Een link van een bestand maken

• Onderwerp starter Onderwerp starter theplayer
  • Startdatum Startdatum
  • Reacties 68
  • Weergaven 1450
In het menu van Word staat al jarenlang bij Invoegen een internetsymbool met daarachter het woord koppeling.
Als je dat aanklikt, voeg je in dat menu de internetlink in en die wordt dan aanklikbaar in het Worddocument geplaatst.

Hallo boertje 125, Je reactie gaat voorbij aan het feit dat zij niet eens van mij een link hebben ontvangen, want daar gaat dit topic over. Die invloed van een klik of naar zijn browser moet kopiëren is helemaal niet aan de orde.
Ik moet eerst maar eens een weblink kunnen plakken in Word voor studenten...
Dat doet er niet toe.
het is een algemeen advies voor het versturen van linkjes
Als de beveiliging wat strikt is afgesteld werken hyperlinks in een document van buiten gewoon niet en wordt het document getoond in een beveiligde weergave

In het menu van Word staat al jarenlang bij Invoegen een internetsymbool met daarachter het woord koppeling.
Als je dat aanklikt, voeg je in dat menu de internetlink in en die wordt dan aanklikbaar in het Worddocument geplaatst.
Ja, ik schreef al dat ik dat 2 keer voor elkaar heb gekregen, puur toeval, want nu weet ik de volgorde niet meer.... Het gaat om dit menu:

Nee! Gewoon de koppeling plakken gaat dus niet. Daar ging en gaat het om. Het blijft gewoon tekst.
Dat schreef je al, maar normaliter werkt dat dus gewoon wel.
Vandaar ook mijn tip om die normal.dotm eens te verwijderen zodat Word weer naar standaard wordt gereset.

De enige manier die ik nog kan bedenken.

Werk vanuit het Excelbestand.
Vul de tekst in voor je links, zorg ervoor dat nadien deze cellen een hyperlink bevatten.
Dit doe je zo:
Het blijft in eerste instantie een zwarte tekst zonder link erachter.
je kunt de hyperlink activeren door nu weer in de cel te klikken en in het formuleveld (bovenin het lint)te klikken.
Wanneer je nu op enter drukt zul je zien dat het een daadwerkelijke hyperlink wordt.
(zie bijlage als voorbeeld)

Kopieer je links in Excel en open een leeg Word document met je laatste office versie.
Plak de gekopieerde links vanuit Exel als
Koppelen en bronopmaak behouden.
Zie plaatje
koppelen.jpg
Sla daarna je document op als 97-2003 document. (dit is de doc extensie)
Werkt bij mij als een Tierelier.

Bijlagen

Goedemorgen, Dotchiejack, Dit wordt echt te ingewikkeld voor me om dat zo telkens te doen.

Ik waardeer echt jouw bijdrage :) in dit topic maar ik krijg het niet voor elkaar. Het is me twee keer gelukt om via de instructie in #43 een klikbare web-link te plakken in Word. Alleen de precieze volgorde van de stappen heb ik niet (meer).

Als ik die weet (zoals die in de kolom INVOEGEN van Word moet gebeuren) dan zou het probleem opgelost zijn.
Dat is het enige dat ik zou willen weten: uitgaande van een willekeurige Google-link.

Probeer het volgende eens.
Volg de stappen in de plaatjes
Plaatje 1.jpg

Plaatje 2.jpg

Plaatje 3.jpg

plaatje 4.jpg

Hallo Dotchiejack, Je bent geweldig! Dat is het. De procedure is iets anders geworden, maar het werkt nu TOP.

Uitleg:

1. Ik kopieer en plak de lin
k in het Word-document.
2. Ik kopieer de nog niet gereedzijnde link die nu in in het document staat.
3. Ik ga dan naar Invoegen
4. en daar staat die gekopieerde link al in de adresregel
5. Ik klik OK en in het document is het nu een echte link geworden!

Wat ik dus niet gedaan heb, is naar Koppeling gaan in Bewerken. Die is en blijft altijd grijs.
OK geven op de ingevulde adresregel is dus voldoende.

Het vinden van de juiste procedure heeft weliswaar 47 berichten opgeleverd maar dankzij jou en alle anderen heeft dit uiteindelijk tot een optimale oplossing geleid! :)(y) Ik ga die meteen inlijsten...!

Ik zou zeggen, pak er maar een goede borrel op. Daar doe je langer mee...!

Heart Coffee GIF by 100% Soft

Deze is dan wel toepasselijk, en verdient voor de aanhouders @Dotchiejack en @theplayer

Ik heb Office21 uit 2019 maar voor mijn studenten gebruik ik een leeg Word-document versie 2003, omdat diverse vmbo-, havo- en vwo-studenten geen recente Wordversie hebben en .docx niet konden openen. . doc wel.

. Overigens, ik heb het met puur geluk een enkele keer voor elkaar gekregen om via een website - link met rechtermuisknop aanklikken - Word hyperlink - invoegen - hyperlink invoegen - weer te geven tekst plakken - en dan adres .....??
Tja en nu ben ik het al kwijt....Het is heel moeilijk om die volgorde te onthouden als het een keer gelukt is ...( en dat weet je niet van tevoren...)

De procedure zou hiermee uitgevoerd moeten worden, maar het is me slechts 2 keer per toeval gelukt. Het werkt dus wel alleen nu nog de juiste volgorde...

Zie: Converteerder voor o.a. Office 2003 naar de moderne MS Office formaten

Je studenten hebben daarmee geen excuus voorhanden meer om moderne docx documenten niet te kunnen openen.

Is voor zijn studenten met oude Office's.

@Black Tiger ?
Jou opmerking is meer dan correct.
Ik heb ook in mijn plaatjes gezet gebruik de laatste versie van office en sla dan je document op als 97-2003 document.
Dan heb je een Doc document.
Het is tijd dat @theplayer de oude meuk (word 2003) van zijn computer gooit.
Heb je voor niets meer nodig.
Leren werken met office 2019 en opslaan als 97-2003 document en iedere student is happy.
Een docent moet ook eens bijleren, jammer dat hij meestal koppig is.

Jullie hebben gelijk, ik heb het nagekeken in Word 2021 en inderdaad op het opslaan als veld klikken en je krijgt een menu met veel mogelijkheden.

en je krijgt een menu met veel mogelijkheden.
Dan heb je nog wat werk hebt om die extenties toe te voegen zonder dat we moeten zippen. :ROFLMAO:
Als starter csv.

Laatst bewerkt door een moderator:
Een docent moet ook eens bijleren, jammer dat hij meestal koppig is.
gaan we weer.... noem het maar wat je wilt, maar mijn studenten zijn me dankbaar dat ze snel een Word-document terugkrijgen dat ze kunnen openen en lezen. Zonder toeters en bellen!
En houd daarmee nu eens op!

De manier vind ik ook niet netjes, al heeft @Dotchiejack gelijk. In elke recentere versie van word kun je bestanden opslaan als Word 97-2003-document. Dus kan die oude zooi (die niet meer veilig is) word 2003 er gewoon af. Ik heb ook heel lang nog doorgewerkt met office 2007, toen ik erop gewezen werd dat het niet meer veilig was. Toen besloten om een nieuwere versie 2019 te kopen, die helaas niet overdraagbaar bleek naar mijn nieuwe pc, daar staat nu 2021 versie op. De nieuwe word kan alle oudere formaten lezen.

Zie voorbeeld. Ja het is 1 handeling meer om het bestand op te slaan.

Terug
Bovenaan Onderaan