Elictrische auto's niet zo schoon als beweerd wordt?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Abraham54
  • Startdatum Startdatum
  • Reacties 78
  • Weergaven 4084

Abraham54

Administrator
Forumleiding
Lid geworden
2 aug 2016
Berichten
36.342
Waarderingsscore
7.048
Punten
113
OS
Windows 11 Professional
AV
Microsoft Defender, MBAM Free & Eset Online
FW
Windows Firewall
Genoeg stof voor een discussie dunkt mij.

Onderzoek: elektrische auto nauwelijks milieuvriendelijker dan benzinewagen


10 november 2014 12:48

Elektrische auto’s stoten bijna evenveel fijnstof uit als benzine- en dieselwagens, en brengen dus evenveel schade toe aan de luchtkwaliteit als ‘gewone’ wagens. Dat blijkt uit onderzoek van Bruno Van Zeebroeck van het onderzoeksbureau Transport and Mobility, een onderdeel van KU Leuven.

Het onderzoek wijst uit dat elektrische auto’s bijna evenveel fijnstof de lucht in jagen als gewone auto’s. Normale automobielen veroorzaken op twee manieren fijnstof: in de eerste plaats door verbranding van de brandstof (uitlaatemissies) en door het afslijten van de banden, de remmen en het wegdek (niet-uitlaatemissies.) Elektrische auto’s stoten uiteraard geen uitlaatemissies uit – ze rijden immers op batterijen, niet op brandstof. Maar door de zware batterijen wegen elektrische voertuigen veel meer dan de niet-elektrische, waardoor de remmen en de banden veel sneller slijten en er dus ook meer niet-uitlaatemissies in de lucht terechtkomen. Daardoor zijn elektrische auto’s nauwelijks beter voor de luchtkwaliteit dan brandstof slurpende wagens.

‘Aanschaf elektrische auto weinig zin’
Onderzoeker Van Zeebroeck heeft zijn twijfels over het fiscaal bevorderen van het rijden met elektrische auto’s, aangezien benzinewagens de laatste jaren steeds milieuvriendelijker zijn geworden. Om concrete cijfers te geven: een benzinewagen veroorzaakt vandaag de dag ongeveer achttien milligram fijnstof, uitlaatemissies en niet-uitlaatemissies bij elkaar geteld. Bij een elektrische auto is dit in totaal zeventien milligram. Een dieselauto uit 2000 komt uit op bijna tachtig milligram. Het verschil tussen een bezinewagen en een elektrische wagen is dus verwaarloosbaar. “Als elektrische wagens alle dieselwagens zouden vervangen, zou er zeker een milieuwinst zijn,” zegt Van Zeebroeck tegen De Standaard. “Maar vervang diezelfde dieselwagens door benzinewagens en de winst is bijna even groot. Als we louter naar fijnstof kijken, heeft het dus weinig zin om veel geld te investeren in de aanschaf van een elektrische auto. Mogen we van de overheid verwachten dat ze een deel van dit bedrag bijpast gezien de beperkte milieuwinst? Bovendien lossen elektrische wagens het fileprobleem niet op en nemen ze in de stad evenveel schaarse ruimte in beslag.”

Bron: Onderzoek: elektrische auto nauwelijks milieuvriendelijker dan benzinewagen - HP/De Tijd
 
Genoeg stof voor een discussie dunkt mij.
Nou, dit artikel lijkt me duidelijk genoeg voor zowel ons huidige als voor ons toekomstige kabinet. Alleen ben ik er zo goed als zeker van dat het niets zal uitmaken: elektrisch is het stokpaardje .(en dat paardje is misschien een betere keus?).
En bij een stokpaardje gaan de oogkleppen een rol spelen! Of zou er toch nog een verstandige keus mogelijk zijn? Nu zullen we straks allemaal onze auto moeten inruilen en dat gaat onze spaarsok legen!
 

Het is natuurlijk diep droevig, maar ik heb eerst verschrikkelijk gelachen! Ik zie die hotemetoten daar al vol trots vertellen over hun proefbussen, en dan wit wegtrekken als er iemand vraagt waar die dingen gaan tanken. Je staat dan niet alleen in je hemd, maar ook nog in je onderbroek! Nee, dat plan mag er beslist niet uit en er moet goed proef gereden worden!
 
Ik ga niet doemdenken, maar misschien is de wereld dan al grotendeels en totaal vernietigd.

Daar is geen doemdenken voor nodig! Dit is voor velen misschien een nieuw gezichtspunt, maar het is al jaren lang het mijne: de natuur is bezig om deze wereld opnieuw te laten beginnen.

Vroeger was daar de ijstijd, maar nu wordt er breder ingezet: aardbevingen, overstromingen, ziekten, en last but not least: de oorlogen met al hun gevolgen. Het is een kwestie van tijd en we beginnen weer opnieuw vanuit de door ons gemaakte puinhopen. En dan mogen we wellicht nog blij zijn dat er een nieuw begin is. Wanneer? Dat ziet deze heks niet. En ik weet ook niet of ze het nog meemaakt.
Je moet het gewoon fatalistisch bekijken.
 
Inderdaad, zo bekijk ik het. Of ik er goed aan doe, weet ik niet. Maar bepaalde dingen aanvaard ik gemakkelijker als ik het vanuit dat gezichtspunt bekijk.
En ja, voor ons forum is 'reset' een beter woord, hoewel je altijd voor ogen moet houden dat het ook 'delete' kan worden!!
 
De natuur is veel sterker dan wat milieuactivisten ons ook willen wijsmaken.

Maar wat de mens, inzake oorlogvoeren nog gaat uitspoken en welke wapens daarbij gebruikt gaan worden, ligt enerzijds nog deels verscholen in de toekomst, maar kan sneller dan men denkt tot uitvoering gebracht gaan worden.
 
Tegen de natuur zijn we niet opgewassen, dat blijkt telkens maar weer. Al die gesubsidieerde clubjes, gelijk opheffen, en laten ze maar echt werk gaan verzetten, en een salaris gaan verdienen. Het is niet zo moeilijk te raden, wie de aarde en het milieu de nek omdraait, hetzelfde volk wat ons er voortdurend op wijst, en ons er voor laat betalen! De pot verwijd de ketel!
 
Verkoop van elektrische auto's in juli in de USA:

59886d7a9024e-US-Electric-Car-Sales-July-2017-570x524.png
 
Voor 1 maand zijn dat behoorlijke aantallen. Waar ik dan nieuwsgierig naar ben, wat voor kopers dat zijn. Tesla model S kost minimaal 68000 dollar, en de prijs loopt op naar 135000 dollar.
 
De Tesla 3 is afwachten.
Veel gebruikers zullen de missende snelheidsmeter missen.

Tesla kan veel verkopen vanwege overheidssubsidies op die e-cars.
In Denemarken is dit jaar de verkoop bijna gestagneerd, omdat daar de subsidies zijn gestopt.
 
De Tesla 3 is afwachten.
Veel gebruikers zullen de missende snelheidsmeter missen.

Ja, dat dacht ik al wel, subsidies, geeft een vals verkoop resultaat, vind ik!

Dat zie je dan ook, als de subsidies, opdrogen, dan zie je het werkelijke beeld!

Hoe kunnen ze snelheid dan aflezen?
 
Elon Musk is van mening dat een snelheidsmeter in een auto niet noodzakelijk is!
 
Ben met EvC ééns, er wordt bij de konijnen af gefokt in een bepaald werelddeel, er voor zorgen, is nagenoeg onmogelijk ter plaatse. Dus moet er een infuus met geld aangesloten worden, maar dat gaat al zeker 60 jaar zo! En het heeft niets opgelost, het is wel veel erger geworden.

Wat een idee, dat er geen snelheidsmeter nodig is, daar zet ik toch mijn vraagtekens bij!
 
Kan natuurlijk ook via een GPS achtige snelheidsmeter.
 
Wat ik in de eerste proefrit video's van de S3 zag, was iets dat links boven in het grote scherm midden op het dashbord toch verdacht veel op een snelheidsindicatie leek.
 
Terug
Bovenaan Onderaan