E-mailspam discussie

quandor

hondje
1x klikken op de deleteknop bij een ontvangen mail?

Wij krijgen hiers dagelijks een stuk of 10 tot 20 mailtjes die ongewenst zijn. Zij zijn het resultaat van o.a. bestellingen bij webshops etc. etc. Vergelijk het maar met reclamefolders in de brievenbus. Het zal mij dus mijn k*nt roesten, even op de X drukken en klaar is 'ie weer. Waar maken wij ons druk over?

Spam regel ik online via de web aanmelding op mijn e-mail adres bij Ziggo.
Eerst verklaar ik de e-mail voor ongewenst.
En in de spamfolder blokkeer ik dan de afzender.

Zo blijft het dan weer geruime tijd rustig.

Sorry misschien, maar vandaag de dag ziet men overal privasyspoken en meer van dat soort ellende. De soep word imho lang niet zo heet gegeten…………..

1x een webshopbestelling en je bent verzekerd van 0 tot 10 mailtjes van andere bedrijven. So what? 1x op de X klikken en klaar is Kees. Misschien moeten we met allen niet zo snel in de 'stress' schieten omtrent dit soort issues?

Laatst bewerkt:
Er is een verschil tussen spam en affliatie !
Als jij bij een webshop iets bestelt en je gaat akkoord om via e-mail aanbiedingen te krijgen van hun leveranciers is dat geen spam meer maar affliatie en dus niet meer ongewenst .. Maar een webshop is nu met die nieuwe AGV wetgeving verplicht dit zeer duidelijk te maken aan hun klanten en geen kleine lettertjes meer .Je kan op je brievenbus ook een klevertje plakken, geen reklame , net hetzelfde .
Het Zalando Affiliate Programma

Wat heeft Mark Zuckerberg gezegd . Geen reklame meer op facebook , maar dan gaan we de leden een vergoeding vragen om Facebook te mogen gebruiken .

Laatst bewerkt:
Het is mij te veel werk om spam ergens te melden. Ik weet nooit wat er komt. Maar ze zijn zo verwijderd en horen intussen bij mijn computerleven.

@quandor: Ik weet niet op welke webshops jij besteld, maar ik heb daar geen last van, of bijna niet. Je kunt ook vaak aangeven dat je de gegevens niet wenst te delen. Daarnaast moeten webshops in Europa althans ook aan de AVG voldoen en mogen ze niet meer zomaar gegevens van jou delen.

Spam... het is van alle tijden en zal nooit weggaan. Maar je kunt er wel het nodige aan doen. Niet overal je email adres publiek plaatsen en in de meeste gevallen ook niet op de "afmelden" linkjes klikken.
Melden kun je het ook, heel eenvoudig bij Spamcop. Nadeel is dat je in het begin dan wel een stuk meer spam zult krijgen.

Met Gmail kun je het bijv. wel in goede banen leiden en met een eigen domein bij een goede hosting provider die een fatsoenlijk spamfilter heeft kun je ook al het nodige instellen.

Maar kwijt raak je het eigenlijk nooit.

@Swake: Hahaha, moet Zuckerberg vooral gaan doen, zo gauw ie geld gaat vragen om van FB gebruik te maken zullen de mensen massaal weglopen.

Een beetje -te- geweldig, wat het daardoor iets minder goed maakt dan die van Gmail.

Ter duidelijkheid. Jij hebt het over Outlook.com en niet over Outlook. Daarom dat ik ook altijd hotmail zeg om die verwarring te voorkomen. :)
Maakt niet uit.
Er zit echter wel een probleempje bij. Die van Gmail zijn mijns inziens toch nog beter.

Reden: Microsoft gebruikt een dynamisch spamfilter gebaseerd op wat gebruikers aangeven dat spam is. Op zich zou je zeggen dat dit goed is. Ware het niet dat de meeste gebruikers ondeskundig zijn en te pas en te onpas iets als spam markeren. Te vaak dus ook te onpas.

Een van de vele voorbeelden. Een gebruiker registreert zich op een forum en vaak staat standaard al aan dat gebruikers op de hoogte gehouden worden van reacties op hun onderwerpen. Daar zijn voor- en nadelen aan.
Waar het niet aan staat kan de gebruiker het aanzetten.

Nu krijgt die gebruiker dus van elke reactie van zijn onderwerpen een mailtje gestuurd en een verjaagdags berichtje (ik noem maar iets).
Op een gegeven moment bezoek hij het forum niet meer, om welke reden dan ook, maar er wordt nog wel gereageerd, of misschien wenst hij die berichten helemaal niet. Hetzelfde gebeurt ook bij nieuwsbrieven.

In plaats van zich netjes af te melden gaat hij deze legale berichtjes als spam markeren. Met als gevolg dat niet het email adres van de afzender (dat zou nog redelijk zijn) maar het ip adres van de afzender in de dynamische blacklist komt te staan.

Forums en nieuwsbrieven worden over het algemeen vanaf hosting servers verzonden. Resultaat: Opeens staat je complete hosting server op de MS blacklist en krijg je vanaf de hele server, dus alle accounts, geen mail meer richting outlook.com/hotmail/live verzonden. Dan ben je echt niet blij, niet als klant en ook niet als hoster.
En dan kun je nog zo goed alle regels volgen, aan de MS voorwaarden voldoen, lid zijn van SDNS en JMRP, je gaat nat. Vaak zelfs zonder dat je dus via SDNS gewaarschuwd wordt.

Nog erger, je komt niet zomaar meer van die blacklist af. Er zijn servers die er helemaal niet meer af komen, of pas na enkele weken of slechts met enorm veel moeite. Terwijl het om legale mails gaat.
Dat heb je bij Gmail veel minder.

In mijn computergebruik kan ik dus echt wel volstaan met ' delete'. Zo veel krijg ik niet.
En....wat is spam. Soms is iets ongenoods opeens lezenswaardig om het daarna weg te kieperen. Kleine moeite.

Spam kon je vroeger definiëren als het ontvangen van ongevraagde email met een commercieel doeleinde (reklame dus).
Berichten van forum notificaties kunnen dus eigenlijk geen spam zijn, toch kunnen ze als zodanig worden aangemerkt.
Tegenwoordig wordt zo'n beetje alles wat men niet wenst te ontvangen als spam gezien, terwijl men zich bij veel zaken, zoals forums en velen nieuwsbrieven, zichzelf ingeschreven heeft en dus ook weer aldus kan afmelden.

Je kunt het vaak makkelijk wegkiepen. Wordt een andere zaak als je ermee overspoelt wordt. De ene heeft daar wat meer last van dan de ander.

@Black Tiger we moeten even oppassen niet te veel te verzanden in allerlei afkortingen en technische zaken. Ik vind dat heel leuk, maar andere leden van dit forum zitten misschien met hun ogen te knipperen en snappen het niet. Daarom kan je beter in elk geval de afkortingen uitleggen en eventueel meer informatie geven.

Mochten er leden op dit forum zijn die het allemaal erg ver vinden gaan in de "reguliere" topics dan graag even melden dan zal ik zorgen voor een specifiek technisch topic.

Dan nu de afkortingen gebruikt door Black Tiger:

SDNS Smart Network Data Services
JMRP
Junk Mail Reporting Partner Program
Meer informatie hierover: Zie dit (Engelstalig) artikel.

Wat je overigens schrijft over Outlook / Hotmail. Bij mij zit het zo: ik gebruik Outlook in Outlook :) Ofwel Hotmail in Outlook op de PC en in de app op de telefoon. Waarom Outlook? Dat is zo geroerd. En ik ben helemaal wild van Outlook (de software) en de geweldige agenda functie.

En wat Spam betreft zelf in de webinterface heeft Microsoft veel instellingen ingebouwd om je eigen spamfilter naar believen strak te trekken te laten vieren en in te richten.

Ah troost je. Ik gebruik ook Outlook, sinds Outlook Express niet meer gesupport werd en ik over moest naar iets anders. Er zat toen net iets in Thunderbird wat daar niet kon of niet lukte en vandaar de overstap naar Outlook.
Deze laat ik net zo goed mijn hotmail.com, live.nl en gmail.com en outlook.com adressen ophalen, lekker alles op 1 plek. Agenda gebruik ik niet eerlijk gezegd.
Ik heb momenteel Outlook 2013 maar ik kan daar geen spamfilter in ontdekken, je kunt wat regels instellen, maar ik gebruik Mailwasher Pro tegen de spam en meld bijna alles wat niet klopt bij Spamcop. Heb weinig last nu van spam. Een 10 jaar terug was dat nog wel zo'n 80-150 spamberichten per dag.
De webinterface heeft inderdaad net als Gmail genoeg instellingen. Echter gezien alles via de Outlook software loopt gebruik ik dat zelf niet.

V.w.b. de uitleg heb je helemaal gelijk. het moet natuurlijk ook niet te zeer off-topic gaan worden, maar ik laat me nogal eens gaan als ik enthousiast ben, dus laat het gerust weten.

Mocht iemand wat meer een Nederlandse uitleg over SDNS en JMRP willen weten, laat gerust horen dan wil ik er best nog iets over uitleggen. Eigenlijk is dit het meest belangrijk voor hosting bedrijven, maar als je een VPS hebt met een eigen IP of een dedicated server kan dit je ook voordeel brengen, zeker als je van plan bent iets te starten (bijv. een forum) wat vaker berichten naar Outlook.com c.s. gaat versturen.
Het grootste voordeel van SDNS is als er een account gehackt is of je server/vps misbruikt wordt en daardoor spam gaat versturen, dat je via het SDNS netwerk gewaarschuwd wordt en snel tegen maatregelen kunt nemen om een definitieve plaatsing op een blacklist te proberen te voorkomen.
Tevens als je al op een Microsoft blacklist staat, is het toch voordeliger en kan het iets eenvoudiger zijn als je al aan alle voorwaarden voldoet die Microsoft stelt voor mail gebruik en mails naar Outlook.com c.s. en ook lid van deze twee organisaties bent. Dit is overigens nog gratis.

V.w.b. de uitleg heb je helemaal gelijk. het moet natuurlijk ook niet te zeer off-topic gaan worden, maar ik laat me nogal eens gaan als ik enthousiast ben, dus laat het gerust weten.

Ik vind het ook leuk. Het gaat mij alleen meer om de meelezers en anderen.

Zelf kom ik ook niet meer van het gebruik van Outlook af denk ik. Ben daar teveel aan verknocht geraakt.

Hoe denk je over Outlook 365? Ik ben blij nog 2013 gekocht te hebben maar ben zelf van mening dat met 365 teveel online gaat en MS te veel macht krijgt. Als 2013 ooit eens niet meer gesupport wordt zal het vrijwel zeker Thunderbird worden voor mij, als ik die tijd nog mee ga maken tenminste.

Goede vraag. Leuk concept maar niet voor mij. Moet niets hebben van dat soort collectieven. Microsoft zegt wel dat de data van Nederlanders in Nederland wordt opgeslagen, maar het is een publiek geheim dat dit niet zo is. Mede omdat ze dan niet zomaar meer in je mail mogen kijken vanwege onze wetgeving. In Amerika mag dat wel.

Ook voor bedrijven vind ik Office 365 eigenlijk maar niets. Waarom niet? Als je een storing hebt kun je, zeker als klein bedrijf, gaan wachten tot Microsoft het oplost. Of het moet iets kleins zijn waar je zelf nog net wat aan kunt doen.

Nee is die er al dan? Ik dacht dat 2016 de laatste was en er dan alleen nog Office 365 was. Ik zie nu dat er inderdaad een 2019 is of komt.
Nog niet naar gekeken nee.

Ik weet ook niet of ik dat wel weten wil. Outlook 2003 vond ik zo fijn werken en kon er alles mee. Met 2013 moest ik alles opnieuw gaan doen en nog steeds bevalt ie me niet helemaal. Moest zelfs een registry edit gaan doen om de headers weer een beetje normaal tevoorschijn te krijgen.
Dat is een van de redenen dat er geen nieuwe gaat komen als 2013 niet meer ondersteund wordt.

Terug
Bovenaan Onderaan