Dit gaat er veranderen aan jouw rijbewijs in 2025 (ook als je hem al hebt)

Abraham54

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
2 aug 2016
Berichten
36.561
Waarderingsscore
7.061
Punten
113
OS
Windows 11 Professional
AV
Microsoft Defender, MBAM & Eset Online
FW
Windows Firewall
Dit gaat er veranderen aan jouw rijbewijs in 2025 (ook als je hem al hebt)
Andere regels voor het "normale" B-rijbewijs


Foto: © TopGear Nederland
2-lamborghini-urus-nederland-snelweg-a2-rijbewijs.jpg
Mattijn Nederend van TopGear schrijft over de veranderde regels voor het B-rijbewijs















De elektrische Mercedes G-klasse heeft een ongelofelijke 1.164 Nm aan koppel. Dan zou je denken: daar kun je een caravan met drie verdiepingen, een westvleugel, een jacuzzi en een helikopterdek mee trekken. Maar volgens de specificaties mag het ding bijna niets trekken. Sterker nog: een trekhaak staat niet op de optielijst. En dat heeft alles te maken met het gewicht van de G-klasse. Met een aanhanger zou de boel te zwaar worden. Bij elektrische busjes lopen ondernemers tegen hetzelfde probleem.


Een elektrische bus is zwaarder dan een dieselbus. En als je een normaal B-rijbewijs hebt, dan mag een auto inclusief belading maximaal 3.500 kilo wegen. Mag een busje zwaarder zijn volgens de specificaties, dan moet je een vrachtwagenrijbewijs hebben (C of C1). Een dieselbus van 1.800 kilo mag dus veel meer meenemen voordat ie aan de 3.500 kilo zit dan een elektrische bus van 2.600 kilo. En hoe ga je ondernemers dan overtuigen dat ze moeten investeren in een elektrische bus?


De regels voor het B-rijbewijs gaan veranderen in 2025


Deze kwestie speelt al langer. Momenteel geldt een gedoogbeleid voor mensen met een normaal rijbewijs. Als het gaat om een elektrische bus, dan mag ie momenteel maximaal 4.250 kilo zijn. En dan heb je dus geen vrachtwagenrijbewijs nodig. Maar dit gedoogbeleid is maar geldig tot 1 juli 2025. Wil je na de zomer met een zwaardere elektrische bus rijden (tot 4.250 kilo inclusief belading), dan moet je eerst een extra cursus volgen. Na de cursus mag je met een B-rijbewijs in deze zwaardere busjes stappen.


[IMG width=800px" size="1920x1280"]https://media.1815.io/topgear/i/wid...transit-vs-volkswagen-id-buzz-laden.jpg[/IMG]


De overheid legt uit: ‘Het is wel belangrijk dat deze bestuurders bekend zijn met risico’s van een zwaarder voertuig (zoals een langere remweg) en met de vrachtwagen-verkeersregels. Daarom zijn vandaag afspraken gemaakt over een verkeersveiligheidscursus. De cursus bestaat uit theorie- en praktijkonderwijs, en leert deelnemers hoe ze vóór en tijdens het rijden veilig kunnen omgaan met hun zwaardere voertuig.’


Ook de cursus volgen als je met een lege bus rijdt

Geen extra rijbewijs dus om met zwaardere elektrische bussen te rijden, maar wel een nieuwe cursus dat bestaat uit een praktijk- én een theoriedeel. Belangrijk om te weten is dat het er niet alleen om gaat hoe zwaar de bus is, maar hoe zwaar de bus mág zijn inclusief belading. Stel je voor de bus weegt 2.600 kilo, maar deze mag gecombineerd 4.250 kilo wegen, dan moet je dus ook de cursus volgen. Ook als je altijd met een lege bus rijdt. Het gaat om het maximaal toelaatbare gewicht.
Nieuwe regels rijbewijs 2025 in het kort

  • Met een B-rijbewijs mag je tot 1 juli 2025 met 4.250 kilo rijden
  • Na 1 juli 2025 mag dat ook, maar na een speciale cursus
  • Het hogere gewicht geldt alleen voor ‘groene’ aandrijflijnen, bijvoorbeeld elektrisch
  • De cursus bestaat uit een praktijk- en theoriedeel
  • Er is geen examen voor de cursus
 
toch is het mischien niet onverstandig om het gewoon te doen .
ga er maar vanuit dat je over een paar jaar ook examen moet doen
 
Dat is inderdaad een logisch gevolg van de geldklopperij, dat er op een gegeven moment wel een examen komt en weer apart geld betalen voor een diploma of weet ik wat.
Ging met bromfietsen ook op die manier. En vroeger met C en D rijbewijs ook en aanhanger.
 
Terug
Bovenaan Onderaan