• Welkom op Computerforum PiepComp Support
    Wij doen niet aan verstoppertje spelen, als gast kunt u alle discussies helemaal volgen.
    Leuker wordt het voor u, indien u als lid met ons meedoet: kom er ook bij!

Vraag EditPad Lite doet alsof de code page is veranderd.

perloc

Gevestigd lid
Waarderingsscore
32
OS
Windows 10
AV
Windows defender
FW
Win10 Firewall
Sinds een paar jaar gebruik ik EditPad Lite (EPL) als editor voor mijn programma.
De cope page in EPL is 1252. Het is dringend nodig de code page te veranderen naar 850.
Dat kun je wel instellen in EPL, maar het werkt niet!! De page blijft hardnekkig op 1252 staan, maar geeft wel aan n.b. dat hij op 850 staat..
Ik heb Notepad++ gedownload en daar hetzelfde gedaan en daar werkt het wel!!
Het nadeel van Notepad++ is dat af en toe de save procedure mis gaat en programmeerwerk helemaal verdwijnt!! Dat was de reden inertijd over te stappen naar EPL.
Wie weet er een oplossing voor dit probleem? Ik zou het liefst bij EPL blijven.
Perlo

perloc

Gevestigd lid
Waarderingsscore
32
OS
Windows 10
AV
Windows defender
FW
Win10 Firewall
Bij nader inzien werkt het niet (Notepad++) en verschillend met Editpad Lite.
Wanneer ik een file binenhaal met karakters met accenten dan is alles normaal.
Ik verander in Notepad++ met Encoding/Character sets/Western Europe de code page naar OEM850.
Dan zijn al mijn karakters met accenten veranderd naar heel anderen. Als ik deze dan verander naar de juiste karakters met accenten dan werkt het! Het is dus duidelijk dat de karacters van de file als code page nummer die van code page 1252 hebben. Als ik dat in mijn prohramma zo moet veranderen is dat maanden werk!! Er zijn honderden files waarin karacters, geliëerd naar code page 1252, aanwezig zijn. Sommige files hebben meer dan 1500 regels!
Waar ik naar op zoek ben is een programmaatje welke van de ene code page naar de andere vertaalt, transformeert.
Voorbeeld: In code page (CP) 1252 heeft á (a met een accentaigu) nummer 225 en met CP 850 nummer 161.
Is er zo'n programma?
perloc

Black Tiger

Moderator
Teamlid
Waarderingsscore
650
OS
Windows 10 Pro
AV
AVG
FW
Windows Firewall
Hmmz... inderdaad vreemd. Ben het eens gaan bekijken en Notepad++ staat bij mij st7andaard in UTF-8 (Zonder bom) en Editpad lite in Windows 1252 terwijl je eerder Iso-8859-1 zou verwachten. Dus ik neem aan dat Editpad die instelling automatisch van Windows overneemt.
Die OEM850 instelling kan ik in Editpad niet vinden. Ik zie veel verschillende dingen, ook DOS en Ascii maar OEM zie ik er niet tussen staan. Maar waarom zou je die ook nemen? Is dat omdat je programma die oem850 gebruikt? Is dat niet om te zetten naar een universele standaard zoals utf-8 of iso-8859-1?

Wanneer ik een file binenhaal met karakters met accenten dan is alles normaal.
De reden hiervan is een instelling in Editpad lite. Bestanden met "onleesbare tekens" worden automatisch leesbaar gemaakt maar de originele codeset wordt behouden.
Dit kun je terug vinden onder Convert -> Text encoding.

Notepad++ zal dat misschien anders doen, dat weet ik niet.

Met de functie die ik schreef in Editpad Lite kun je dus ook code pages wijzigen van een bestand. Daarvoor moet je dan wel het bolletje op de onderste optie zetten en dan de gewenste codetag gebruiken. Daar staat wel bij dat niet begrepen tekens omgezet zullen worden naar vraagtekens.
Je moet wel eerst even met ctrl-A alle tekst selecteren voordat je op convert drukt, anders weet ie niet wat ie moet gaan converteren.
Of lukt dat niet zo?

perloc

Gevestigd lid
Waarderingsscore
32
OS
Windows 10
AV
Windows defender
FW
Win10 Firewall
Bedankt voor antwoord.
In Notepad++ kun je de code page veranderen door:
Tab Encoding/Characters sets/Western Europe en dan krijg je een Drop down menu waar je b.v. OEM 850 kunt kiezen.
Maar, zoals gezegd verandert hij gelijk de karacters zonder eerst de hele pagina/file te selecteren. Ik heb het op alle mogeijke manieren geprobeerd. Na een save staat alles weer in code page 1252.
Ik ben al beginnen om zelf een prohramma te schrijven om dit te doen, maar dat neemt wat tijd. Dus alle suggesties zijn nog steeds welkom..
De reden waarom ik van page 1252 naar 850 wil is de volgende. In 1252 staan alle karakters met accenten, maar daar ontbreken karakters waar je een box, vierkant/rechthoek mee kunt vormen. Voorheen: actveerde ik CP 1252 als ik karakters met accenten moest hebben en activeerde CP 437 (die heeft ze ook) om de box karakters te selecteren.
In CP 850 staan zowel de karacters met accenten alswel de Box-karakters. Dat ging om vele tientalen tot honderden wisselingen van code pages in mijn programma.
In Editpad Lite heb ik die "Convert -> Text encoding" allang gevonden, maar evenals Notepas++ switst die steeds terug naar pag 1252 als je de file saved. Ik heb intensief gezocht hoe dat is te veranderen maar ben daat niet in geslaagd.
Ik ben al 20 jaar (écht!) bezig met dit programma en kan me niet herinneren dat ik in het begin problemen heb gehad met code paging.
Groet, perloc

Black Tiger

Moderator
Teamlid
Waarderingsscore
650
OS
Windows 10 Pro
AV
AVG
FW
Windows Firewall
Ik heb het op alle mogeijke manieren geprobeerd.
Ja in Notepad++ maar jij werkte tegenwoordig toch met Editpad Lite? Daar ook al een poging mee gedaan op de door mij omschreven wijze?
Want je schrijft wel dat die terug springt naar 1252 als je de file saved, maar heb je dan ook het bolletje op de tweede (onderste) keuze gezet voor de conversie?

Ik weet het verder ook niet, ik heb nooit zoveel met codepage dingen gedaan dus probeer ook maar te helpen met iets wat ik er uit kan opmaken.

Misschien kun je hier iets mee?

perloc

Gevestigd lid
Waarderingsscore
32
OS
Windows 10
AV
Windows defender
FW
Win10 Firewall
@Black Tiger: Ik heb CP gedownload en ge-run-ned. Heb een file in 1252 genomen (ik heb er honderden) en deze geconverteerd naar CP 850. Maar helaas. pindakaas, HIJ BLIJFT IN CP 1252 volgens EditPad Lite!! Ook in de praktijk geprobeeerd, de letters met accenten zijn nog steeds kreupel. Ik ga maar verder aan mijn eigen programa, want ik zie dat er geen oplossing beschikbaar is.
Als antwoord op je opmerking van hierboven over dat bolletje: aanvankelijk heb ik het geprobeerd met het bovenste, en toen dat niet lukte, met het onderste en dat gaf hoop na conversie. Maar je weet, dat na wegschrijven van de file die weer vrolijk in CP 1252 stond. (Het lijkt of ik er nooit vanaf kom!)
Ik ga verder met programeren en hoop met enkele dagen een resultaat te hebben. Als je het programma (als het klaar is) soms wilt zien, dan piep je maar. Zal het dan uploaden. Het draait in MS-Dos, maar is wel een .EXE file. Als je die in Windows start switst die naar MS-dos maar staat dan weer in (een) Windows (-folder).
perloc

Black Tiger

Moderator
Teamlid
Waarderingsscore
650
OS
Windows 10 Pro
AV
AVG
FW
Windows Firewall
Phoe... ongelooflijk. Had je ook nog met de nieuwste Editpad Lite geprobeerd? Want ik meen me te herinneren dat jij nog versie 7 gebruikte, ik weet niet of er in 8 misschien nog enige verbetering is wat dit betreft.
Erg vreemd dat ook met die Codepage Convertor een en ander gewoon in 1252 terug komt.

Programma draait in command prompt bedoel je? Want een programma wat in MS Dos draait krijg je niet aan de praat in Windows 7, 8 of 10 omdat die geen 16bit doen.
Of je moet al een emulator gebruiken of zo.
Verontschuldig mijn slechte geheugen maar ik weet niet meer wat het voor programma is, dus weet ik ook niet of ik het eens wil zien als het klaar is. ;)

perloc

Gevestigd lid
Waarderingsscore
32
OS
Windows 10
AV
Windows defender
FW
Win10 Firewall
@Black Tiger: Ik heb een programma gemaakt welk de code page in mijn Functions omzet van CP 1252 naar 850.
Het eigenaardige is dat een omgezette function wel in Editpad Lite opent, maar niet in Notepad++, Notepad of Wordpad!!
En ook mijn compiler heeft hetzelfde euvel: hij ziet de function niet!
Ik heb in Properties van de function gekeken maar zie geen verschil met anderen die wel openen. Staat bv niet in hide mode.
Wat kan de oorzaak zijn?
MVG perloc

Black Tiger

Moderator
Teamlid
Waarderingsscore
650
OS
Windows 10 Pro
AV
AVG
FW
Windows Firewall
Oh da's wel heel apart dat alleen Editpad hem ziet.
Ik ben helaas geen programmeur en vind dit ook bijzonder vreemd dus ik heb geen idee waarom op zijn minst Notepad++ het niet ook ziet. Zou je graag willen helpen maar sorry, geen flauw idee.

perloc

Gevestigd lid
Waarderingsscore
32
OS
Windows 10
AV
Windows defender
FW
Win10 Firewall
@Black Tiger: Ik denk dat het niet met het programmeren heeft te maken maar met Editpad Lite die de zaak om een of andere reden blokkeert..
Het is nóg sterker. heel af en toe lukt het: om de inhoud te "copy"en en ik tracht die te pasten in een "new" Editpaf Lite window. Maar in de dropdown verschijnt de "paste" dan niet, dus Editpas Lite ziet zelfs zijn eigen textfiles niet!
Welbedankt voor je attentie.
Misschien iemand anders een idee?
perloc

Bovenaan Onderaan