Dualboot Win 7 en Mint

• Onderwerp starter Onderwerp starter Abraham54
  • Startdatum Startdatum
  • Reacties 88
  • Weergaven 6304

Abraham54

Administrator
Forumleiding
Lid geworden
2 aug 2016
Waarderingsscore
7.049
Punten
113
OS
Windows 11 Professional
AV
Microsoft Defender, MBAM Free & Eset Online
FW
Windows Firewall
Ik heb nu een heel raar probleem.
Oorspronkelijk had ik via Grub een dualboot met Windows 7 Professional x64 en Linux Mint Serena Cinnamon 18.1 x64.

Laptop: Lenovo T530 met i7 en bios in EFI/UEFI modus.

Nu wil ik Mint Cinnamon inruilen voor MATE - maar dat lukt niet.
De installatie van Grub mislukt telkenmale.
Normaal gesproken zet ik Grub in de partitie met de Windows Bootloader.
Maar nu wordt dat om een of andere reden niet toegestaan.

Kan ik Grub desnoods op een van de andere twee harddisks installeren?

Mint Cinnamon x64 had zoals altijd Grub in de 100 MB EFI/UEFI Windows Bootloader gezet - Mint Mate kan dat op een of andere wijze dus niet.
Alle 64-bit Mint versie zijn geschikt voor EFI/UEFI.

Dat tool ziet er goed uit.
Maar ik hoef niks te repareren.
Ik wil weten waarom de Cinnamon versie wel Grub kan installeren in de EFI/UEFI partitie en de MATE versie niet!

Even nog een aanvulling - ik vermoed dat omdat de melding over Grub op tweederde van de installatie gebeurt, dat MATE ook niet geheel geïnstalleerd zal zijn.

Ik wil weten waarom de Cinnamon versie wel Grub kan installeren in de EFI/UEFI partitie en de MATE versie niet!
Weet geen antwoord,in elk geval raar.
ik vermoed dat omdat de melding over Grub op tweederde van de installatie gebeurt, dat MATE ook niet geheel geïnstalleerd zal zijn.
Zou best kunnen.
En Mate naast Windows 7 ,lukt dat niet?Als je alles over laat aan Linux.
Mvg
Danvers

Ik begrijp dat wat betreft EFI/UEFI jij nog geen ervaring ermee hebt.
Maar wat ik zo vreemd vind, is dat waar Cinnamon het wel kan en MATE het niet kan.
Ik heb daarom nu op het forum van Mint ook een melding gedaan en ik denk dat ik dit ook ga doen op op het originele forum van MINT.

Ik ben nu bezig met Rufus om MATE er opnieuw op te zetten.
Misschien helpt het.
Want al eerder heb ik met die USB-stick MATE met succes in mijn andere notebook geïnstalleerd.

Normaal gesproken zet ik Grub in de partitie met de Windows Bootloader.

GRUB is de LINUX bootloader en die moet altijd op de partitie of HD geïnstalleerd staan waarop Linux geïnstalleerd staat . Wanneer je een andere verssie gaat installeeren zal de GRUB overschreven worden door de laatste versie Linux die je installeert .
Er klopt iets niet in je verhaal . Een laptop met UEFI bios terwijl Windows 7 UEFI niet ondersteunt . UEFI word pas vanaf Windows 8 ondersteunt.

Laatst bewerkt:
Hoi Swake - na de USB-stick opnieuw aangemaakt te hebben en er ditmaal voor gekozen heb Grub2 op de zelfde partitie te zetten waarop Linux wordt geïnstalleerd met de hoopvolle gedachte "nu moet het lukken", kwam weer de beroerde melding:

De installatie van Grub is mislukt (as superuser).
De installatie van het pakket "grub-efi-amd64-signed" in /target/ is mislukt.

Ik snap er niks meer van.

Wat betreft Windows 7 - Windows 7 kan wel overweg met UEFI - vermits SafeBoot in het bios is uitgeschakeld.

Om welke Linux Mint distro gaat het , ik heb een vermoeden 18.1 (cinnamon), klopt dit ?

Linux Mint Serena 18.1 64-bit MATE versie.

Met de installatie van Cinnamon heb ik geen enkel probleem.

Mate x64 draait probleemloos en supersnel in mijn andere T530 met i5 en Intel HD4000.
Is overigens met hetzelfde installatie bestand gemaakt.

Ik denk dat ik voorlopig maar weer terugkeer in de i7 laptop naar Cinnamon.

De linux mint 18.1 cinnamon kernel is meer geschreven voor modernere archticetuur , terwijl de mate kernel meer bestemd is voor al wat oudere architectuur .

Oef - ik denk dat je nu dingen door elkaar haalt.
Elke distributie is een schil om de Linux-kernel heen.
Dat MATE lichter is dan Cinnamon is mij bekend.

Maar ik ben er nu voorlopig mee klaar - de Linux partities zijn inmiddels verleden tijd en de datapartitie is weer vergroot.

Mijn andere notebook draait voortreffelijk met MATE en dat ga ik gebruiken om in MATE een virtuele Windows te testen.

Bevalt dat mij, dan ga ik erover nadenken om eerder dan mijn plan was op die wijze op Linux over te schakelen.

Oef - ik denk dat je nu dingen door elkaar haalt.
Elke distributie is een schil om de Linux-kernel heen.
Dat MATE lichter is dan Cinnamon is mij bekend.
Nee , ik haal niks door elkaar , dat is zo !
Een nieuwe moderne grafische kaart zullen in de cinnamon de stuurprogramma's opgenomen zijn en in de mate versie niet . Een lichtere versie daar begrijp ik onder die minder kracht van de CPU vraagt .

Mijn andere notebook draait voortreffelijk met MATE en dat ga ik gebruiken om in MATE een virtuele Windows te testen.

Bevalt dat mij, dan ga ik erover nadenken om eerder dan mijn plan was op die wijze op Linux over te schakelen.
Hallelujah

Terug
Bovenaan Onderaan