Facebook heeft verschillende grote Amerikaanse banken gevraagd klantgegevens van hen te ontvangen. Het sociale netwerk wil informatie over financiële transacties, winkelgewoontes en rekeningsaldi via de aangevraagde banken. Facebook wilde of wil nieuwe financiële diensten aanbieden op basis van deze kennis, zoals de Wall Street Journal meldt.
Concreet zou Facebook onder meer aan deze banken hebben gevraagd, welke soorten bankdiensten het haar klanten zou kunnen bieden: JPMorgan Chase, Citigroup, Wells Fargo en US Bancorp, zoals de Wall Street Journal heeft geleerd van goed geïnformeerde kringen. Facebook denkt waarschijnlijk aan functies, zoals de mogelijkheid dat een bankklant via zijn messenger naar zijn accountsaldo kan vragen. Of een functie in Messenger om fraude met accounts te voorkomen.
Volgens de Wall Street Journal twijfelen banken eraan, hoe zorgvuldig Facebook met hun klantgegevens zal omgaan - het schandaal rond Cambridge Analytica is een waarschuwend voorbeeld. Een van de banken zou de gesprekken expliciet hebben beëindigd vanwege deze twijfels. Ondertussen probeerde Facebook de twijfels weg te nemen door te beweren dat ze de bankgegevens van de Facebook-gebruikers niet wilden misbruiken voor reclamedoeleinden. En de bankgegevens niet aan andere bedrijven willen doorgeven.
Volgens een rapport van The Verge, die om dit rapport vraagt, heeft Facebook echter ontkend, dat het "actief financiële dienstverleners vroeg om financiële transactiegegevens". Maar Facebook wil zijn verzoeken alleen op zo'n manier kennen dat het eenvoudigweg zoekt naar partnerbanken en creditcardbedrijven om serviceaanbiedingen via chatbots middel Facebooks Messenger aan klanten te bieden of om klanten te helpen hun accounts binnen de app te beheren.
Facebook biedt al de integratie van American Express, Mastercard en PayPal in Messenger. Maar Facebook wil zijn partnerschappen uitbreiden, naar traditionele banken.
Uiteindelijk staat Facebook op het punt zijn Messenger te evolueren van een puur chat-tool naar een vollediger tool, om Facebook-gebruikers langer op hun platform te houden. Facebook reageert hiermee op het stagnerende of zelfs afnemende aantal gebruikers en de laatste teleurstellende kwartaalcijfers.
Facebook staat niet alleen met zijn interesse in bankgegevens over zijn klanten; Google en Amazon schijnen ook min gesprek met banken en creditcardmaatschappijen om in de toekomst bancaire diensten aan te bieden via hun taalassistenten.
Concreet zou Facebook onder meer aan deze banken hebben gevraagd, welke soorten bankdiensten het haar klanten zou kunnen bieden: JPMorgan Chase, Citigroup, Wells Fargo en US Bancorp, zoals de Wall Street Journal heeft geleerd van goed geïnformeerde kringen. Facebook denkt waarschijnlijk aan functies, zoals de mogelijkheid dat een bankklant via zijn messenger naar zijn accountsaldo kan vragen. Of een functie in Messenger om fraude met accounts te voorkomen.
Volgens de Wall Street Journal twijfelen banken eraan, hoe zorgvuldig Facebook met hun klantgegevens zal omgaan - het schandaal rond Cambridge Analytica is een waarschuwend voorbeeld. Een van de banken zou de gesprekken expliciet hebben beëindigd vanwege deze twijfels. Ondertussen probeerde Facebook de twijfels weg te nemen door te beweren dat ze de bankgegevens van de Facebook-gebruikers niet wilden misbruiken voor reclamedoeleinden. En de bankgegevens niet aan andere bedrijven willen doorgeven.
Volgens een rapport van The Verge, die om dit rapport vraagt, heeft Facebook echter ontkend, dat het "actief financiële dienstverleners vroeg om financiële transactiegegevens". Maar Facebook wil zijn verzoeken alleen op zo'n manier kennen dat het eenvoudigweg zoekt naar partnerbanken en creditcardbedrijven om serviceaanbiedingen via chatbots middel Facebooks Messenger aan klanten te bieden of om klanten te helpen hun accounts binnen de app te beheren.
Facebook biedt al de integratie van American Express, Mastercard en PayPal in Messenger. Maar Facebook wil zijn partnerschappen uitbreiden, naar traditionele banken.
Uiteindelijk staat Facebook op het punt zijn Messenger te evolueren van een puur chat-tool naar een vollediger tool, om Facebook-gebruikers langer op hun platform te houden. Facebook reageert hiermee op het stagnerende of zelfs afnemende aantal gebruikers en de laatste teleurstellende kwartaalcijfers.
Facebook staat niet alleen met zijn interesse in bankgegevens over zijn klanten; Google en Amazon schijnen ook min gesprek met banken en creditcardmaatschappijen om in de toekomst bancaire diensten aan te bieden via hun taalassistenten.