Duitsland en glasvezelinternet

• Onderwerp starter Onderwerp starter Abraham54
  • Startdatum Startdatum
  • Reacties 15
  • Weergaven 952
Het is een drama voor Duitsland, dat plannen - al gemaakt in 1985, niets hebben opgeleverd.
Toen werd er van uit gegaan dat 2015 geheel Duitsland van glasvezelinternet voorzien zou zijn.

Anno 2018 zijn ca. 6% glasvezelverbindingen gerealiseerd.

In 1985 was de Deutsche Post nog niet geprivatiseerd.
Veel Duitsers moeten het dus nog steeds internetten via deels heel oude telefoon koperdraadkabels.
Met de bijbehorende standaard ADSL-verbindingen.
Mijn zusje in Bentheim haalt ca. 14 Mbps via haar verbinding en haar werd dan ook nog gezegd, dat ze geluk heeft zo'n snelle verbinding te hebben.
Ze betaalt dan ook meer dan 60 euro voor die verbinding (internet en vaste telefoon).

Gesteld wordt, dat Duitsland nu op plaats 28 van 32 OECD staten wat betreft glasvezelinternet.
En dat is niet goed te rijmen met de plek die Duitsland als fabrikantenland inneemt.

Duitsland zal snel zijn digitale infrastructuur moeten verbeteren, wil het mee kunnen komen met die landen die de digitale infrastructuur wel in orde hebben.

Pläne von 1981 zeigen: Deutschland könnte heute bestes Glasfasernetz der Welt haben

Eerder plaatste ik al eens een bericht van de NOS die melde hoe slecht de verbindingen in Duitsland zijn. Zelfs pinnen is in Duitsland op veel plaatsen onmogelijk!

Hier dat bewuste topic: Duitsland heeft gekozen.

Ik vraag mij af in hoeverre nog aan te leggen glasvezel nog toekomst heeft aangezien dit behoorlijk wat kosten met zich mee brengt terwijl 5G er al aan zit te komen.

Ik denk niet dat strategisch gezien een machtige economische reus afhankelijk wil zijn van draadloze verbindingen!

Eens of oneens met mijn laatste stelling?

Beide @Abraham54
Als Duitsland inderdaad niet afhankelijk zou willen zijn van draadloze verbindingen had het percentage glasvezelverbindingen veel hoger moeten liggen.
Naar mijn mening is een snelle draadloze verbinding nog steeds beter dan een inferieure draad verbinding.

Hoi gouwepeer,

voor consumenten zal het een oplossing zijn, indien het betaalbaar wordt.

Maar stel jij hebt in Duitsland een grote onderneming, met o.a. een research afdeling enz.
Zou jij dan willen communiceren via een draadloze verbinding?

Ik ben het wel met Abraham54 eens. Een draadloze verbinding is en blijft veel kwetsbaarder. Dat merk je al in huis. Door de goede isolatie dikke muren en sterke plafonds heb je draadloos niet eens overal geweldig bereik. of je moet overal Accesspoints ophangen maar ja, die moet je weer verbinden, met inderdaad de kabel.

Hoi gouwepeer,

voor consumenten zal het een oplossing zijn, indien het betaalbaar wordt.

Maar stel jij hebt in Duitsland een grote onderneming, met o.a. een research afdeling enz.
Zou jij dan willen communiceren via een draadloze verbinding?

Als die draadloze verbinding aan mijn eisen en wensen voldoet is dat voor mij geen enkel probleem. De verbinding moet goed werken, en of dat dan bedraad of draadloos is maakt mij niet zo veel uit.

Nu zijn van jouw onderneming gevoelige researchdata onderschept geworden, waarmee jou concurrenten leuke sier me kunnen maken.
Hoe blij ben je daarna nog met die draadloze communicatie?

Ik heb geen idee hoe makkelijk data via een 4G (of over een tijd 5G) door derden onderschept kan worden. Mocht het echt allemaal top-secret info zijn dan is het verstandiger om totaal geen verbinding met internet te hebben (in elk geval die computer waarop de gevoelige info staat).

Wat ik met deze discussie wil zeggen, is dat Nederland vrijwel een perfecte glasvezel infrastructuur heeft en Duitsland daarbij vergeleken eigenlijk een derde wereld land is.

Misschien dat er Duitse bedrijven zijn, die hier er gebruik van willen maken?

Ik denk dat de bevolkingsdichtheid van Nederland de aanleg van glasvezel rendabeler maakt.
Een ander voorbeeld: in GB was de aanleg van kabel voor radio en tv economisch gezien op veel plaatsen niet verantwoord. Hierdoor is o.a. DAB daar al jaren een bekend verschijnsel, terwijl dat hier voor velen nog redelijk nieuw is. Bijkomend voordeel voor ons is dat we hier gelijk naar DAB+ zijn gegaan.
Ik verwacht daarom ook wel dat Duitsland (op korte termijn) een goede economisch verantwoorde oplossing heeft.

Terug
Bovenaan Onderaan