EaseUS Todo Backup en Aomei Backupper rechten

ShadyAngel

PCS Lid
Lid geworden
12 sep 2018
Leeftijd
63
OS
Windows 11 Pro
Vanmorgen mijn nieuwe printer HP 7305 aangesloten en die werkt zoals het hoort.
Echter nadat de software geïnstalleerd was wilde ik een systeembackup maken.
Ik heb 3 sets backups: 2 op interne schijf SSD en HDD, die gingen zonder probleem verder.
Maar de 3e set op een externe schijf liep telkens weer vast met een vage foutmelding. Ik heb dan van alles geprobeerd met rechtenbeheer tot schijven wissen en opnieuw partitioneren toe. Zonder resultaat. Na een zoektocht via het web kwam ik ergens iets tegen van de beide backups (Aomei en EaseUS) als administrator op te starten.
Daar lukte het uiteindelijk wel mee.
Wat me wel verwonderde is dat de backups naar de interne schijven/SSD dat probleem niet hadden.
Ik kan me wel niet herinneren dat ik toen al met administratie-koppelingen werkte. Bovendien is dat zolang geleden dat ik me dat niet kan herinneren.
Is dat een normale werkwijze voor externe schijven?

tja die vage melding is misschien de oplossing van het probleem .....
helaas kan ik je voorlopig niet helpen, maar ipv met het Aomei-app te werken, probeer es een back-up te maken met de iso. de iso kan je aanmaken in ' Tools ': ' make bootable media ', zet die op een stick met Rufus/Ventoy en boot vanaf die stick ....

Bijlagen

• AOMEI Backupper Error Code.pdf
    217,9 KB · Weergaven: 0
Had je de externe harddisk al eens op deze computer gebruikt? Zo ja, heb je dan windows opnieuw geïnstalleerd sinds de laatste keer dat je hem gebruikt heb?

Dan kan het namelijk zijn dat er niet genoeg rechten zijn om als gewone gebruiker die backup te maken. Door het als administrator te draaien krijgt het programma meer rechten.

Maar wat Hana al zegt, zonder die foutmelding blijft het speculeren.

De foutmelding van easeus gaf me al ongeveer een aanwijzing naar schrijfrechten en met daar op verder te zoeken kwam ik bij de tip om de beide apps als administrator op te starten. Aomei gaf enkel een nummer met error. Maar het betrof blijkbaar wel dezelfde fout, niet genoeg sch(r)ijfrechten. De foutmelding van eaesus heb ik geen screenshot van gemaakt en kan ik niet meer laten zien omdat nu alles weer in orde is.
De schijven zijn nu ongeveer anderhalf jaar oud en had ik ook al op de andere pc gebruikt die maar een half jaartje ouder is.
Ik heb enkele weken die pc opnieuw geïnstalleerd en waarschijnlijk had ik geen zin meer daarna om ook nog die backups naar mijn externe schijven te doen, ik had toch al die 2 interne backups. Ik weet wel dat het daarvoor altijd werkte dus moet ik toch van de snelkoppelingen geweten hebben.

Nee, het heeft niet met snelkoppelingen te maken.

Ik probeer het simpel uit te leggen
Een map en een bestand hebben allerlei eigenschappen. Denk aan grootte van het bestand, wanneer het gemaakt en laatst gewijzigd is.

Twee van die eigenschappen zijn eigenaar en wie er mee mag werken. Als je echter een harddisk overzet naar een andere computer of Windows opnieuw installeert, kloppen die eigenschappen niet meer, want want er is een nieuwe gebruiker die bij die bestanden niet bekend is. Denk aan een lijst met genodigden voor een feestje. Jan organiseert het feest en nodigd Piet uit. Zij mogen naar binnen. Klaas staat niet op de lijst en mag niet naar binnen.
Hetzelfde gebeurt hier. Het programma gebruikt jouw gebruikersnaam om toegang te krijgen, maar wordt geweigerd.

Waarom werkt het dan wel als Administrator?
Een administrator heeft vaak wel toegang, omdat hij administrator is. Hij mag namelijk zichzelf of iemand anders eigenaar maken of zichzelf of iemand anders toegang geven.
Om bij het feestje te blijven, als Klaas van de politie of de brandweer is kan hij toegang krijgen als dat nodig is, ondanks dat hij niet op de lijst staat.

Het is me dan toch een raadsel waarom het dan wel gewoon werkt naar een interne schijf?

Is dat een normale werkwijze voor externe schijven?
Ik denk dat dit te maken heeft met de formattering. Is die schijf NTFS geformatteerd? Zoja dan is de kans groot dat er dingen op gezet zijn met rechten van de oude PC.
Laatst had ik ook iets van een externe HDD die met NTFS geformatteerd was dat ik even als administrator er in moest kijken. Dus ik neem aan dat het daarmee te maken heeft, tenzij je Exfat of zo gebruikt hebt.
Dat is eigenlijk wat Enigma147 in meer simpele bewoordingen uit legt. Echter dit euvel heb je alleen met NTFS, niet met Fat32 of ExFat of zo.

Mijn schijven zijn allemaal ntfs geformateerd. Maar misschien dat die wel nog met de andere pc geformatteerd waren. Ik heb die nu opnieuw geformatteerd met deze pc maar dat leek eerst ook niet te werken. Ook heb ik om te proberen de schijven omgezet naar mbr en terug naar gpt voor het formateren. Misschien is het dan toeval dat aomei en easeus als admin uirvoeren weer lukte.

Na de foutmeldingen bleken beide externe schijven niet meer te zien in de verkenner tot de schijven verwijderd en terug ingeplugd werden.

Verkenner kon wel alles met die schijven doen zoals normaal, enkel de backuptaken liepen vast.

Laatst bewerkt:
Verkenner kon wel alles met die schijven doen zoals normaal, enkel de backuptaken liepen vast.
Dat is toch wel weer vaagheid ergens dan.
Kan inderdaad dat die toen wel nog met de andere PC geformatteerd waren. NTFS is het enige wat ik me kan bedenken wat met rechten op de schijf te maken heeft.
Maar ja, als het maar weer goed werkt, dat is het belangrijkst.

Terug
Bovenaan Onderaan