Edge spioneert, door alle sites die bezocht worden door te sturen naar Microsoft

• Onderwerp starter Onderwerp starter Abraham54
  • Startdatum Startdatum
  • Reacties 4
  • Weergaven 803
Gebruikers hebben goed gekeken en ontdekt, dat de in Windows geïntegreerde Edge-browser de adressen van bijna alle bezochte websites doorgeeft aan Microsofts zoekmachine Bing. Wie echter niet van browser wil wisselen, kan dit uitschakelen.
De adressen van bijna alle bezochte websites worden door de in Windows ingebouwde browser doorgegeven aan een Bing-interface (bingapis.com/api/v7/followweb/isfollowable).

De gegevensoverdracht is nergens gedocumenteerd en dit gedrag is ook niet traceerbaar in eerdere versies van Edge. Een nieuwe functie lijkt verantwoordelijk, die vooraf wordt ingeschakeld. Microsoft zegt de zaak momenteel te onderzoeken.
In de tussentijd kunnen gebruikers natuurlijk hun browser aanpassen en overstappen op Chrome, Firefox of andere alternatieven. Maar er is ook de mogelijkheid om de gegevensoverdracht in Edge uit te schakelen.

Alle gebruikers van Windows 10 en 11 met Edge versie 112.0.1722.34 of hoger, lijken last te hebben van het probleem. Vanaf deze versie wordt een nieuwe functie geactiveerd, die al een tijdje bestaat, maar voorheen beperkt was tot sites als YouTube of Pinterest.

Het gaat erom op de hoogte te blijven van nieuwe inhoud op sociale mediasites, als je daar gebruikers volgt. Als je bijvoorbeeld een YouTube-video oproept, wordt het adres ervan in platte tekst doorgestuurd naar bingapis.com.

Er lijkt echter een fout in de functie te zijn geslopen. Edge haalt namelijk aan het begin een lijst met pagina's op waarvoor de functie zinvol is, zoals YouTube of Instagram. Momenteel wordt de functie echter niet alleen toegepast op deze sites.

Het lijkt er eerder op, dat Edge het op alle websites probeert, nadat je voor het eerst een pagina uit de lijst hebt bezocht. Dus als je een YouTube-video hebt bekeken, geeft Edge vanaf dat moment alle adressen van bezochte webpagina's door aan Bing. Dus alles waar je op klikt in de browser wordt in platte tekst doorgestuurd naar Microsofts zoekmachine.

Start Edege, ga naar Instellingen > Privacy, zoeken en services, of sneller via edge://settings/privacy in de URL-regel en scrol naar beneden.

Zo heb ik nu de instellingen staan:

644a48542bef3-Edge_soioneren_afleren.png

Dit had ik al uitgeschakeld vanaf de installatie van windows op mijn pc's.
Na een nieuwe installatie is het eerste dat ik doe alle instellingen één voor één aflopen, nog voor ik aan de programma's begin.
Ik heb het nog eens nagekeken vanmorgen toen ik dat bericht ergens anders (vermoed howtogeek dacht ik) maar het staat hier inderdaad uit.

Echter er is 1 optie die bij mij aanstaat maar wel niet selecteerbaar is, in uw afbeelding staat die uit en ook lichtgrijs.
Misschien dat die optie bij mij ergens anders uitgeschakeld is maar zeker ben ik daar niet van.
644a63ec0618d-2023-04-27_13h59_46.jpg

Laatst bewerkt:
@ShadyAngel - schakel eerst Suggesties weergeven enz. aan,
dan kan je de knop daaronder op uit zetten.
Daarna ook weer Suggesties op uit zetten.

Sorry voor het late antwoord. Ik begin meestal rond 16.00 uur te netflixen of gamen, dan kijk ik meestal niet meer op het forum.
En ja het heeft gewerkt hoor, bedankt voor de tip.
644b6fa6b4b8e-2023-04-28_09h02_40.jpg

Ik ga nu mijn oude LianLi pc desktop in orde brengen voor mijn werkgever. Nieuwe SSD voor windows en enkele oude harde schijven met een kleinere capaciteit (500 en 1000GB) die voor mij te klein geworden zijn. Nieuwe fans.
De software valt hopelijk mee want dat gigabyte moederbord was niet bepaald simpel in tegenstelling met onze huidige MSI's (die zijn een droom - geen enkel probleem).

Terug
Bovenaan Onderaan