• Welkom op Computerforum PiepComp Support
    Wij doen niet aan verstoppertje spelen, als gast kunt u alle discussies helemaal volgen.
    Leuker wordt het voor u, indien u als lid met ons meedoet: kom er ook bij!

Eerste waterstofvrachtwagens komen eraan

Abraham54

Admin
Teamlid
Berichten
18.542
Waarderingsscore
3.811
OS
Windows 10 Professional x64
AV
Ziggo F-Secure antivirus
FW
Windows Firewall
NU.nl
Eerste waterstofvrachtwagens komen eraan
© Aangeboden door NU.nl

Bij Hyundai in Zuid-Korea zijn maandag de eerste in serie geproduceerde waterstofvrachtwagens ter​
wereld op transport gegaan. De tien exemplaren zijn onderweg naar Zwitserland. Hyundai hoopt voor​
het einde van het jaar nog eens veertig extra vrachtauto's te hebben geëxporteerd.​
De vrachtwagens zijn van het type Xcient Fuel Cell en zijn de eerste productierijpe exemplaren in hun​
soort. De vrachtwagen van 34 ton heeft een brandstofcelunit van 190 kW aan boord.​
In een brandstofcel wordt de chemische energie van waterstof en zuurstof omgezet in elektriciteit​
waarmee elektromotoren worden aangedreven.​
De waterstofvrachtwagen heeft in totaal zeven brandstoftanks, zodat er in totaal 35 kilo aan waterstof​
mee kan. Hiermee is volgens Hyundai een rijbereik van 400 kilometer mogelijk. Een tankbeurt neemt​
ongeveer twintig minuten in beslag. De Zuid-Koreaanse fabrikant heeft een tweede vrachtwagen in​
ontwikkeling, die een rijbereik van 1.000 kilometer moet krijgen.​
De komende vijf jaar wil Hyundai zestienhonderd waterstofvrachtwagens op de weg zetten. Om dat te​
bereiken laat het merk de klanten betalen voor gebruik in plaats van aanschaf. "Door de kosten van de​
inzet van waterstofvrachtwagens te verlagen dragen we bij aan de ontwikkeling van deze markt",​
aldus Hyundai.​
Concurrentie nog niet zo ver
Hyundai is net als Toyota al jaren bezig met de ontwikkeling van waterstofvoertuigen. Het is samen met​
het Japanse merk de enige fabrikant met een waterstofauto in zijn aanbod, de Nexo SUV.​
De concurrentie werkt nog aan dergelijke voertuigen, al dan niet met tegenzin.​
BMW wil in 2022 een kleine vloot testauto's gereed hebben, om later dit decennium een productierijp​
model te introduceren. Het merk zegt daarbij dat een brandstofcel vooralsnog beter geschikt is voor​
bussen en vrachtwagens. Een waterstofauto is vooral voor erbij, zo zei projectleider Jürgen Guldner vorig​
jaar. Volkswagen heeft zich recentelijk in vergelijkbare bewoordingen uitgelaten over waterstofauto's.​
Bij Toyota hebben ze inmiddels de tweede generatie van de Mirai waterstofauto klaarstaan, die begin​
2021 naar Nederland komt. Mogelijk gaat ook dochtermerk Lexus van de techniek gebruik maken.​
Hyundai zet eveneens door en wil met miljardeninvesteringen de productie van waterstofauto's​
opschroeven naar 700.000 exemplaren per jaar in 2030.​
Op de vrachtwagenmarkt zit de concurrentie eveneens niet stil. Scania, onderdeel van de Volkswagen​
Group, heeft eerder dit jaar in Noorwegen vier testvrachtauto's in gebruik genomen in. In april maakten​
Daimler en de Volvo Group bekend een joint venture te willen opzetten voor de ontwikkeling van​
waterstofvrachtwagens.​
Bron:​
 
Bovenaan Onderaan