dus ja dan moet zo'n oude processor (cpu) harder werken en wordt ie sneller warm met als gevolg dat de koeler sneller gaat blazen.

Verhelpen? Dat hangt er van af. Heb je hem al eens schoon gemaakt? Als je zelf geen laptops kunt open maken zou ik er zeer zeker vanaf blijven. Maar wat je wel kunt doen is met de stofzuigers eens goed alle gaten van de laptop waar hij koeling door kan krijgen zuiver maken.
Met name dat openingetje waar de processorventilator zit, is meestal klein en vierkant. Maar ook andere openingen die je ziet.
Dat zou het aanslaan van de koeler kunnen minderen.

Maar het aanslaan van zo'n koeler is wel normaal, ik zou me eerder zorgen maken als dat nooit zou gebeuren. Tenzij je nooit dingen doet die de processor wat zwaarder belasten. Dus nooit grafische dingen of games doet of sterke langdurige berekeningen.

Modernere games vereisten steeds meer van cpu en gpu dus ja dan moet zo'n oude processor (cpu) harder werken en wordt ie sneller warm met als gevolg dat de koeler sneller gaat blazen.

Verhelpen? Dat hangt er van af. Heb je hem al eens schoon gemaakt? Als je zelf geen laptops kunt open maken zou ik er zeer zeker vanaf blijven. Maar wat je wel kunt doen is met de stofzuigers eens goed alle gaten van de laptop waar hij koeling door kan krijgen zuiver maken.
Met name dat openingetje waar de processorventilator zit, is meestal klein en vierkant. Maar ook andere openingen die je ziet.
Dat zou het aanslaan van de koeler kunnen minderen.

Maar het aanslaan van zo'n koeler is wel normaal, ik zou me eerder zorgen maken als dat nooit zou gebeuren. Tenzij je nooit dingen doet die de processor wat zwaarder belasten. Dus nooit grafische dingen of games doet of sterke langdurige berekeningen.
Thanks.
Ik heb onlangs nieuwe koelpasta op de processor aangebracht en de fan gereinigd. De msi cr61 laptop is heel gemakkelijk te openen en de processor en de fan zijn zonder moeite te bereiken.

Mijn kleinzoon speelt zijn games nu op zijn desktop Acer Predator Orion processor i5-11400 F 6 core's - 12 threads 16 gb geheugen.

Maar het zal wel zo zijn dat de intel core processor i5-4200M van 2014 sneller heet wordt door de ouderdom waardoor de fan meer gaat afkoelen en blazen.
grtz,
cooper

onlangs nieuwe koelpasta op de processor aangebracht
Hopelijk niet te veel en/of niet op de verkeerde wijze want dat kan er ook toe leiden dat de overbrenging van de warmte naar de koeler onvoldoende is. Dat kan ook een oorzaak zijn.
Maar als dat goed gedaan is kun je er van uit aan dat het de cpu van 2014 is die gewoon door de ouderdom nu hard moet werken en daardoor de fan meer gaat blazen.

Hopelijk niet te veel en/of niet op de verkeerde wijze want dat kan er ook toe leiden dat de overbrenging van de warmte naar de koeler onvoldoende is. Dat kan ook een oorzaak zijn.
Maar als dat goed gedaan is kun je er van uit aan dat het de cpu van 2014 is die gewoon door de ouderdom nu hard moet werken en daardoor de fan meer gaat blazen.
Thank you.

Ik kijk eerst naar een voorbeeld video op Youtube en daar zie ik gewoon dat het metalen plaatje volledig wordt bedekt met een dun laagje koelpasta.
Dit doe ik dus ook zo.

grtz,

cooper

Dit doe ik dus ook zo.
Als het maar zeer dun is en geen lucht tussen zit.
Arctic heeft daar een tabelletje voor.

Lijkt me verder prima. Je kunt eventueel altijd nog eens een programma als CPUID HWMonitor (klik) laten meedraaien.
Dan meteen na het stoppen van het gamen (of als het kan tijdens het gamen als ie gaat blazen), kijken wat de temperatuur is.
Eigenlijk moet ie niet boven de 75 graden uit komen dan.

T
Als het maar zeer dun is en geen lucht tussen zit.
Arctic heeft daar een tabelletje voor.

Lijkt me verder prima. Je kunt eventueel altijd nog eens een programma als CPUID HWMonitor (klik) laten meedraaien.
Dan meteen na het stoppen van het gamen (of als het kan tijdens het gamen als ie gaat blazen), kijken wat de temperatuur is.
Eigenlijk moet ie niet boven de 75 graden uit komen
Thanks again.
Ik heb de link naar CPUID HWMonitor download gevolgd en het programma gedownload.
Zodat ik controle kan uitoefenen op de temperatuur van de cpu.

grtz,

cooper

Die geeft nog wel veel meer temperaturen aan, maar belangrijkste is cpu en die is daar goed te zien.

Een temperatuur van 44 is totaal niet interessant, want dat is een lage temperatuur.

Je zou eens moeten kijken als ie aan het gamen is en de koeler gaat blazen. Dan is ie namelijk op zijn hardst bezig.
Ik weet alleen niet of Speccy dit realtime update of dat die alleen even de temperatuur door geeft van het moment dat Speccy gestart wordt. Vandaar dat ik liever de CPUID HWMonitor gebruik, van deze week ik zeker dat ie realtime temperatuur door geeft.

Wat ik dan doe CPUID starten, dan gamen en als ie begint te blazen dan met alt-tab of ctr-esc switchen naar de desktop c.q. CPUID en dan zien wat de cpu aan geeft. Of nadien, na het gamen, want hij geeft dan ook de max. temperatuur weer die hij behaald heeft. Dat is ook een handigheidje van die tool.

Een temperatuur van 44 is totaal niet interessant, want dat is een lage temperatuur.

Je zou eens moeten kijken als ie aan het gamen is en de koeler gaat blazen. Dan is ie namelijk op zijn hardst bezig.
Ik weet alleen niet of Speccy dit realtime update of dat die alleen even de temperatuur door geeft van het moment dat Speccy gestart wordt. Vandaar dat ik liever de CPUID HWMonitor gebruik, van deze week ik zeker dat ie realtime temperatuur door geeft.

Wat ik dan doe CPUID starten, dan gamen en als ie begint te blazen dan met alt-tab of ctr-esc switchen naar de desktop c.q. CPUID en dan zien wat de cpu aan geeft. Of nadien, na het gamen, want hij geeft dan ook de max. temperatuur weer die hij behaald heeft. Dat is ook een handigheidje van die tool.
Thanks.
Oké voor de duidelijk uitleg met de
CPUID HWMonitor

Ik moet wel wachten tot mijn kleinzoon nog eens komt om zijn games op te starten en te spelen. Ik speel nooit met games.
Daarom kan ik best eerst Prime eens proberen zodat ik geen game moet opstarten.
Daarna laat ik het weten.

grtz,

cooper

aan Prime95 valt er weinig te zien, je moet het wel in combinatie gebruiken met één van eerder vermelde app's.
hier een voorbeeld (Prime is het gedeeltelijk verdoken beeld, het eerste scherm is mijn temperatuur monitor):

655b4b7fa5c02-Prime95_test_CPU.jpg

hier zonder stress-test:

655b4d53bad99-test_CPU.jpg

dan hoef je geen game op te starten ......
Dank je. Er zijn meerdere stress testen maar ik kijk toch liever realtime naar echte dingen.
Met een stress test kwam ik bijv. op mijn eigen pc niet boven de 92 graden uit met de oude koeling. Maar met feitelijk gewoon even 5 minuten RUST spelen was het toch 95 a 97 graden.
Stress testen duren enkele minuten, gamen doe je veel langer. Vandaar dat ik liever naar iets realtime kijk. Kan toch weer enkele graden schelen t.o.v. een stresstest.

:LOL: ik leg gewoon een Coolpac onder mijn Laptop als ik ga gamen, temperatuur loopt dan bijna niks op .

Terug
Bovenaan Onderaan