Energie Direct gaf een aanbieding

Abraham54

Administrator
Forumleiding
Lid geworden
2 augustus 2016
Punten
113
Leeftijd
70
OS
Windows 11 Professional
AV
Microsoft Defender
FW
Windows Firewall
Ik heb van de aanbieding gebruik gemaakt en zit nu voor drie jaar vast.
Ook ga ik nu minder betalen en dat is mooi meegenomen.

Ik kreeg er ook een van United Consumers, zou ik ook minder gaan betalen, maar ga sowieso minder betalen per 1 juli.
De aanbieding was nog iets lager en ook voor 3 jaar, maar volgens mij kan het nog wel beter dus ik wacht nog af.

Ik heb nog steeds een variable contract bij vattenfall en de prijs gaat ook per 1 juli omlaag.
Maar ik ben nog aan het vergelijken met andere energiemaatschappijen.
2024 verwacht ik dat de prijzen weer fors omhoog gaan, er is er geen prijsplafond meer en de belasting gaat weer omhoog.
Daarom zoek ik nu naar een vast contract van tenminste 3 jaar.

Welke belasting gaat weer omhoog? Energiebelasting? Die is toch al weer terug omhoog naar 21% per 1 januari?
Of is er nog een andere die omhoog gaat.

Tja of in 2024 de prijzen echt weer fors omhoog gaan... zou best kunnen. Toch wacht ik nog even af, zou me niet verbazen als na 1 juli de prijzen voor de 3-jarige contracten nog wat lager worden dan nu.

Ik verwacht dat het kabinet dit jaar gaat zeggen dat de belastingverhoging vanaf 2024 nodig is om de kosten van het prijsplafond terug te verdienen. Maar ik zei al net als in mijn vorige bericht "verwacht" maar het kan ook andersom.
De energiebelasting kan ook verlaagt worden omdat consumenten volkomen terecht blijven klagen over de torenhoge energiebelasting.
Om het betaalbaar te houden zou dat wel een oplossing zijn.
Het zou ook best kunnen dat de prijzen na 1 juli voor 3 jarige contracten lager worden dan nu.
Daarom neem ik er nu ook even de tijd voor maar er zijn nog een aantal zaken die ik niet begrijp.
Er is ruim 18 miljard kuub gas verkocht aan het buitenland en evenzoveel uit de bodem gehaald.
Terwijl we hier de huizen van het gas afhalen gaat het gas uit de noordzee grotendeels naar Duitsland.
We hebben al een belastingparadijs en nu krijgen we ook nog een doorstroomparadijs.
Het gas zou beschikbaar moeten zijn voor de huishoudens die het hier nodig hebben of klem zitten.

Worden er in de huidige meerjarige contracten geen clausules opgenomen in de trant van: "indien de prijs door overmacht exponentieel toeneemt mogen we de prijs tussentijds verhogen"?

Wat betreft de kosten van het prijsplafond gelukkig hebben we een relatief "zachte" winter gehad. Dat is gunstig voor de kosten van het prijsplafond.

Laatst bewerkt:
Om het betaalbaar te houden zou dat wel een oplossing zijn.
Klopt, maar ik verwacht dan eerder net als jij dat er een verhoging komt om de boel terug te verdienen dan een verlaging.
Zeker om dat de meerjarige contracten nu "betaalbare" prijzen beginnen aan te bieden.

Ja @Rubensky dat staat er volgens mij niet in maar het is in deze tijd zeker wel verstandig om dat voor alle zekerheid goed na te kijken.

Er is geen nood leverancier voor als je geconfronteerd wordt met allerlei tariefwijzigingen, onduidelijke contracten en energiebedrijven die over de kop gaan. Toezichthouders doen te weinig en daardoor heeft Vattenfall vorig jaar nog een rechtzaak verloren om maar even een geval te noemen. Het is daarom zeker verstandig om goed te kijken waar je recht op hebt en wat er in je contract staat.

Nee klopt. Er is geen nood leverancier dus als er een over de kop gaat kun je bij een ander terecht komen die je dan de hoofdprijs telt. Vandaar dat het mij belangrijk neemt om een stabiele leverancier te nemen.
Zeer zeker de kleine letters goed lezen overal!

Terug
Bovenaan Onderaan