Dit is de duivelse realiteit van gezichtsherkenning

• Onderwerp starter Onderwerp starter Danvers
  • Startdatum Startdatum
  • Reacties 1
  • Weergaven 455
De grootste bedreiging voor ons allemaal
Het gebruik van AI om gezichten te herkennen groeit snel. Hier vertellen we je waarom je je ernstig zorgen moet gaan maken.
Niemand kijkt meer op van een hoax op Facebook. Deze week was er nepnieuws over een verzonnen app met de naam Facezam, waarbij gezegd werd dat de app iedereen kon opsporen aan de hand van een scan van hun Facebook-foto's.
Duizenden, wellicht miljoenen Facebookgebruikers trapten erin en raakten buiten zinnen van deze publiciteitsstunt van een Brits marketingbureau.
De reactie van het publiek liet maar weer eens zien hoe verwarrend gezichtsherkenning is voor mensen. Want feitelijk is alles wat in dat nepnieuwsbericht werd gezegd als makkelijk te doen met echte apps en sites.
De risico's van biometrie op het gebied van privacy en beveiliging is niet altijd even duidelijk voor het grote publiek en dat is begrijpelijk. Iedereen weet dat biologische kenmerken kunnen worden gebruikt om mensen te identificeren. De politie gebruikt immers al tientallen jaren vingerafdrukken.

Lees hier

Ik wilde bijna op 'leuk' klikken, maar ik bedacht me tijdig! Want ik vind dit allesbehalve leuk.
Ik heb geen twitter en facebook, gewoon omdat ik niet zou weten wat ik er zou moeten vermelden. Komt dus goed uit.
Maar dit bovenstaande artikel hoort bij 'mijn' robots en ik vind het net zo griezelig. Wie weet wat men allemaal over mij weet. Een paar dagen zocht ik piep eens op gewoon op google, ipv via mijn favorieten. En ja hoor, we worden al flink genoemd. En, als je je profielpagina niet goed afschermt, sta je er helemaal gekleurd op.
Zouden er nu echt mensen zijn die voor hun lol een paar pagina's google gaan lezen? Dat doe je toch alleen als je echt iets op zoekt.
Maar als het is zoals hier boven staat, is er een hele industrie voor namen, gezichten, enz. Toch in de meeste gevallen een beetje ziekelijk, vind ik. En we gaan over dit soort dingen altijd nadenken als het te laat is. What next?

Terug
Bovenaan Onderaan