Documentaire hoe in 1908 in Duitsland een kanon werd gemaakt.

• Onderwerp starter Onderwerp starter Abraham54
  • Startdatum Startdatum
  • Reacties 4
  • Weergaven 646
Als je ook ziet hoe de werknemers bij een pot gloeiend heet metaal staan, zonder enige bescherming, het gezicht afwenden, vanwege de gloeiende inhoud.
Je zou zeggen, ze moeste wel spontaan in brand vliegen. Wat er gemaakt werdt, was oerdegelijk. Bijzonder is het, wat ze toen al voor elkaar kregen, met beperkte hulpmiddelen!
En vergeet niet, de arbeidsomstandigheden waren ook erbarmelijk, zeker in de gieterij!

Laatst bewerkt door een moderator:
Je weet uit de geschiedenisboeken welk een strijd er is gevoerd voor veilige werkplekken.
Iets wat schijnbaar de laatste tijd weer een stuk minder is geworden vanwege wegbezuinigde controle.

Ik moet eerlijk zeggen, dat veilig werken, wel doorgeslagen is, maar zo gaat dat in dit land. Op veel gebied draaft men totaal door.
Maar de waaghalzerij die men in het filmpje uithaalt, nee, zo moet het ook niet. Maar ja, daar werd niet bij nagedacht, er was een order, en die moest uitgevoerd worden.
De mensen bij die kokende pot, die hebben het zwaar gehad, maar wie niet toen. Toen was fysiek werk, wat je ook maar deed, zwaar!

Als je deze film bekijkt, realiseer je je pas hoe goed het nu geregeld is. Ja, er is hier en daar behoorlijk doorgeslagen, maar zulke arbeidsomstandigheden als deze hier maken wij toch niet meer mee.

Hoewel: hier ligt de nadruk op onveilig, warm en zwaar werk, en dat het een kanon moest worden maakt het nog erger. Maar ik ben toch bang dat er elders op de wereld ook nu nog voorbeelden te vinden zijn waarbij de omstandigheden ook ronduit slecht te noemen zijn. Ik moet daar bv. altijd aan denken als er weer ergens een ongeluk in een mijn is gebeurd en ik zie en lees hoe het daar beneden toe ging.

Terug
Bovenaan Onderaan