Een link van een bestand maken

• Onderwerp starter Onderwerp starter theplayer
  • Startdatum Startdatum
  • Reacties 68
  • Weergaven 1452
Ja, helemaal.
Nee eigenlijk niet want je wilde het ook in Word kunnen en daar werden het bij jou geen links dus dat stuk van je vraag is nog open. ;)
Maar wel fijn dat je alvast met Airbridge verder kunt.

Je hebt gelijk, Black Tiger....die had ik nog niet bedacht. Concreet:
Ik wil iemand een oplossing geven van een probleem dat hij heeft. Ik ga dus op internet zoeken of ik hem/haar die oplossing kan geven. Die vind ik op een site en dan wil ik hem de link geven om naar die site te gaan. Die link wil ik dan invoegen in de tekst (mail, word, whatsapp enz.) naar hem of haar. Dat lukt soms per ongeluk na veel pogingen op allerlei (niet meer terug te halen) manieren maar dat is niet de juiste werkwijze.

Toch nog een nabrander.... Ik heb het met myairbridge geprobeerd voor een Word-document maar het gaat niet.

Ik wil van een eigen bestand een link maken.

1. Ik open Airbridge en kies dan SEND FILES VIA LINK.
2. Ik zoek dan het bestand in mijn computer op en geef ENTER
3. De titel verschijnt dan in het tekstveld van Airbridge.
4. Dan druk ik op SEND en begint het oplopen tot 100%
5. Daaronder staat dan de link die ik kopieer.
6. Ik plak die link in Word.
7. En dan blijkt het (weer) een gewone tekstregel te zijn....(net als voorheen!)

Wat gaat er hier dan fout?

Welke Office gebruik je?

Je hyperlink weergave staat niet goed.

Open Word > Klik op "Word-opties" onderaan het vervolgkeuzemenu. Klik op het tabblad "Geavanceerd" en scrol omlaag naar het gedeelte "Documentinhoud weergeven". Direct boven het vak 'Veldschaduw' is er een optie die zegt: 'Veldcodes weergeven in plaats van hun waarden'. Als er een vinkje naast staat, klik je erop en druk je op OK, en je hyperlinks keren terug naar normaal in je Word-documenten.

Als je zelf een Word-document maakt en je hebt een hyperlink gekoppeld aan een woord of gewoon geplaatst, dan kan je nadien de CTRL-knop op je keyboard ingedrukt houden en met de muis over de link gaan. Nu krijg je wel een een handje en kan je de link openen. De ontvanger van het document hoeft dit niet te doen, die kan kan gewoon op de link klikken.

7. En dan blijkt het (weer) een gewone tekstregel te zijn....(net als voorheen!)
Probeer eens mijn oplossing wat ik eerder aangaf met het verwijderen van die normal.dotm dan heb je kans dat je niet meer met die ctrl knop hoeft te werken want normaliter wordt het automatisch een link.

Welke Office gebruik je?

Je hyperlink weergave staat niet goed.

Open Word > Klik op "Word-opties" onderaan het vervolgkeuzemenu. Klik op het tabblad "Geavanceerd" en scrol omlaag naar het gedeelte "Documentinhoud weergeven". Direct boven het vak 'Veldschaduw' is er een optie die zegt: 'Veldcodes weergeven in plaats van hun waarden'. Als er een vinkje naast staat, klik je erop en druk je op OK, en je hyperlinks keren terug naar normaal in je Word-documenten.
Ik heb Office21 uit 2019 maar voor mijn studenten gebruik ik een leeg Word-document versie 2003, omdat diverse vmbo-, havo- en vwo-studenten geen recente Wordversie hebben en .docx niet konden openen. . doc wel.

. Overigens, ik heb het met puur geluk een enkele keer voor elkaar gekregen om via een website - link met rechtermuisknop aanklikken - Word hyperlink - invoegen - hyperlink invoegen - weer te geven tekst plakken - en dan adres .....??
Tja en nu ben ik het al kwijt....Het is heel moeilijk om die volgorde te onthouden als het een keer gelukt is ...( en dat weet je niet van tevoren...)

De procedure zou hiermee uitgevoerd moeten worden, maar het is me slechts 2 keer per toeval gelukt. Het werkt dus wel alleen nu nog de juiste volgorde...

Ik denk dat ik het probleem gevonden heb. Na het kopiëren van een link moet ik naar KOPPELING. Dat staat in het tabblad Bewerken in Word.
Hier is die instructie:

Maar de functie Koppeling is altijd grijs! Ook de directe mogelijkheid in dit tabblad om als hyperlink te plakken is grijs!

Hoe/waar krijg je die 2 functies actief?

Ik heb Office21 uit 2019 maar voor mijn studenten gebruik ik een leeg Word-document versie 2003, omdat diverse vmbo-, havo- en vwo-studenten geen recente Wordversie hebben en .docx niet konden openen. . doc wel.
Je kan een word document altijd opslaan als doc.
Bij opslaan als kies je voor 97-2003 document in plaats van Word document.
Ik gebruik office 365 en kan nog altijd een document opslaan met de extentie doc.
Dat staat in het tabblad Bewerken in Word.
Kijk eens goed naar je eerste plaatje:
Daar duidelijk tabblad Invoegen en niet Bewerken.

De instellingen van de ontvanger hebben er ook invloed op of een link klikbaar is of dat hij/zij hem zelf met copypast naar zijn brouwser moet kopiëren.

het is aan te raden de link daarom ook altijd als platte tekst in je bestand op te nemen en aan te geven dat je ook op die manier kunt komen waar je moet zijn.

Ik denk dat ik het probleem gevonden heb.
Ik denk het niet, want normaliter is die hele procedure niet nodig. Je kunt gewoon de koppeling plakken en het wordt automatisch een link.
Maar als het voor jou op deze manier wel werkt is het ook goed, toch?

Ik heb me suf zitten denken hoe ik je het gemakkelijker kan maken , jij blijft vasthouden aan word 2003 met alle gevolgen van dien.
Ik gebruik Office 2003 al niet meer sinds het einde van wereldoorlog1.

Een PDF bestand is te openen met iedere browser, ik denk wel dat iedere student tegenwoordig een browser heeft.(of de gratis Acrobat reader, die is te downloaden, zie link)
Adobe - Download Adobe Acrobat Reader
Boertje heeft natuurlijk gelijk,
het is aan te raden de link daarom ook altijd als platte tekst in je bestand op te nemen en aan te geven dat je ook op die manier kunt komen waar je moet zijn.
Maar studenten kennende zullen ze wel afkomen met het excuus, ik heb erop geklikt en er gebeurde niets. ;)
Maar goed, wat mijn Excel bestandje betreft:
Vul de links in die je wilt doorsturen, in mijn voorbeeld tot 5.
Vul de tekst in voor je links, zorg ervoor dat nadien deze cellen een hyperlink bevatten.
Dit doe je zo:
Het blijft in eerste instantie een zwarte tekst zonder link erachter.
je kunt de hyperlink activeren door nu weer in de cel te klikken en in het formuleveld (bovenin het lint)te klikken.
Wanneer je nu op enter drukt zul je zien dat het een daadwerkelijke hyperlink wordt.
Eenmaal klaar, klik op de knop Opslaan als PDF.
Dan krijg je een PDF bestand met actieve links. en iedere student kan die openen, of de hond zou zijn laptop moeten hebben opgegeten. :unsure:
Daarom in bijlage een excel bestandje waar je vijf hyperlinks kan invullen (kan je zelf uitbreiden, het is een tabel) en een pdf bestandje met het resultaat met actieve links.
Het is een zipje, eerst uitpakken. Piep is niet zo Office vriendelijk.

Bijlagen

Je kan het eens proberen met het forum van onze lieve meid Roxmarie.
Amusement en Knutselen - Forumoverzicht
Zet die eens in rij 7 en volg dan deze instructies.
Vul de tekst in voor je links, zorg ervoor dat nadien deze cellen een hyperlink bevatten.
Dit doe je zo:
je kunt de hyperlink activeren door nu weer in de cel te klikken en in het formuleveld (bovenin het lint)te klikken.
Wanneer je nu op enter drukt zul je zien dat het een daadwerkelijke hyperlink wordt.

Ik denk het niet, want normaliter is die hele procedure niet nodig. Je kunt gewoon de koppeling plakken en het wordt automatisch een link.
Maar als het voor jou op deze manier wel werkt is het ook goed, toch?
Nee! Gewoon de koppeling plakken gaat dus niet. Daar ging en gaat het om. Het blijft gewoon tekst.

Ik heb me suf zitten denken hoe ik je het gemakkelijker kan maken , jij blijft vasthouden aan word 2003 met alle gevolgen van dien.
Dotchiejack, Ik werk al heel veel jaren met Word 2003 en ik heb daar nog nooit probeklemn mee gehad! Alles wat ik daarmee produceer (naar iedereen en dus ook naar talloze studenten HAVO en VWO) heeft nog nooit tot onbegrip geleid. Ook niet voor hen die geen vesrie 2021 hebben want juist degenen kunnen .doc openen. Andersom gaat niet. Dat heb ik zelf ervaren. Ik hoef niet van alles de nieuwste versie te hebben en met de meute mee te gaan. De "antieke" versie biedt mij alles wat ik nodig heb en nog meer. Die afbeelding in #28 komt gewoon uit versie 2003! Dus wat is dan het probleem?

Een PDF bestand is te openen met iedere browser, ik denk wel dat iedere student tegenwoordig een browser heeft.(of de gratis Acrobat reader, die is te downloaden, zie link)

Maar studenten kennende zullen ze wel afkomen met het excuus, ik heb erop geklikt en er gebeurde niets. ;)
Maar goed, wat mijn Excel bestandje betreft:
Vul de links in die je wilt doorsturen, in mijn voorbeeld tot 5.
Dit doe je zo:
Eenmaal klaar, klik op de knop Opslaan als PDF.
Dan krijg je een PDF bestand met actieve links. en iedere student kan die openen, of de hond zou zijn laptop moeten hebben opgegeten. :unsure:
Daarom in bijlage een excel bestandje waar je vijf hyperlinks kan invullen (kan je zelf uitbreiden, het is een tabel) en een pdf bestandje met het resultaat met actieve links.
Het is een zipje, eerst uitpakken. Piep is niet zo Office vriendelijk.

De instellingen van de ontvanger hebben er ook invloed op of een link klikbaar is of dat hij/zij hem zelf met copypast naar zijn brouwser moet kopiëren.

Hallo boertje 125, Je reactie gaat voorbij aan het feit dat zij niet eens van mij een link hebben ontvangen, want daar gaat dit topic over. Die invloed van een klik of naar zijn browser moet kopiëren is helemaal niet aan de orde.
Ik moet eerst maar eens een weblink kunnen plakken in Word voor studenten...

Sorry dat ik het moet zeggen,het probleem zit tussen de rugleuning van je stoel en het scherm
Dotchiejack toch...Gaan we nu zo beginnen? Of houden we het liever bij consructieve bijdragen?

Maar studenten kennende zul.....................
Hallo Dotchiejack, met alle respect voor je reactie over PDF. Pdf's gebruik ik niet. Ik kan ze wel lezen met Acrobt Reader. Het gaat me nogmaals over een weblink plaatsen in een Word-document.
Zoals ik in #28 aangeef: hoe krijg ik die 2 functies actief? Waar zit dat in?

Terug
Bovenaan Onderaan